סקירת wisebuy - Canon S90 : איכותית גם בלילה
- חיישן גדול וצמצם מהיר F2
- עדשה איכותית ומיוצבת
- פלאש קופץ
- 2 גלגלות עם אפשרות לתכנות התפקוד
- איכות תמונה ווידיאו מצוינת
- ביצועי ISO גבוה טובים
- אפשרויות תפעול ידניות
- מסך גדול ואיכותי מאוד
- ממשק נוח ומהיר
- וידיאו לא ב-HD
- צילום רצף איטי
- זום X3.8 בלבד
Canon PowerShot S90 מקיימת את ההבטחה הגלומה בה ומפיקה תמונות ווידיאו באיכות מצוינת, גם בתאורה לא אידיאלית. התפעול הנוח שלה ואפשרויות התפעול הידניות, לצד הצמצם המהיר והחיישן הגדול יחסית, יקרצו לקהל הצלמים החובבים ואף לצלמים מקצועיים שזקוקים למצלמה קומפקטית לדרכים.
קנון מחזירה לחיים את סדרת S, סדרה מיתולוגית שנועדה לצלמים חובבים ומתקדמים. חלק מדגמי הסדרה היו מצלמות סופר-זום דמויות-SLR (כמו ה-S5), וחלקן היו מצלמות קומפקטיות עם פיצ'רים מתקדמים ואופטיקה באיכות גבוהה, שנועדו לתת פתרון קומפקטי וזול יותר לסדרה הסמי-מקצועית G של החברה.
Canon PowerShot S90 היא מצלמה קומפקטית בעיצוב רטרו שמרני, שמציעה תכונות שיקרצו לצלמים מביני-עניין, כמו צמצם מהיר במיוחד של F2, מיקוד ידני, צילום RAW, שליטה ידנית וגלגלת סביב העדשה שניתן לתכנת את תפקודה.
המפרט הטכני כולל חיישן CCD בגודל 1/1.7 אינטש ברזולוציה של 10 מגה פיקסל, טווח רגישות 80-3200, עדשת זום X3.8 מיוצבת בטווח של 28-105 מ"מ, מסך בגודל 3 אינטש, פלאש קופץ ויציאת Mini-HDMI.
המצלמה פועלת על סוללת ליתיום-יון ומאחסנת את התמונות על כרטיסי SD/SDHC.
איכות התמונות של ה-Olympus SP-590 UZ טובה באופן כללי, כל עוד צילמנו בערכי ISO נמוכים. בהגדרות ברירת המחדל של ערכי רוויית הצבעים, הניגודיות והחדות (שאותן גם ניתן להתאים באופן אישי דרך התפריט הראשי) – התמונות יוצאות חדות עם צבעים טבעיים וטובים. ישנה אפשרות לשליטה על מספר רב של פרמטרים באיכות התמונה, וחלקם ניתן לשינוי מהיר באמצעות המקשים והמידע שמופיע על המסך, גם מבלי להיכנס לתפריט הראשי. ככל שערכי ה-ISO עולים כך התמונות רועשות יותר ומנגנון הניקוי האוטומטי רק מורח את הפרטים במקום להציל את המצב. אנחנו העדפנו לכבות אותו.
הנתון מרשים מאוד של זום x26 מעלה מיד את השאלה לגבי איכות התמונה בקצוות הטווח הזה. בצילום בזווית רחבה – 26 מ"מ, ניתן לצלם בקלות בתוך הבית ולתפוס כמעט את כל הסלון מקיר אל קיר. מה שמרשים עוד יותר הוא שנראה שאולימפוס הצליחה ליצור עדשה שלא מייצרת "עיוות חבית" (Barrel distortion) גס מדי ופרספקטיבת התמונה נראית סבירה ואף טובה.
כיוון שמדובר במצלמה עם טווח עדשה רחב מאוד, היא לא חפה מכל אותן חולשות אופטיות הנפוצות בעדשות כאלה. בצילום בזווית רחבה, קצוות הפריים נמרחים מעט ולא ממוקדים. בעיה נוספת המופיעה גם בצילום Tele וגם בזווית רחבה היא תופעת Chromatic aberration. התופעה שכיחה בעדשות בעלות טווחים גדולים, ואינה מורגשת יתר על המידה כל עוד הצילום מודפס בגדלים סטנדרטים לאלבום המשפחתי. בהדפסות גדולות יותר לא ניתן להתעלם ממנה.
הפלאש מהווה נקודה חיובית מאוד ב-SP-590 UZ. בצילומי פנים, הפלאש חזק ובהיר ומספיק כדי להאיר את האובייקט, ועושה זאת בצורה כה טובה עד שבשלב מסוים עברנו לצלם רק אתו – פשוט חסכנו את הצורך להתאים את מהירות התריס לאפלוליות הבית.
בצילום בלי פלאש בתאורה לא אידיאלית הפיקה ה- Olympus SP-590 UZתמונות רועשות למדי, תוצאה של יחס גבוה מדי בין גודל החיישן למספר הפיקסלים שבחיישן המצלמה. זהו חסרון די רציני. למרות שהיצרן מציין שניתן לצלם גם ב1600 ISO, נתון זה כמעט אינו ריאלי במבחן התוצאה. בצילומים בשעות הערב עדיף לצלם ב-ISO נמוך יותר ולהשתמש בפלאש או חצובה.
נקודה טובה נזקפת לטובת מנגנון הייצוב הייחודי של אולימפוס – הצלחנו לצלם תמונות חדות בצורה מספקת גם במהירות תריס נמוכה מאוד של 1/10.
מצב Beauty לא הרשים יתר על המידה. מצב צילום זה אמור לזהות את פני המצולם וליצור מצב של החלקת טקסטורת העור ולתת הרגשה של צילום זוהר, איך לוקח למעבד המצלמה יותר מדי זמן להפעיל את הפונקציה והתוצאה כמעט ולא מורגשת ברוב המקרים. לעומתו, מצב "התאמת הצללים" (Shadow Adjustment) הוא הברקה. פתאום צללי הסלון השחורים הופכים להיות ברורים והתחושה היא כמעט צילום HDR עם טווח דינאמי שלא היה מבייש מצלמה עם חיישן בגודל מלא (35 מ"מ)
יתרון חשוב נוסף למצלמה הוא האפשרות לצלם במצב ידני מלא. היכולת לשלוט בצמצם ומהירות התריס הם קריטיים למי שמחפש משהו קצת יותר ממצלמה אוטומטית מלאה וכאן התפעול ושינוי הערכים האלה נוח יחסית ונעשה דרך הלחצנים ליד המסך. זה אומנם פחות נוח מגלגלת ייעודית אך עדיין מדובר במצלמה דמויותSLR טובה לצלם החובב ולא המקצועי.
