חדשות WiseBuy

שתף באמצעות:

בדקנו: שירות הרכב השיתופי של Car2Go

לאחר מספר שנים בהן פועלים בישראל שירותי רכב שיתופי, החלטנו לקחת לבדיקה את שירותי Car2Go. האם הם עומדים מאחורי הבטחתם להחליף את הרכב הפרטי?
18.11.2018 | אלי כהן

במהלך השנים האחרונות צץ לו בישראל פלח שוק חדש בתחום התחבורה הציבורית למחצה, וזהו שוק הרכבים השיתופיים שבו נמצאת חברת קאר2גו (Car2Go). החברה, שבבעלות קבוצת שגריר, פועלת כיום בעיקר בגוש דן והסביבה (עם ניצני התרחבות צפונה ודרומה) ומפעילה בערים השונות שירותי רכבים שיתופיים במספר מודלים.




המודל העיקרי של החברה מכונה A to A ומשמעותו פשוטה מאוד - השוכר אוסף את הרכב השיתופי מנקודה מסויימת, ומחזיר אותו בתום השימוש לאותה הנקודה בדיוק - תוך שהוא משלם על כל משך ההשכרה, מרגע הלקיחה ועד רגע ההחזרה. מודל נוסף אותו מציעה החברה מכונה A to B, והוא פועל בערים נתניה וחיפה בלבד. שם, במסגרת מודל זה, יכולים הלקוחות לקחת את הרכב מנקודה מסויימת בעיר (חנייה ייעודית), לבצע בו שימוש ולהחזיר אותו לחנייה ייעודית אחרת בעיר - ללא הצורך להחזיר אותו לאותה נקודה ממנה הוא אסף. קאר2גו מפעילה מודל דומה עבור עיריית תל-אביב במסגרת פרוייקט AutoTel שזכה לביקורת רבה בתקשורת, ומכונה בשם A to Z.


לאחר מספר שנים בהן פועלת החברה, ועם העלאת המודעות לשוק הרכבים השיתופיים (ובכלל אמצעי התחבורה השיתופיים - אופניים, קורקינטים ועוד) במהלך השנה האחרונה, החלטנו לבדוק בעצמנו את שירותי הרכבים השיתופיים של קאר2גו במודל A to A. אז איך זה להשאיר את הרכב הפרטי מאחור ולהסתמך על שירותי תחבורה שיתופיים? זה מה שחשבנו על שירותי Car2Go. 


נוח ויעיל, אך לא במובייל
על מנת להתחיל ולבצע שימוש בשירותי הרכב השיתופי של קאר2גו, יש להרשם כמנוי דרך אתר האינטרנט של החברה. תהליך ההרשמה עצמו מהיר במיוחד, וכולל הזנת פרטים אישיים, צילום רישיון נהיגה ובחירת מסלול מנוי. כמנוי בקאר2גו, באפשרות המשתמש לבחור באחת משתי אופציות - מנוי Drive ומנוי Light. המנוי הראשון יעלה לכם 50 שקלים לחודש ואילו השני יעלה 15 שקלים בחודש.



לאחר ביצוע ההרשמה, יחזור אליכם תוך זמן קצר נציג טלפוני של חברת קאר2גו לצורך אימות הפרטים ואישור המנוי באופן סופי. בשלב זה הרשמתכם הסתיימה באופן סופי, אך על מנת לבצע השכרה עליכם להמתין לכרטיס מנוי שנשלח אליכם בדואר. במקרה שלנו חיכינו לכרטיס מספר שבועות ועד היום הוא לא הגיע.

עם זאת, בהנחיית שירות הלקוחות ניתן לבקש מהם לפתוח את הרכב מרחוק לקראת ההשכרה, ואילו אף מציעים פתרון לאספקת כרטיס מנוי אם זה לא הגיע אליכם בדואר, כך שלא דאגנו מנושא זה יותר מדי. לאחר שהמנוי שלכם אושר, כל שאתם צריכים לעשות על מנת לבצע השכרה הוא לגשת לאתר האינטרנט של החברה, להתחבר למנוי שלכם ולהציץ ברשימת הרכבים הזמינים.

