עיצוב ותמיכה
היצרנים השונים העתיקו לא רק את החלק החיובי בעיצוב הכסא, אלא גם את הבעיות המובנות בו. אותו עיצוב Bucket שמטרתו המקורית הייתה להשאיר את הנהג במקומו בזמן נהיגה ספורטיבית, יכול להפעיל לחץ על השכמות והכתפיים, ולהגביל את חופש התנועה. לכן זה קריטי לבחור כסא שבאמת מתאים לגודל הפיזי של מי שאמור לשבת עליו, ולא להתפתות למחירי נמוכים מהרגיל שכן מבצעים כאלה קיימים בעיקר בכסאות קטנים.
צוואר
למעט הכסא של אסוס, כל הכסאות תומכים בצוואר ובראש באמצעות כרית. עבורנו, כרית הצוואר בכל הכסאות אינה נוחה במיוחד ונוטה להחליק ממקומה כך שהיא דוחפת את הראש כלפי מטה. כתוצאה מכך מצאנו את עצמנו מטים את המשענת לאחור וזה היה אכן היה נוח יותר אבל זה גם גרם לתנוחת הישיבה להפוך לחצי שכיבה. אמנם איננו אורטופדים מוסמכים, אבל הצלילים שיצאו לנו מהגב יחד עם הכאבים שחווינו לאחר מכן, מלמדים אותנו שזו לא התנוחה הכי טובה.
לטעמנו הכסא של Asus סיפק את התמיכה הטובה ביותר לצוואר. הם היחידים שלא השתמשו בכרית העצומה שצריך לכרוך על גב הכסא, אלא התקינו כרית צוואר בעובי הגיוני שנעה אנכית על מסילה עם מעצורים, כך שניתן לכוונן בדיוק את מיקומה והיא לא דוחפת את הראש קדימה.
גב
כל הכסאות הגיעו עם כרית לתמיכה בגב התחתון והן נבדלות בסוג החומר ובאופי התמיכה לגב התחתון. הכסא של פיראנה הגיע עם כרית צרה ולא נוחה במיוחד, הייפרX עם כרית בד נעימה, DxRacer עם כרית תואמת לכסא מחומר דמוי עור מהסוג שלא נדבק כשחם, והכסא של אסוס הגיע עם הכרית המוצלחת ביותר שעשויה מאותו חומר נושם כמו הכסא. עיצובה מזכיר כרית אורטופדית אמיתית והיא נוחה ורכה, אך לא קורסת.
העיצוב יוצא הדופן בחלק זה שייך לרייזר, שם כרית הגב מובנית בתוך המשענת עצמה כך שהיא עשויה מאותו חומר כמו הכסא, וניתן להתאים את מידת התמיכה על ידי סיבוב חוגה רועשת המותקנת בצד המשענת.
בכל המושבים ניתן לשנות את גובה כרית התמיכה. ברובם ניתן לעשות זאת על ידי משיכת רצועות אלסטיות המחוברות לכסא עצמו וכרוכות סביב משענת הכסא. למעט הכסא של DxRacer, בכולם מצאנו שהרצועות מעט רופפות ולא מאסיביות במיוחד.
אסוס נקטה בגישה שונה ובכסא שלה ניתן להצמיד את הכרית לרצועות הוולקרו המותקנות לאורך המשענת. אך בדומה לרצועות, גם בשיטה זו הכרית לא הצליחה להישאר במקומה והיא החליקה למטה באיטיות בזמן הישיבה עד שהגיעה לתחתית משענת הגב - שזה המיקום הטבעי שלה אבל בכל זאת. כן נציין שהמשענת בכסא של אסוס היא היחידה שלא גרמה לנו לכאבי גב לאורך זמן וסיפקה תמיכה טובה במותניים ובגב התחתון.
מושב
רוחב הכסא ובפרט המושב, קובעים את מידת הנוחות לאורך זמן, שניהם תוצאה של המשקל המקסימלי שאליו הכסא מיועד. ניכר כי הכיסאות הזולים בשוק ובפרט במבחן זה, מיועדים לילדים שכן כל מבוגר שישב עליהם, ירגיש מיד את חוסר התאמה.
בקצה המושב לרוב ישנה שפה מוגבהת שהיא מצוינת אם אתם נוהגים כרגע, גם אם זה סימולטור, אך בכל מצב אחר מציבה אתכם בזווית לא נוחה במיוחד כך שאם לא תשתמשו בהדום לרגליים, הן ירחפו מעל הקרקע וזה גורם לכאבים תוך זמן קצר. בנוסף, המושב יכלול שוליים בולטים כך שאם אתם נוהגים לשבת קרסול על ירך, זה יכול להפריע.