המצלמה מציעה שני מצבי צילום תקריב - מקרו וסופר מקרו. ההבדל הוא במרחק המיקוד, כאשר במצב הסופר מקרו מרחק המיקוד המוצהר הוא סנטימטר אחד. נתון זה התגלה כלא לגמרי מדויק ותלוי בכמות האור בעת הצילום, אך הוא מפיק תוצאות מעולות.
בצעד תמוה מצידה של אולימפוס, ושלא כמו בדגמים קודמים בסדרה, SP-590 UZ אינה מאפשרת לצלם בפורמט RAW, וחבל שכך. מאידך, משתמשים רבים אינם זקוקים לצילום RAW ולא ירגישו בחסרונו.
Canon PowerShot S90 מציעה שלל מצבי צילום - מאוטומטי לחלוטין, סצנות צילום שונות וממצב חצי אוטומטי (P) ועד מצבים ידניים (M, Av, Tv), מצב C להתאמה עצמית של תכונות צילום, מצב Candle light לצילום בתאורה חלשה במיוחד ומצב צילום וידיאו.
קנון S90 נהנית משני יתרונות משמעותיים בתחום איכות הצילום: חיישן גדול יחסית
(1/1.7 אינטש) עם מספר לא גבוה מדי של פיקסלים עליו, מה שמאפשר קליטת אור טובה יותר, ועדשה איכותית ומהירה במיוחד עם צמצם מקסימלי F2 (בזווית הרחבה של העדשה). יחד עם מעבד התמונה המוצלח של קנון, ה-DGIC 4, מצליחה המצלמה להפיק תמונות באיכות מצוינת.
בצילום באור יום קיבלנו תמונות יפהפיות בכל מובן: הצבעים חיים וריאליסטיים מאוד, החשיפות מאוזנות וטובות, הפירוט מצוין והחדות טובה. שמחנו לראות שהאופטיקה האיכותית מונעת תופעות עיוות שונות כמו הילות סגולות וטשטוש משמעותי בקצוות התמונה.
בצילום בתוך הבית הסתמכה המצלמה על הצמצם הפתוח לרווחה שלה ובדרך כלל לא נאלצה להעלות רגישות מעל 400 ISO, כך שהתמונות נותרו מצוינות ונקיות מרעש. כשצילמנו בתאורה חלשה יותר העלתה המצלמה ISO באופן מושכל, ושמחנו לראות שכמו ב-G11 רמת הרעש הדיגיטלית טובה מאוד ואינה פוגמת מהותית בתמונה. הגרעיניות מאוזנת וכמעט ללא צבעי-לוואי, ונשמר פירוט רב. הצלחנו לקבל תמונות שמישות ויפות למדי גם ב-ISO 1600.
אל מצב בצילום Candle Light, שמבטיח "תמונות חדות ונקיות גם בתאורה חלשה במיוחד", התייחסנו בתחילה בפקפוק - אבל יש לציין שהוא עושה עבודה לא רעה. במצב זה המצלמה פותחת צמצם ומצלמת בערכי ISO גבוהים (1600-3200), ובמקביל מפחיתה מאוד את הרזולוציה (מזכיר את מנגנון ה-EXR של פוג'י) ומפעילה מנגנון ניקוי רעשים מסיבי. התוצאה יותר מסבירה, וגם אם התמונות סובלות ממראה מוחלק וחסר פרטים עדינים, עדיין מדובר בתכונה שמאפשרת קבלת תמונות שמישות מאוד בתנאים שרוב המצלמות הקומפקטיות יתקשו לעשות זאת.
Canon PowerShot S90 מצוידת בפלאש קופץ קטן שמתרומם ונסגר בעצמו בהתאם להגדות ולצורך. הפלאש פועל היטב ומאיר כראוי חללים בגודל בינוני, וגם מצליח להאיר את המצולמים מטווח קצר מבלי לשרוף אותם. עם זאת, למרות המרחק של הפלאש מהעדשה, הבחנו בתופעת עיניים אדומות בכמה תמונות.
מייצב התמונה האופטי אפקטיבי למדי, אם כי ראינו מוצלחים ממנו. במקרים רבים הוא הצליח למזער את רעידות היד בערכי תריס נמוכים, אבל פה ושם קיבלנו תמונות מטושטשות גם במקרים בהם המייצב בהחלט יכול היה להציל אותן.
עדשת הזום נותנת טווח שימושי אם כי לא נדיב במיוחד, של 28-105 ובסך הכל זום X3.8. על הטווח הקצר יחסית מפצה איכות אופטיקה טובה מאוד, וכן אפשרות חביבה מאוד לבחור בעזרת הגלגלת הקדמית תחנות פופולאריות של אורכי מוקד (אז מופיעה אנימציה של גלגלת עם שנתות עליה מסומנים אורכי המוקד 28, 35, 50, 85, 105). העדשה נעה במהירות בינונית ולוקח לה כ-2 שניות לעבור מזווית רחבה לצרה ובחזרה. שמנו לב להשהייה קצת מעצבנת של כמחצית השנייה לפני שהעדשה מתחילה לזוז כשמשתמשים בזום.
מערכת המיקוד מציגה מהירות טובה למדי, ומצליחה להתמקד היטב גם בחדר חשוך הודות לנורת העזר. מצב המאקרו טוב ומאפשר צילום ממרחק מינימלי של 5 ס"מ מהעדשה, ומפיק תמונות מפורטות ועשירות בפרטים.