באפשרותכם לבחור ולחפש רכב לפי קטגוריה - בסיסי, רכב יוקרה קטן, רכבים מסחריים ועוד; אפשרות נוספת היא חיפוש לפי איזור מגורים או קירבת הרכבים למיקומכם. לאחר שמצאתם את הרכב בו אתם מעוניינים, תוכלו לבחור את משך ההשכרה ולאשר אותה.  מדובר בתהליך מהיר, יעיל ונוח - מהרגע בו רצינו לשכור את הרכב ועד הרגע בו אושרה ההשכרה לא חלפו יותר מכמה דקות, ולאחר מכן כבר יכולנו לגשת לרכב בשעה שבה בחרנו לשכור אותו, ולנסוע. יש לציין כי לפני הכניסה לרכב עליכם לבדוק אותו ברמה חיצונית, ולוודא כי כל הפגמים, השריטות והפגיעות (אם ישנם) מצויינים על גבי מסמך שנמצא ברכב עצמו.


  
אם אלו לא מצויינים שם, עליכם לכתוב זאת על גבי המסמך בכתב יד. לטעמנו, מדובר בתהליך שפוגע בחווית השימוש בשירות באופן משמעותי מאוד והיינו רוצים לראות זאת מתבצע באופן דיגיטלי, דרך אפליקציה. בחברה ציינו בפנינו כי הם עומלים בימים אלו על פיתוח אפליקציה שתאפשר את ההשכרה (וכנראה גם את דיווח התקלות והפגיעות ברכב), כך שבקרוב נושא זה צפוי להיפתר. בינתיים, נציין כי אתר האינטרנט ותהליך ההזמנה ידידותיים למשתמש ונוחים לתפעול. ברמת נוחות השירות והיעילות שלו, מצאנו את קאר2גו כשירות נוח למדי לא רק בכל הנוגע לתהליך השכרת הרכב.

השירות זמין בערים רמת גן, גבעתיים, תל אביב, הרצליה, רעננה וירושלים - ובכל פעם בה רצינו לשכור רכב, הצלחנו למצוא רכב קרוב וזמין, במרחק שלרוב המקרים לא עלה על קילומטר. עם זאת, מדובר בנתון אינדיבידואלי שעשוי להשתנות בהתאם לאיזור המגורים או העבודה שלכם, וכן בהתאם לכמות הרכבים שזמינים באותה העת. 

גם בכל הנוגע לנסיעה ברכבי קאר2גו היינו מרוצים - הרכבים שהגענו אליהם היו נקיים ומתודלקים, כך שלא היינו צריכים לדאוג לכך (שימו לב שכך גם יש להחזיר את הרכבים), וברכבים שבדקנו היה גם שקע Aux לחיבור הסמארטפון, לאלו מכם שדואגים מנושא זה. עם זאת, מאכזב לראות כי הרכבים (לפחות אלו שבדקנו - ניסן מיקרה ורנו קנגו) לא מגיעים עם מערכת מולטימדיה בעלת מסך מגע. 



פחות נוח לכיס
המהות של שירותי תחבורה שיתופיים מכל הסוגים, היא בסופו של יום לחסוך כסף עבור צרכן הקצה. בקאר2גו מתיימרים שהשירות יאפשר לנהגים השונים להשאיר את הרכב הפרטי מאחור - להפסיק לשלם על דלק, טיפולים, ביטוחים וכל דבר אחר, ולהינות מכל היתרונות מהם נהנים בעלי רכב פרטי, מבלי כל אותם תשלומים מעיקים ומכבידים.

בפועל, זהו לא בדיוק המצב. אסטרטגיית התמחור של קאר2גו מחולקת ל-3, וכוללת: דמי מנוי חודשיים; חיוב לפי שעה (או יום); וחיוב לפי קילומטר הנסיעה. סוגי המנויים, כפי שציינו מעלה, הם Drive - למי שמתמיד בנסיעה בשירות, ו-Light - לאלו שלא מתמידים בכך.ההבדלים בין שני המנויים מתבטאים בעלויות השכרת הרכבים לפי שעה בלבד.