המושב הרחב והנעים ביותר במבחן זה שייך לכסא של HP שבכללי הרגיש יותר קרוב לכורסא מאשר לכסא. הוא רך, מפנק ומזמין ביותר, אך אם אינכם זקוקים לתוספת השטח הזה, הרוחב שלו דווקא יכול להיות מגרעה שכן הוא תופס המון מקום ולאו מספק את התמיכה הדרושה לישיבה נכונה.
משענת יד
כל הכסאות מגיעים עם משענת יד מתכווננת, לחלק מהדגמים יש יותר אפשרויות כיוונון מהאחרים ובחלקם הריפוד מוצלח יותר מבשאר. למשל הדגם של פיראנה שהוא הזול ביותר, מגיע עם ריפוד סביר שהופך ללא נעים במרפקים אחרי כשעה ואפשרויות הכוונון מוגבלות לתנועה אנכית בלבד ויש חופש ניכר בחיבור של הידיות.
בכסא של HyperX ורייזר המשענות לא היו באותו מרחק ממרכז המושב כך שהנחנו שהרכבנו את הכסא לא נכון. אך אחרי שפירקנו והרכבנו מחדש ראינו שיש הבדל במבנה של המשענות, אפשר להניח כדי להקל על השימוש בעכבר אך לטעמנו שיטה זו אינה משפרת דבר.
בכסאות של אסוס, HP ו-DxRacer היו ארבעה כיווני תזוזה. אפשר להרים ולהוריד את כל המשענת, להניע קדימה ואחורה את החלק שעליו מניחים את היד, לסובב אותו על צירו והתכונה האהובה עלינו - להניע אותו לרוחבו, כלומר לקצר או להגדיל את המרחק בין הידיות. בכך, אם תרצו להקליד תעדיפו לקרב את הידיות למרכז הגוף אך אם אתם משחקים, תעדיפו שהידיים יהיו בזווית ישירה לכתפיים ואז יותר נוח להרחיק את הידיות.
בכל הכסאות ריפוד משענות היד היה בסדר גמור, בכסא של HP ושל ASUS הוא היה הנוח ביותר אך הידיות בכסא של HP לא ננעלות היטב כך שאי אפשר להשתמש בהן כדי לתמוך בעצמכם בזמן ישיבה או קימה והן קורסות פנימה ברעש כמעין תזכורת לחוסר האפשרות הזו. כך שהיינו הכי מרוצים מהידיות המובנות בכסא של אסוס.
סיכום נוחות ישיבה
לאחר שבועות של ישיבה ממושכת, אנחנו מוצאים שהכסא שסיפק עבורנו את התמיכה המלאה והנעימה ביותר לאורך זמן הוא ה-Asus Rog Chariot. למרות שבהתחלה אזור השכמות הרגיש קשיח יתר על המידה. לאחר כשבוע הוא התרכך ואיתו גם המושב והמשענת שהוכיחו את עצמם כנוחים ביותר לאורך זמן.
עמידות
אחת הטענות המוכרות כנגד כסאות הגיימינג היא חוסר העמידות שלהם ואכן, יש לא מעט כסאות זולים שנראים ומרגישים כאילו הם לא ישרדו שנה. ואכן בזמן שהרכבנו את הכסאות, יכולנו לראות בבירור שכולם מעוצבים בדיוק באותה צורה ולמעט דגם הפיראנה, הם גם הגיעו עם אותו מנגנון נדנוד שעליו הכסא מונח. אך למרות הדימיון החיצוני, החומרים שמהם הכסא עשוי הם ההבדל המרכזי בין רהיט שמחזיק שנה לבין כזה שממשיך להיות שימושי גם אחרי עשור.
כל הכסאות למעט הפיראנה, הרגישו יציבים ואיכותיים מיד לאחר ההרכבה. אך הסימנים הראשונים לאיכות האמיתית של הכסאות התגלו לאחר כשבועיים של ישיבה ממושכת. שוב, למעט הפיראנה, כל הכסאות הגיעו עם מנגנון נדנוד המאפשר להשעין לאחור את המושב עצמו ולנעול אותו באותה זווית פחות או יותר. בכל הכסאות שבדקנו, היה חופש כלשהו גם כשהמנגנון היה נעול, בחלקם החופש היה מוגזם מלכתחילה כמו בכסא של HP. אך סימן הבלאי האמיתי שהופיע לאחר זמן קצר, התבטא ברעש חורק וחופש בתנועת משענת הגב בכסא ה-HyperX. באותו כסא, נתקלנו גם בקושי להבריג את הברגים שאחראים בדיוק על זה.