איכות התמונות של ה-Olympus SP-590 UZ טובה באופן כללי, כל עוד צילמנו בערכי ISO נמוכים. בהגדרות ברירת המחדל של ערכי רוויית הצבעים, הניגודיות והחדות (שאותן גם ניתן להתאים באופן אישי דרך התפריט הראשי) – התמונות יוצאות חדות עם צבעים טבעיים וטובים. ישנה אפשרות לשליטה על מספר רב של פרמטרים באיכות התמונה, וחלקם ניתן לשינוי מהיר באמצעות המקשים והמידע שמופיע על המסך, גם מבלי להיכנס לתפריט הראשי. ככל שערכי ה-ISO עולים כך התמונות רועשות יותר ומנגנון הניקוי האוטומטי רק מורח את הפרטים במקום להציל את המצב. אנחנו העדפנו לכבות אותו.
הנתון מרשים מאוד של זום x26 מעלה מיד את השאלה לגבי איכות התמונה בקצוות הטווח הזה. בצילום בזווית רחבה – 26 מ"מ, ניתן לצלם בקלות בתוך הבית ולתפוס כמעט את כל הסלון מקיר אל קיר. מה שמרשים עוד יותר הוא שנראה שאולימפוס הצליחה ליצור עדשה שלא מייצרת "עיוות חבית" (Barrel distortion) גס מדי ופרספקטיבת התמונה נראית סבירה ואף טובה.
כיוון שמדובר במצלמה עם טווח עדשה רחב מאוד, היא לא חפה מכל אותן חולשות אופטיות הנפוצות בעדשות כאלה. בצילום בזווית רחבה, קצוות הפריים נמרחים מעט ולא ממוקדים. בעיה נוספת המופיעה גם בצילום Tele וגם בזווית רחבה היא תופעת Chromatic aberration. התופעה שכיחה בעדשות בעלות טווחים גדולים, ואינה מורגשת יתר על המידה כל עוד הצילום מודפס בגדלים סטנדרטים לאלבום המשפחתי. בהדפסות גדולות יותר לא ניתן להתעלם ממנה.
הפלאש מהווה נקודה חיובית מאוד ב-SP-590 UZ. בצילומי פנים, הפלאש חזק ובהיר ומספיק כדי להאיר את האובייקט, ועושה זאת בצורה כה טובה עד שבשלב מסוים עברנו לצלם רק אתו – פשוט חסכנו את הצורך להתאים את מהירות התריס לאפלוליות הבית.
בצילום בלי פלאש בתאורה לא אידיאלית הפיקה ה- Olympus SP-590 UZתמונות רועשות למדי, תוצאה של יחס גבוה מדי בין גודל החיישן למספר הפיקסלים שבחיישן המצלמה. זהו חסרון די רציני. למרות שהיצרן מציין שניתן לצלם גם ב1600 ISO, נתון זה כמעט אינו ריאלי במבחן התוצאה. בצילומים בשעות הערב עדיף לצלם ב-ISO נמוך יותר ולהשתמש בפלאש או חצובה.
נקודה טובה נזקפת לטובת מנגנון הייצוב הייחודי של אולימפוס – הצלחנו לצלם תמונות חדות בצורה מספקת גם במהירות תריס נמוכה מאוד של 1/10.
מצב Beauty לא הרשים יתר על המידה. מצב צילום זה אמור לזהות את פני המצולם וליצור מצב של החלקת טקסטורת העור ולתת הרגשה של צילום זוהר, איך לוקח למעבד המצלמה יותר מדי זמן להפעיל את הפונקציה והתוצאה כמעט ולא מורגשת ברוב המקרים. לעומתו, מצב "התאמת הצללים" (Shadow Adjustment) הוא הברקה. פתאום צללי הסלון השחורים הופכים להיות ברורים והתחושה היא כמעט צילום HDR עם טווח דינאמי שלא היה מבייש מצלמה עם חיישן בגודל מלא (35 מ"מ)
יתרון חשוב נוסף למצלמה הוא האפשרות לצלם במצב ידני מלא. היכולת לשלוט בצמצם ומהירות התריס הם קריטיים למי שמחפש משהו קצת יותר ממצלמה אוטומטית מלאה וכאן התפעול ושינוי הערכים האלה נוח יחסית ונעשה דרך הלחצנים ליד המסך. זה אומנם פחות נוח מגלגלת ייעודית אך עדיין מדובר במצלמה דמויותSLR טובה לצלם החובב ולא המקצועי.
המצלמה מציעה שני מצבי צילום תקריב - מקרו וסופר מקרו. ההבדל הוא במרחק המיקוד, כאשר במצב הסופר מקרו מרחק המיקוד המוצהר הוא סנטימטר אחד. נתון זה התגלה כלא לגמרי מדויק ותלוי בכמות האור בעת הצילום, אך הוא מפיק תוצאות מעולות.
בצעד תמוה מצידה של אולימפוס, ושלא כמו בדגמים קודמים בסדרה, SP-590 UZ אינה מאפשרת לצלם בפורמט RAW, וחבל שכך. מאידך, משתמשים רבים אינם זקוקים לצילום RAW ולא ירגישו בחסרונו.
Canon PowerShot S90 מציעה שלל מצבי צילום - מאוטומטי לחלוטין, סצנות צילום שונות וממצב חצי אוטומטי (P) ועד מצבים ידניים (M, Av, Tv), מצב C להתאמה עצמית של תכונות צילום, מצב Candle light לצילום בתאורה חלשה במיוחד ומצב צילום וידיאו.
קנון S90 נהנית משני יתרונות משמעותיים בתחום איכות הצילום: חיישן גדול יחסית
(1/1.7 אינטש) עם מספר לא גבוה מדי של פיקסלים עליו, מה שמאפשר קליטת אור טובה יותר, ועדשה איכותית ומהירה במיוחד עם צמצם מקסימלי F2 (בזווית הרחבה של העדשה). יחד עם מעבד התמונה המוצלח של קנון, ה-DGIC 4, מצליחה המצלמה להפיק תמונות באיכות מצוינת.
בצילום באור יום קיבלנו תמונות יפהפיות בכל מובן: הצבעים חיים וריאליסטיים מאוד, החשיפות מאוזנות וטובות, הפירוט מצוין והחדות טובה. שמחנו לראות שהאופטיקה האיכותית מונעת תופעות עיוות שונות כמו הילות סגולות וטשטוש משמעותי בקצוות התמונה.