בשני המודלים עלות כל קילומטר היא דומה - עבור 50 הקילומטרים הראשונים תשלמו 2 שקלים לקילומטר, ומעל תשלמו שקל לקילומטר (מחיר זהה כמעט עבור כל אחד מן הרכבים, מלבד רכבים מסחריים גדולים). ההבדל ביניהם מגיע בכל הנוגע לתשלום בגין שעות ההשכרה. מחיר לשעת השכרה יעמוד על החל מ-18 שקלים לשעה למנויי "דרייב", ו-20 שקלים לשעה עבור מנויי "לייט". יש לציין כי מחיר השכרת הרכב לשעה משתנה מקטגוריה לקטגוריה (בייסיק, משפחתיות, יוקרה ועוד), אך ההבדל בין מנויי לייט למנוי דרייב נותר זהה - 2 שקלים לשעה, לא משנה איזה רכב שכרתם.



לצורך המחשת השירות נתייחס לרכבי קטגוריית הבייסיק בלבד - הכוללת את הרכבים ניסאן מיקרה, יונדאי I10 ו-Smart, בהם התמקד השימוש שלנו ועלותם לשעת השכרה היא 18 שקלים (במנוי דרייב). במסגרת אחת מנסיעות המבחן שעשינו, לקחנו את הרכב לנסיעה מן העיר רמת גן לחולון. אורך הנסיעה, הלוך חזור, היה 33 קילומטרים, כאשר משך הנסיעה היה שעתיים והספיק לנו עבור סידורים זריזים למדי. 

על נסיעה שכזו תשלמו 66 שקלים על הקילומטרים שנסעתם כמו גם 36 שקלים על ההשכרה עצמה. בסה"כ עלות הנסיעה עמדה על 102 שקלים (מבלי להתייחס לעלות של 50 שקלים עבור דמי המנוי). אם היינו צריכים לבצע זאת במונית, העלות הייתה יקרה יותר, בייחוד בהתחשב בכך שהנסיעה שלנו התרחשה בשעות פקוקות למחצה.

נסיעה אחרת שאורכה היה 12 קילומטרים בלבד והיא התבצעה בתוך העיר בלבד עלתה לנו כ-53 שקלים. הסיבה למחיר זה היא שבאופן ראשוני בחרנו לשכור את הרכב לשעתיים, אך בפועל השימוש שלנו דרש פחות והחזרנו את הרכב כבר לאחר כשעה. במקרה כזה, מחייבת החברה את הלקוח על מחצית ממחיר ההשכרה השעתי לזמן שנותר עד תום ההשכרה. לדוגמה - אם החזרנו את הרכב שעה מוקדם יותר, נשלם 9 שקלים במקום 18 שקלים.



מדובר במחירים שמצד אחד די אטרקטיביים בנסיעות קצרות, אך כשמשך הנסיעה מתארך וכמות הקילומטרים עולה - הופכת הנסיעה לפחות משתלמת באופן משמעותי, בהשוואה לרכב פרטי או רכב שכור שהיינו יכולים לקחת מכל אחד משירותי השכרת הרכבים הסטנדרטיים שזמינים בשוק.  

בשורה התחתונה
בסופו של יום, אנו לא מרגישים כי שירותי התחבורה השיתופית של קאר2גו מסוגלים להחליף את הרכב הפרטי שלנו. הסיבות המהותיות לכך מתחלקות, לטעמנו, ל-2 קטגוריות שונות. ראשית, פריסת השירות צנועה למדי וניתן להעריך כי התרחבותה עשויה להיות גם כן לא מהמהירות ביותר - נוכח עלויות הקמה עצומות (בייחוד רכישת רכבים). 

בהתאם לכך, גם בערים בהן מוצע השירות, לא יוכלו כל התושבים להינות מן הנוחות של רכב שיתופי בקירבת ביתם, ולעיתים ידרשו להגיע אל הרכב באוטובוס, מונית או בהליכה ארוכה למדי, אם מישהו אחר לא שכר את הרכב הרלוונטי לפנינו. הסיבה השנייה לכך שאנו חושבים שהשירות עוד לא מסוגל להחליף את הרכב הפרטי היא התמחור, אך כאן הסוגיה אידיבידואלית עבור כל אחד מן הצרכנים.