בולט מעל כולם היה הכסא של DxRacer שהיה המאסיבי ביותר בחבורה, והוא גם היחידי שלא הראה סימני בלאי כלשהם. כל הכסאות מגיעים עם גלגלי פלסטיק וניתן להחליפם לגלגלי סיליקון אם רוצים אך זה לא מגיע מובנה. הגלגלים של DxRacer ו-HP מגיעים בקוטר 3 אינץ' - קצת יותר גדול מחלק מהדגמים כך שהמשקל מתפזר על שטח גדול יותר וגם יותר קל להעביר אותו ממקום למקום. מבחינתנו ה-DxRacer נראה, נשמע ומרגיש כמו פלדה יצוקה וזה מעיד על היכולת שלו לעמוד במבחן הזמן.
הרכבה
למעט דגם ה-Razer שכבר הגיע אלינו מורכב מתצוגה, אנחנו הרכבנו את כל הכסאות בעצמנו. הכסאות מגיעים בתוך קרטון ברמת הרכבה שונה. למשל הכסא של HP מגיע בקרטון ענקי עם הידיות מורכבות עליו מראש. למעשה ככל שהכסא פשוט יותר כך הוא מגיע פחות מורכב מראש. למשל בכסאות של אסוס, HP ו-DxRacer, כל הברגים היו מוברגים מראש במקומם, ועליהם כבר הותאמה דיסקית שטוחה ודיסקית קפיצית. בכסאות הזולים יותר, כל הברגים היו בתוך אריזה בנפרד, כך שנדרשנו להרכיב את סט הברגים והדיסקיות לכל 12-14 הברגים. גם בדגמים הזולים ביותר, ההרכבה הייתה פשוטה מאוד, ורק דרשה מעט כוח.
בכולם ההוראות היו ברורות פחות או יותר אך בכסא הפיראנה ההוראות המצורפות היו שגויות וכך גילינו שאנחנו הראשונים שמרכיבים את הכסא הזה בישראל. כתוצאה מכך מצאנו את עצמנו מרכיבים ומפרקים את מנגנון הבוכנה 3 פעמים עד שהבנו לאן הוא אמור לפנות. מסרנו את התיקונים ליבואן והם ציינו שההוראות תוקנו.
אחריות
למרות ההקשר המובהק לגיימינג, עדיין מדובר ברהיט לכל דבר ועוד אחד שאינו נייד במיוחד, כך שלאחריות ולמקום הרכישה יש משמעות לאורך זמן. המכנה המשותף לכל החברות הוא שהשירות ניתן מרחוק כדי למנוע שינוע כלשהו של הכסא.
בולטת לטובה היא DxRacer המאפשרת לקבל שירות בשיחת וידאו שבה יאבחנו את הבעיה וישלחו את החלקים לבית הלקוח. כדי ללמוד את תהליך הפירוק וההרכבה, החברה מציעה סדרת סרטונים ביוטיוב שבהם מתואר כיצד לעשות זאת. למעט DxRacer, אף חברה לא מציעה שירות שכזה כך שתאלצו לסחוב את הכסא אל אחד מסניפי הרשת במקרה של באג או לנקודת שירות ספציפית. כסא גיימינג להזכירכם, הוא לא רהיט קטן והוא בהחלט, לא נכנס בקלות לרכב פרטי - במיוחד אם הוא מורכב.
שורה תחתונה
כסא הגיימינג הטוב ביותר
בסופו של הדבר, כל הכסאות גרמו לחוסר נוחות כזה או אחר, במיוחד בגב התחתון. אך הכסא שהיה הכי נוח לאורך זמן הוא ה-Asus ROG Chariot. המושב שלו רחב אבל לא עצום, המשענת שלו עוטפת אך לא מגבילה את התנועה, הכרית לתמיכה בגב נוחה ביותר והתמיכה שלו לצוואר היא מעולה ואינה קיימת אצל אף מתחרה.
החברה מציעה שתי גרסאות, אחת עם תאורת LED ובלמים בגלגלים - שזה מעולה למי שמשחק בסימולטור נהיגה בעלות של 2,200 שקל. וגרסה ללא תאורה ובלמים ב-1,700 שקל ובכנות, אלא אם אתם סטרימרים שצריכים את אפקט הוואוו, אין ממש הצדקה להפרש במחיר.
כסא הגיימינג המשתלם ביותר
אם אתם מחפשים את הדגם המשתלם ביותר, הכסא של HyperX הוא פשרה מעולה לכל הסעיפים. בעלות של אלף שקל הוא מסמן V על כל הסעיפים: יש לו את המראה, אפשר לכוונן ולהתאים את כל הזוויות שלו בקלות, הוא נוח לאורך זמן ויש לו תמיכה טובה לגב.