בצילום בתוך הבית הסתמכה המצלמה על הצמצם הפתוח לרווחה שלה ובדרך כלל לא נאלצה להעלות רגישות מעל 400 ISO, כך שהתמונות נותרו מצוינות ונקיות מרעש. כשצילמנו בתאורה חלשה יותר העלתה המצלמה ISO באופן מושכל, ושמחנו לראות שכמו ב-G11 רמת הרעש הדיגיטלית טובה מאוד ואינה פוגמת מהותית בתמונה. הגרעיניות מאוזנת וכמעט ללא צבעי-לוואי, ונשמר פירוט רב. הצלחנו לקבל תמונות שמישות ויפות למדי גם ב-ISO 1600.
אל מצב בצילום Candle Light, שמבטיח "תמונות חדות ונקיות גם בתאורה חלשה במיוחד", התייחסנו בתחילה בפקפוק - אבל יש לציין שהוא עושה עבודה לא רעה. במצב זה המצלמה פותחת צמצם ומצלמת בערכי ISO גבוהים (1600-3200), ובמקביל מפחיתה מאוד את הרזולוציה (מזכיר את מנגנון ה-EXR של פוג'י) ומפעילה מנגנון ניקוי רעשים מסיבי. התוצאה יותר מסבירה, וגם אם התמונות סובלות ממראה מוחלק וחסר פרטים עדינים, עדיין מדובר בתכונה שמאפשרת קבלת תמונות שמישות מאוד בתנאים שרוב המצלמות הקומפקטיות יתקשו לעשות זאת.
Canon PowerShot S90 מצוידת בפלאש קופץ קטן שמתרומם ונסגר בעצמו בהתאם להגדות ולצורך. הפלאש פועל היטב ומאיר כראוי חללים בגודל בינוני, וגם מצליח להאיר את המצולמים מטווח קצר מבלי לשרוף אותם. עם זאת, למרות המרחק של הפלאש מהעדשה, הבחנו בתופעת עיניים אדומות בכמה תמונות.
מייצב התמונה האופטי אפקטיבי למדי, אם כי ראינו מוצלחים ממנו. במקרים רבים הוא הצליח למזער את רעידות היד בערכי תריס נמוכים, אבל פה ושם קיבלנו תמונות מטושטשות גם במקרים בהם המייצב בהחלט יכול היה להציל אותן.
עדשת הזום נותנת טווח שימושי אם כי לא נדיב במיוחד, של 28-105 ובסך הכל זום X3.8. על הטווח הקצר יחסית מפצה איכות אופטיקה טובה מאוד, וכן אפשרות חביבה מאוד לבחור בעזרת הגלגלת הקדמית תחנות פופולאריות של אורכי מוקד (אז מופיעה אנימציה של גלגלת עם שנתות עליה מסומנים אורכי המוקד 28, 35, 50, 85, 105). העדשה נעה במהירות בינונית ולוקח לה כ-2 שניות לעבור מזווית רחבה לצרה ובחזרה. שמנו לב להשהייה קצת מעצבנת של כמחצית השנייה לפני שהעדשה מתחילה לזוז כשמשתמשים בזום.
מערכת המיקוד מציגה מהירות טובה למדי, ומצליחה להתמקד היטב גם בחדר חשוך הודות לנורת העזר. מצב המאקרו טוב ומאפשר צילום ממרחק מינימלי של 5 ס"מ מהעדשה, ומפיק תמונות מפורטות ועשירות בפרטים.
בניגוד למגמה השלטת בתקופה האחרונה בשוק הצילום, ב- Olympus SP-590 UZאין אפשרות לצילום וידאו ב-HD. צילום הוידיאו נעשה ברזולוציה מקסימלית של 640x480 ובקצב של 30 פריימים לשנייה. למצלמה יש אמנם חיבור HDMI, אך זה נועד רק לחיבור המצלמה למסךLCD או פלזמה.
איכות הוידיאו סבירה אך רחוקה ממצלמות אחרות בתחום. בצילום בתנאי אור קשים יותר מחדר מואר היטב הרעש הדיגיטלי מורגש ופוגע באיכות. כמו ברוב המצלמות מסוגה, גם במצלמה הזו לא ניתן להשתמש בזום האופטי בעת צילום וידיאו. הזום הדיגיטלי רק מפחית מאיכות הלא גבוהה ממילא של התמונה, וכמעט מיותר.
איכות ההקלטה המלווה את הוידיאו טובה, אך משום מה אפשרות הצילום עם סאונד כבויה בברירת המחדל ויש להפעילה ידנית.
כמו ב-G11, גם ה- Canon PowerShot S90מציעה צילום וידיאו ברזולוציית 640X480 בלבד ולא ברזולוציית HD, וחבל, אבל חוץ מזה היא מפיקה תוצאות צילום וידיאו מעולות: הסרטונים נראים מצוין, עם תנועה חלקה וזורמת, פירוט נרחב, תמונה חדה וצבעונית ואיכות שמע מצוינת.
הזום האופטי אינו זמין בצילום הוידיאו, ועל הדיגיטלי כדאי לוותר.
בניגוד למגמה השלטת בתקופה האחרונה בשוק הצילום, ב- Olympus SP-590 UZאין אפשרות לצילום וידאו ב-HD. צילום הוידיאו נעשה ברזולוציה מקסימלית של 640x480 ובקצב של 30 פריימים לשנייה. למצלמה יש אמנם חיבור HDMI, אך זה נועד רק לחיבור המצלמה למסךLCD או פלזמה.
איכות הוידיאו סבירה אך רחוקה ממצלמות אחרות בתחום. בצילום בתנאי אור קשים יותר מחדר מואר היטב הרעש הדיגיטלי מורגש ופוגע באיכות. כמו ברוב המצלמות מסוגה, גם במצלמה הזו לא ניתן להשתמש בזום האופטי בעת צילום וידיאו. הזום הדיגיטלי רק מפחית מאיכות הלא גבוהה ממילא של התמונה, וכמעט מיותר.
איכות ההקלטה המלווה את הוידיאו טובה, אך משום מה אפשרות הצילום עם סאונד כבויה בברירת המחדל ויש להפעילה ידנית.