עבור אלו שאין ברשותם רכב פרטי ומתניידים כיום עם תחברוה ציבורית בלבד ייתכן כי השירות עשוי להתאים לכל אותם פעמים בודדות בהן הם זקוקים לרכב (ביקור אצל ההורים, ימי סידורים מרוכזים וכו'). אם נצא מנקודת הנחה של 4 נסיעות שבועיות בנות שעתיים, בהן ניסע 100 קילומטר בסה"כ - מדובר בעלות של חודשית שסובבת 1,450 שקלים (עבור רכב מהקבוצה הבסיסית). 

בצירוף עלויות תחבורה ציבורית (הרי ויתרנו על הרכב הפרטי), אנו צפויים להגיע להוצאות תחבורה של כ-1,700 שקלים. לשם השוואה, החזקת רכב מאותו הסוג (ניסאן מיקרה שנת 2015) יכולה לנוע בין 2,250 ל-2,500 שקלים בחודש (כולל הוצאות ביטוח, טיפולים, מימון ודלק). מדובר בחסכון של מאות שקלים בחודש וקרוב ל-10,000 שקל בשנה. במקרה שאתם נוסעים פחות מממוצע הנסיעות שתיארנו מעלה, תוכלו להינות מחסכון משמעותי אף עוד יותר. אך מנגד - אותם משתמשים אליהם רלוונטים דברים אלו, הינם אלו שכיום כנראה לא מבצעים שימוש ברכב פרטי, כך שלמעשה אין כאן כל ויתור על הרכב הפרטי. 



עבורי - כמי שנוסע מדי יום למשרד עם הרכב הפרטי, ועבור אלו שנוהגים לנסוע לגני הילדים או לכל פעילות אחרת עם הרכב מדי יום - שירותי הרכב השיתופי של קאר2גו עוד רחוקים מהיום בו הם יאפשרו להשאיר את הרכב הפרטי מאחור. השכרת הרכב ליום שלם הופכת להיות לא משתלמת בהשוואה לשירותי השכרה סטנדרטיים ועל אחת כמה וכמה כשמשווים זאת לאחזקת רכב פרטי, כך שבמקרה זה אנו לא מרגישים כי השירות עומד בהבטחתו להחליף את הרכב הפרטי. בהתאם לכך, אם השירות מתאים לאלו שכיום כלל אין ברשותם רכב פרטי, הוא רחוק ממימוש המטרה שלו. 

להערכתנו, על מנת להגיע למצב בו שירותי הרכב השיתופיים אכן יוכל להחליף את הרכב הפרטי לפחות במידה מסויימת, תדרש פריסה רחבה במדינה כולה ואפשרות לנסיעה במודל A to Z כך שנוכל לקחת ולעצור את הרכב בכל מקום בו נחפוץ תוך שאנו משלמים על זמן הנסיעה בלבד. מדובר במודל זהה לאוטותל ולזה שמפעילה קאר2גו בערים נתניה וחיפה, אך הוא מתייחס לנסיעה בתוך העיר בלבד, כשאין שיתוף פעולה בין הערים עצמן. אם וכאשר יהיה שיתוף שיאפשר לקחת את הרכב בנקודה אחת מעיר מסויימת ולהשאיר אותו בנקודה אחרת בעיר שונה - אז מדובר במודל שעשוי לספק תמורה טובה וגבוהה יותר מן התצורה הנוכחית של המיזם.

אלי כהן - כתב חדשות

כתב וסוקר טכנולוגיה
בן 23 מהעיר באר שבע, יוצא יחידה טכנולוגית בחיל האוויר, בעבר שימש בתפקיד כתב ועורך באתרי טכנולוגיה ישראליים, כיום כתב וסוקר טכנולוגיה המתמחה בתחום המובייל והסלולר ויזם המעורב בהקמת חברת סטארט-אפ חדשה בשוק הסלולר הישראלי.