כמו ב-G11, גם ה- Canon PowerShot S90מציעה צילום וידיאו ברזולוציית 640X480 בלבד ולא ברזולוציית HD, וחבל, אבל חוץ מזה היא מפיקה תוצאות צילום וידיאו מעולות: הסרטונים נראים מצוין, עם תנועה חלקה וזורמת, פירוט נרחב, תמונה חדה וצבעונית ואיכות שמע מצוינת.
הזום האופטי אינו זמין בצילום הוידיאו, ועל הדיגיטלי כדאי לוותר.
ביחס למצלמות דמויות-SLR אחרות, Olympus SP-590 UZ היא מצלמה לא גדולה מדי ולא כבדה מדי (כ-435 גרם בלבד, ללא הסוללות) ויושבת בנוחות בכף היד. גם בעלי כפות ידיים קטנות יחסית יתרגלו אליה מהר, אך יש לציין שהרושם הראשוני בעת החזקת המצלמה הוא שהחומר ממנו בנוי הגוף מאוד פלסטיקי ואף מצועצע מעט.
מקשי המצלמה נמצאים בימין המסך ובנויים בצורה ברורה ואינטואיטיבית – אם החזקתם במצלמה דיגיטלית בעבר לא תתקשו להבין את תפעול המצלמה הזו ולשלוט בתפריטים תוך מספר שניות. בניגוד לדגמים קודמים שלה, שסבלו מתפריטים לא נוחים לניווט, ב-SP-590 UZ כל התפריטים בנויים בצורה מאוד פשוטה ואינטואיטיביים לתפעול. כמעט כל פרמטר ניתן לשינוי באופן מיידי ואין צורך לקפוץ בכל פעם לתפריט הראשי.
במעגל המרכזי של מקשי הניווט ניתן למצוא את מקשי המקרו, הפעלת הפלאש, טיימר ואחד המקשים החשובים - פיצוי חשיפה. בעת צילומי חוץ, כאשר נתוני אור וצל משתנים ללא הרף, קלות הגישה למקש הזה יכולה להיות קריטית ולהשפיע על הצלחת או כשלון החשיפה. במצלמה בה אין אפשרות לצילום RAW, פיצוי חשיפה הוא חברו הטוב ביותר של הצלם.
במרכז מקשי הניווט נמצא מקש Function המאפשר שינוי נתוני צילום השונים (איזון לבן, איכות הצילום וכו'). מקשים נוספים בגב המצלמה הם מקש שינוי התצוגה, תפריט ראשי ומקש צפייה בתמונות המצולמות. המקשים קטנים יחסית, אך גם בעלי כפות ידיים גדולות לא יתקשו לשלוט בהם.
למצלמה אין גלגלות ייעודיות לחשיפה וצמצם והדבר נעשה דרך התפריטים השונים. חוגת הזום נמצאת סביב לחצן הצילום ומהירה בתגובתה.
מערכת המיקוד מתפקדת היטב בצד הרחב של העדשה, אך הרבה פחות טוב בצד ה-Tele. בכל מצב שבו האור הוא מעט פחות מאידיאלי, מערכות המיקוד והייצוב מתחילות להתנהל באטיות, ולעתים לוקח להן כשנייה להתמקד אפילו ביום שמשי ומואר. בצילום אובייקט נע, או בתאורה פחות טובה, משך הזמן למיקוד הולך ומתארך ובשלב מסוים הופך למתסכל. במצבים כאלה גם מייצב התמונה לא מועיל במיוחד ורק מסבך את פעולת המיקוד. בטווחי הביניים המצב סביר אך תלוי מאוד בכמות האור.
המצב חוזר על עצמו גם במצב מקרו – בעת צילום בקצה הרחב של העדשה, כמעט ולא נתקלנו בבעיות והתוצאות היו מעולות (במצב רחב ניתן לצלם ממרחק של סנטימטר אחד) אך בעת צילום בזום מלא ולמרות שהיצרן מגדיר טווח סופר-מקרו של כ-1.7 מטר – פעולת המיקוד הופעת למייאשת מאוד. הזמן שלוקח למצלמה להתמקד ארוך מאוד והמיקוד עצמו לא תמיד מוצלח.
המסך אומנם לא גדול במיוחד (2.7 אינטש ורזולוציה של 230 אלף פיקסלים) אבל מספק תמונה ברורה וצלולה של הסצנה המצולמת, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון.
העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי, אבל המסך הראשי פשוט הרבה יותר נוח. כל המידע המופיע על המסך מוצג גם דרך העינית ולמרות שזו אינה עינית אופטית אלא דיגיטלית, האיכות משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. כמו כן, ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו.
המסך בגודל 2.7 מספק תמונה ברורה וצלולה, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון. העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי. האיכות שלה משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו
קנון העדיפה איכות ונוחות תפעול על פני גוף דקיק עם ה-PowerShot S90, ולמרות שזו מצלמה קומפקטית היא אינה מהקטנות בשוק. עובייה 3.1 ס"מ ומשקלה 175 גרם, מה שעושה אותה לנוחה לאחיזה אך פחות לנשיאה והיא מורגשת היטב בכיס.
Canon PowerShot S90 מצוידת בסט מקשים נוח וממוקם היטב. בגב המצלמה לימין המסך תמצאו את מקשי התפריט, צפייה, תצוגה ומקש קיצור-דרך ניתן לתכנות, וכן מקש ניווט 5 כיווני עגול עם גלגלת סביבו שמאפשרת ניווט מהיר בתפריטים וכן קביעה נוחה של פרמטרים בצילום (כמו צמצם ומהירות תריס).
מבט בקדמת המצלמה יגלה שהעדשה בולטת מעט מגוף המצלמה גם כשהיא כבויה, וסביבה נמצאת גלגלת (Ring) שהתפקוד שלה משתנה בין מצבי הצילום השונים וניתנת גם לתכנות אישי. היא משמשת לסירוגין לקביעה מדויקת של אורך המוקד, ISO, מהירות תריס או צמצם, פיצוי חשיפה, מיקוד ידני או איזון לובן. מדובר בתכונה נוחה ומועילה במיוחד, שגם מעניקה על הדרך חזות של צילום מקצועי.
בחלק העליון של המצלמה נמצאים מקש הצילום עם חוגת הזום סביבו, גלגלת מצבי הצילום, מקש הפעלה וכיבוי ומקש להגדרת הגלגלת הקדמית (Ring). מקש הצילום ממוקם מקדימה בעוד הגלגלת נמצאת מאחוריו, מה שגם לנו לא פעם להתבלבל ולנסות ללחוץ על הגלגלת במקום על המקש - אבל מתרגלים. גלגלת המצבים עצמה קטנה ומעט נוקשה ולעיתים נדרש מאמץ קל כדי לסובב אותה. חוגת הזום נוחה ונעה בקלות.
המסך, בגודל 3 אינטש ועם 461 אלף פיקסלים, מציג תמונה מרהיבה, עם צבעים נפלאים וחדות יוצאת דופן, והשימוש בו מענג. הוא מתפקד היטב גם באור יום.
ממשק המשתמש המוכר של קנון, שעבר בשנה האחרונה מתיחת פנים, עושה כרגיל עבודה מצוינת והוא נוח לתפעול ופשוט ללמידה. השימוש בשתי הגלגלות מוסיף לנוחות התפעול של המצלמה, והמסך מציג חיוויים מפורטים על כל פרמטר שתרצו.
ממשק הצגת התמונות נאה ונוח, ומאפשר גלילה בין התמונות באמצעות האצבע. בנוסף אפשר לקטלג ולהציג את התמונות על פי סוג תמונה או וידיאו), תאריך, סצנה ואפילו פנים - יפה מאוד.
בצד ימין של המצלמה מאחורי 2 דלתיות פלסטיק נפרדות, נמצאים חיבור ה-USB שמשמש גם כיציאת AV אנלוגית, ויציאת Mini-HDMI לחיבור דיגיטלי איכותי למסך הפלזמה או ה-LCD. עם זאת יש לזכור שה- Canon PowerShot S90 לא ניחנה ביכולת צילום וידיאו ב-HD, כך שחיבור ה-HDMI יעיל בעיקר להצגת התמונות על המסך באיכות גבוהה.
ערכת המצלמה כוללת מטען ביתי, כבל USB, כבל AV, שרוך נשיאה, חוברת הדרכה ודיסק עם תוכנת סנכרון וטיפול בתמונות.
ביחס למצלמות דמויות-SLR אחרות, Olympus SP-590 UZ היא מצלמה לא גדולה מדי ולא כבדה מדי (כ-435 גרם בלבד, ללא הסוללות) ויושבת בנוחות בכף היד. גם בעלי כפות ידיים קטנות יחסית יתרגלו אליה מהר, אך יש לציין שהרושם הראשוני בעת החזקת המצלמה הוא שהחומר ממנו בנוי הגוף מאוד פלסטיקי ואף מצועצע מעט.
מקשי המצלמה נמצאים בימין המסך ובנויים בצורה ברורה ואינטואיטיבית – אם החזקתם במצלמה דיגיטלית בעבר לא תתקשו להבין את תפעול המצלמה הזו ולשלוט בתפריטים תוך מספר שניות. בניגוד לדגמים קודמים שלה, שסבלו מתפריטים לא נוחים לניווט, ב-SP-590 UZ כל התפריטים בנויים בצורה מאוד פשוטה ואינטואיטיביים לתפעול. כמעט כל פרמטר ניתן לשינוי באופן מיידי ואין צורך לקפוץ בכל פעם לתפריט הראשי.
במעגל המרכזי של מקשי הניווט ניתן למצוא את מקשי המקרו, הפעלת הפלאש, טיימר ואחד המקשים החשובים - פיצוי חשיפה. בעת צילומי חוץ, כאשר נתוני אור וצל משתנים ללא הרף, קלות הגישה למקש הזה יכולה להיות קריטית ולהשפיע על הצלחת או כשלון החשיפה. במצלמה בה אין אפשרות לצילום RAW, פיצוי חשיפה הוא חברו הטוב ביותר של הצלם.
במרכז מקשי הניווט נמצא מקש Function המאפשר שינוי נתוני צילום השונים (איזון לבן, איכות הצילום וכו'). מקשים נוספים בגב המצלמה הם מקש שינוי התצוגה, תפריט ראשי ומקש צפייה בתמונות המצולמות. המקשים קטנים יחסית, אך גם בעלי כפות ידיים גדולות לא יתקשו לשלוט בהם.
למצלמה אין גלגלות ייעודיות לחשיפה וצמצם והדבר נעשה דרך התפריטים השונים. חוגת הזום נמצאת סביב לחצן הצילום ומהירה בתגובתה.
מערכת המיקוד מתפקדת היטב בצד הרחב של העדשה, אך הרבה פחות טוב בצד ה-Tele. בכל מצב שבו האור הוא מעט פחות מאידיאלי, מערכות המיקוד והייצוב מתחילות להתנהל באטיות, ולעתים לוקח להן כשנייה להתמקד אפילו ביום שמשי ומואר. בצילום אובייקט נע, או בתאורה פחות טובה, משך הזמן למיקוד הולך ומתארך ובשלב מסוים הופך למתסכל. במצבים כאלה גם מייצב התמונה לא מועיל במיוחד ורק מסבך את פעולת המיקוד. בטווחי הביניים המצב סביר אך תלוי מאוד בכמות האור.
המצב חוזר על עצמו גם במצב מקרו – בעת צילום בקצה הרחב של העדשה, כמעט ולא נתקלנו בבעיות והתוצאות היו מעולות (במצב רחב ניתן לצלם ממרחק של סנטימטר אחד) אך בעת צילום בזום מלא ולמרות שהיצרן מגדיר טווח סופר-מקרו של כ-1.7 מטר – פעולת המיקוד הופעת למייאשת מאוד. הזמן שלוקח למצלמה להתמקד ארוך מאוד והמיקוד עצמו לא תמיד מוצלח.
המסך אומנם לא גדול במיוחד (2.7 אינטש ורזולוציה של 230 אלף פיקסלים) אבל מספק תמונה ברורה וצלולה של הסצנה המצולמת, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון.
העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי, אבל המסך הראשי פשוט הרבה יותר נוח. כל המידע המופיע על המסך מוצג גם דרך העינית ולמרות שזו אינה עינית אופטית אלא דיגיטלית, האיכות משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. כמו כן, ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו.
המסך בגודל 2.7 מספק תמונה ברורה וצלולה, ולא הרגשנו שגודלו הקטן יחסית מהווה חסרון. העינית הדיגיטלית היא אופציה נחמדה למי שרוצה להרגיש כמו צלם מקצועי. האיכות שלה משביעת רצון ונוחה מספיק גם להתמקד דרכה. ליד העינית ניתן למצוא את הדיופטר, לבעלי המשקפיים שבינינו
קנון העדיפה איכות ונוחות תפעול על פני גוף דקיק עם ה-PowerShot S90, ולמרות שזו מצלמה קומפקטית היא אינה מהקטנות בשוק. עובייה 3.1 ס"מ ומשקלה 175 גרם, מה שעושה אותה לנוחה לאחיזה אך פחות לנשיאה והיא מורגשת היטב בכיס.
Canon PowerShot S90 מצוידת בסט מקשים נוח וממוקם היטב. בגב המצלמה לימין המסך תמצאו את מקשי התפריט, צפייה, תצוגה ומקש קיצור-דרך ניתן לתכנות, וכן מקש ניווט 5 כיווני עגול עם גלגלת סביבו שמאפשרת ניווט מהיר בתפריטים וכן קביעה נוחה של פרמטרים בצילום (כמו צמצם ומהירות תריס).
מבט בקדמת המצלמה יגלה שהעדשה בולטת מעט מגוף המצלמה גם כשהיא כבויה, וסביבה נמצאת גלגלת (Ring) שהתפקוד שלה משתנה בין מצבי הצילום השונים וניתנת גם לתכנות אישי. היא משמשת לסירוגין לקביעה מדויקת של אורך המוקד, ISO, מהירות תריס או צמצם, פיצוי חשיפה, מיקוד ידני או איזון לובן. מדובר בתכונה נוחה ומועילה במיוחד, שגם מעניקה על הדרך חזות של צילום מקצועי.
בחלק העליון של המצלמה נמצאים מקש הצילום עם חוגת הזום סביבו, גלגלת מצבי הצילום, מקש הפעלה וכיבוי ומקש להגדרת הגלגלת הקדמית (Ring). מקש הצילום ממוקם מקדימה בעוד הגלגלת נמצאת מאחוריו, מה שגם לנו לא פעם להתבלבל ולנסות ללחוץ על הגלגלת במקום על המקש - אבל מתרגלים. גלגלת המצבים עצמה קטנה ומעט נוקשה ולעיתים נדרש מאמץ קל כדי לסובב אותה. חוגת הזום נוחה ונעה בקלות.
המסך, בגודל 3 אינטש ועם 461 אלף פיקסלים, מציג תמונה מרהיבה, עם צבעים נפלאים וחדות יוצאת דופן, והשימוש בו מענג. הוא מתפקד היטב גם באור יום.
ממשק המשתמש המוכר של קנון, שעבר בשנה האחרונה מתיחת פנים, עושה כרגיל עבודה מצוינת והוא נוח לתפעול ופשוט ללמידה. השימוש בשתי הגלגלות מוסיף לנוחות התפעול של המצלמה, והמסך מציג חיוויים מפורטים על כל פרמטר שתרצו.
ממשק הצגת התמונות נאה ונוח, ומאפשר גלילה בין התמונות באמצעות האצבע. בנוסף אפשר לקטלג ולהציג את התמונות על פי סוג תמונה או וידיאו), תאריך, סצנה ואפילו פנים - יפה מאוד.
בצד ימין של המצלמה מאחורי 2 דלתיות פלסטיק נפרדות, נמצאים חיבור ה-USB שמשמש גם כיציאת AV אנלוגית, ויציאת Mini-HDMI לחיבור דיגיטלי איכותי למסך הפלזמה או ה-LCD. עם זאת יש לזכור שה- Canon PowerShot S90 לא ניחנה ביכולת צילום וידיאו ב-HD, כך שחיבור ה-HDMI יעיל בעיקר להצגת התמונות על המסך באיכות גבוהה.
ערכת המצלמה כוללת מטען ביתי, כבל USB, כבל AV, שרוך נשיאה, חוברת הדרכה ודיסק עם תוכנת סנכרון וטיפול בתמונות.
Canon PowerShot S90 מופעלת ומוכנה לצילום במהירות טובה של קצת פחות מ-2 שניות, ונכבית במהירות דומה.
בין תמונה לתמונה תמתינו זמן קצר למדי של 2 שניות בלבד, אם תבטלו את התצוגה המקדימה. בצילום עם פלאש זמן ההמתנה מתארך באופן סביר לכ-4 שניות בין התמונות. צילום הרצף מאכזב ומאפשר צילום במהירות של 0.9 תמונות בשנייה בלבד - לא מספיק כדי לתפוס התרחשויות מהירות.
Olympus SP-590 UZ מופעלת במהירות מפתיעה – עוברת כשנייה בלבד מרגע לחיצת כפתור ההפעלה עד לרגע שהמצלמה מוכנה לפעולה. כיבוי המצלמה מהיר בדיוק כמו האתחול שלה – כשנייה אחת.
מצב צילום הרצף ברזולוציה המקסימלית מאפשר לצלם עד 6 פריימים תוך 4.5 שניות (כ-1.3 פריימים בשנייה) – קצב סביר יחסית למצלמה מסוג זה. לאחר צילום ששת הפריימים, לוקח למצלמה כ-13 שניות לאחסן את התמונות בכרטיס הזיכרון. אך זו לא האופציה היחידה לצילום רציף: אפשר להגדיל את המהירות על חשבון האיכות – בצילום במצב High Speed 1 – איכות התמונה יורדת ל-5 מגה פיקסל והקצב נוסק לכ-10.7 פריימים בשנייה. בבחירת תוכנית High Speed 2 וברזולוציית 3 מגה פיקסל מהירות הצילום גדלה ל-15.8 פריימים בשנייה. האופציה הזו מצוינת לצילום התרחשויות מהירות – משחקי ספורט, ילדים מתרוצצים או חיות.
בצילום עם פלאש, יש לחכות כ-3-4 שניות בין צילום לצילום, ובכך המצלמה הזו אינה שונה מרוב המצלמות מסוגה בשוק.
אחת ההפתעות הגדולות ביותר במצלמה זו היא הזמן בין הלחיצה על כפתור הצילום לצילום עצמו (Shutter lag). בתנאי אור אופטימליים, כל עוד לא מצלמים בזום מקסימלי, התוצאה היא כמעט מיידית. מנוע הפיקוס והייצוב מפתיעים כאן לטובה ומספקים תוצאה קריטית לתמונות, שבהן תזמון הצילום ותפיסת ההתרחשות חשובים. זהו יתרון גדול מאוד בנישת המצלמות דמויות SLR.
Canon PowerShot S90 מופעלת ומוכנה לצילום במהירות טובה של קצת פחות מ-2 שניות, ונכבית במהירות דומה.
בין תמונה לתמונה תמתינו זמן קצר למדי של 2 שניות בלבד, אם תבטלו את התצוגה המקדימה. בצילום עם פלאש זמן ההמתנה מתארך באופן סביר לכ-4 שניות בין התמונות. צילום הרצף מאכזב ומאפשר צילום במהירות של 0.9 תמונות בשנייה בלבד - לא מספיק כדי לתפוס התרחשויות מהירות.
Olympus SP-590 UZ מופעלת במהירות מפתיעה – עוברת כשנייה בלבד מרגע לחיצת כפתור ההפעלה עד לרגע שהמצלמה מוכנה לפעולה. כיבוי המצלמה מהיר בדיוק כמו האתחול שלה – כשנייה אחת.
מצב צילום הרצף ברזולוציה המקסימלית מאפשר לצלם עד 6 פריימים תוך 4.5 שניות (כ-1.3 פריימים בשנייה) – קצב סביר יחסית למצלמה מסוג זה. לאחר צילום ששת הפריימים, לוקח למצלמה כ-13 שניות לאחסן את התמונות בכרטיס הזיכרון. אך זו לא האופציה היחידה לצילום רציף: אפשר להגדיל את המהירות על חשבון האיכות – בצילום במצב High Speed 1 – איכות התמונה יורדת ל-5 מגה פיקסל והקצב נוסק לכ-10.7 פריימים בשנייה. בבחירת תוכנית High Speed 2 וברזולוציית 3 מגה פיקסל מהירות הצילום גדלה ל-15.8 פריימים בשנייה. האופציה הזו מצוינת לצילום התרחשויות מהירות – משחקי ספורט, ילדים מתרוצצים או חיות.
בצילום עם פלאש, יש לחכות כ-3-4 שניות בין צילום לצילום, ובכך המצלמה הזו אינה שונה מרוב המצלמות מסוגה בשוק.
אחת ההפתעות הגדולות ביותר במצלמה זו היא הזמן בין הלחיצה על כפתור הצילום לצילום עצמו (Shutter lag). בתנאי אור אופטימליים, כל עוד לא מצלמים בזום מקסימלי, התוצאה היא כמעט מיידית. מנוע הפיקוס והייצוב מפתיעים כאן לטובה ומספקים תוצאה קריטית לתמונות, שבהן תזמון הצילום ותפיסת ההתרחשות חשובים. זהו יתרון גדול מאוד בנישת המצלמות דמויות SLR.
Canon PowerShot S90 מצוידת בסוללת ליתיום-יון ייעודית, ומספקת משך חיי סוללה טובים למדי, אם כי ראינו כבר מצלמות עם ביצועים טובים בהרבה. הצלחנו לצלם איתה 540 תמונות, כשליש מהן עם פלאש, לפני שהסוללה נגמרה.
Olympus SP-590 UZ פועלת על 4 סוללות AA רגילות, ואולימפוס מכריזה על משך חיי סוללה שמספיקים ל-340 תמונות. בעת בדיקת המצלמה השתמשנו בסוללות AA אלקליין פשוטות המגיעות יחד עם המצלמה, והצלחנו לצלם כ-530 תמונות (מתוכם כ-180 עם פלאש) ו-6 סרטוני וידיאו בפרקי זמן שונים, עם ובלי קול. התמונות צולמו במצבי מקרו, ובאורכים שונים העדשה, כאשר במצב טלה המצלמה מנצלת את הסוללות גם למנוע מייצב התמונה.
המספר הרב של התמונות ביחס להצהרת היצרן הרשים אותנו, אך אז נרשמה הפתעה כאשר סמן הסוללה הפך בפתאומיות מירוק לאדום, ומרגע זה הצלחנו לצלם רק שלוש תמונות עד שהמצלמה הודיעה שלא תוכל להמשיך. מתברר שמד חיווי הסוללה אינו אמין – לא נוח כאשר המשתמש לא יכול לסמוך על סמן הסוללה ולדעת מה מצבן האמיתי של הסוללות.
Canon PowerShot S90 מצוידת בסוללת ליתיום-יון ייעודית, ומספקת משך חיי סוללה טובים למדי, אם כי ראינו כבר מצלמות עם ביצועים טובים בהרבה. הצלחנו לצלם איתה 540 תמונות, כשליש מהן עם פלאש, לפני שהסוללה נגמרה.
Olympus SP-590 UZ פועלת על 4 סוללות AA רגילות, ואולימפוס מכריזה על משך חיי סוללה שמספיקים ל-340 תמונות. בעת בדיקת המצלמה השתמשנו בסוללות AA אלקליין פשוטות המגיעות יחד עם המצלמה, והצלחנו לצלם כ-530 תמונות (מתוכם כ-180 עם פלאש) ו-6 סרטוני וידיאו בפרקי זמן שונים, עם ובלי קול. התמונות צולמו במצבי מקרו, ובאורכים שונים העדשה, כאשר במצב טלה המצלמה מנצלת את הסוללות גם למנוע מייצב התמונה.
המספר הרב של התמונות ביחס להצהרת היצרן הרשים אותנו, אך אז נרשמה הפתעה כאשר סמן הסוללה הפך בפתאומיות מירוק לאדום, ומרגע זה הצלחנו לצלם רק שלוש תמונות עד שהמצלמה הודיעה שלא תוכל להמשיך. מתברר שמד חיווי הסוללה אינו אמין – לא נוח כאשר המשתמש לא יכול לסמוך על סמן הסוללה ולדעת מה מצבן האמיתי של הסוללות.