סקירה - מחשב נייד Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA199T ‏- WiseBuy

שתף באמצעות:

מחשב נייד Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA199T אסוס

סקירת wisebuy - מחשב נייד Asus ROG Zephyrus G14 GA401IV-HA199T אסוס

הטוב
  • תצוגת AniMe Matrix בגב המחשב
  • נראות גיימינג ובנייה מוקפדת
  • קומפקטיות גבוהה
  • מגוון עזרים לגיימר
  • סט חיבורים מספק
  • רמקולים מפוארים
הרע
  • נפלט המון אוויר חם שגם פונה לכיוון יד המשתמש
  • המאווררים עובדים שעות נוספות, לעיתים בזמן מנוחה
  • נפילה משמעותית בביצועים בלי חיבור חשמל
  • חיישן טביעת אצבע גרוע
  • ללא תאורת RGB
בשורה התחתונה
הוא עמוס בתוכנות גיימינג שמשדרגות את החוויה, מצויד בתצוגת AniMe Matrix מקורית, נהנה ממארז מוקפד והביצועים לעילא. המחיר הגבוה הוא מן הסתם עקב האכילס של מחשב הגיימינג ASUS ROG Zephyrus G14 GA401IV אבל לצדו יש עוד כמה חסרונות שיש לקחת בחשבון: פליטת החום מוגזמת, חיישן טביעות האצבע החלש לא תואם למארז המהודק וכלפי מסך ה-14 אינץ' אין לנו טענות קונקרטיות, מלבד גודלו הצנוע. ה-G14 הוא נייד גיימינג מצוין – כל עוד הוא מחובר לחשמל.
הקדמה
מחשב הגיימינג ROG Zephyrus G14 מבית ASUS מציע מארז מהודק וניידות גבוהה, עם שמירה על ביצועים גבוהים בזכות מעבד AMD Ryzen 9 4900HS, כרטיס מסך GeForce RTX 2060, כונן SSD בנפח 1TB וזיכרון RAM של 32GB. מסך ה-IPS גודלו 14 אינץ' ומציג רזולוציה של 2560x1440 פיקסלים, שגם מונע השתקפות. עוד במפרט: הבטחה למאווררים שקטים, קירור מארז מתקדם, חיי סוללה ארוכים ותצוגת AniMe Matrix חדשנית בגב המחשב. זמין בצבעי לבן ואפור כהה, שקיבלנו לסקרה. מחיר מומלץ – 9,500 ₪.
מארז
הקופסה שבתוכה נמצאים מרכיביו העיקריים של המחשב, לוח אם, מעבד, כרטיסים שונים וכן יציאות וחיבורים.

ביצועים (35%)

9.5

נתחיל מהנתונים היבשים: מעבד AMD Ryzen 9 4900HS, כרטיס מסך NVIDIA GeForce RTX 2060 Max-Q מאובזר 6GB זיכרון, כונן SSD בסך 1TB וזיכרון RAM בנפח 32GB אמורים להפוך את ה-G14 לחיית עיבוד.


מתחילים עם המבחנים הסינתטיים: ב-PCMark קיבלנו את התוצאה המספקת 5201 נקודות, שאמורה להביע את יכולות המחשב להתמודד עם משימות משרד שגרתיות. לפני שיצאנו למבחני הגיימינג של 3DMark חיברנו את המחשב לחשמל והעברנו למצב Turbo. במבחן Time Spy קיבלנו 5926 נקודות, ב-Fire Strike קיבלנו 13891 נקודות וב-Fire Strike Extreme קיבלנו 6893 נקודות. בסך הכל תוצאות מבחני המעבדה מצוינות ואין לנו שום תלונות במבדקי ההכנה לקראת מבחן הגיימינג ה"אמיתי".


עברנו למציאות ונפתח בחלק המפתיע: יכולת הרינדור של ה-G14 מרשימה מאוד ואחרי הרבה עריכות תמונה, וקטורים מתקדמים והפקת סרטונים קצרים, גילינו זמני ביצוע מדהימים שלא נופלים ממחשבי מעצבים ייעודיים. עברנו לגיימינג והתקנו את המשחקים Borderlands 3, Red Dead Redemption 2 ו-Call of Duty וכמובן שבחרנו מיד בהגדרות גרפיקה גבוהות, תחת 1440p. קצב הפריימים לא נורא ואפשר לחיות איתו אם אתם מוכנים לספוג עכבה קטנה עד לא מורגשת, אך במעבר להגדרות Ultra פחות נוח לשחק – אנחנו אישית העדפנו לצמצם את הרזולוציה ל-1080p כדי ליהנות מקצב פריימים עדיף (40-50fps) ותמונה חלקה יותר, בטח בקטעי פעולה עמוסי יריות.







במבחן התוצאה אין לנו טענות: זמני הטעינה קצרים מאוד, לא חווינו בעיות טכניות כמו קריעת תמונה או אובייקטים שנטענים מול עיננו ועיבוד התמונה, בין אם זה במסבאה עמוסת בוקרים ב-RDR2 או בקרב עתידני בחלל ב-Borderlands 3, מספק את הסחורה. חווית הגיימינג נעימה, נקיה וצבעונית – גם אם אינה מסוגלת תמיד להפיק את המירב לפי היכולות שלה על הנייר.

רזולוציה
הרזולוציה קובעת את מידת חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה, והיא נמדדת במספר הפיקסלים שמרכיבים את המסך או את התמונה השלמה. הפיקסלים הם נקודות זעירות המסודרות לאורך ולרוחב התמונה או מסך התצוגה. לדוגמה, רזולוציה של 1024x768 משמעותה שיש 1024 פיקסלים אופקיים ו-768 פיקסלים אנכיים. ככל שהמדדים גבוהים יותר כך התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר. רזולוציות של מחשב מתחלקות לשני סוגים עיקריים ומצוינות בדרך כלל באותיות המייצגות את מספר הפיקסלים של המסך. הסוג הראשון הוא רזולוציה המקובלת במסך ביחס גובה-רוחב 4:3: SVGA: 800x600 XGA: 1024x768 SXGA: 1280x1024 SXGA+: 1400x1050 UXGA: 1600x1200   הסוג השני הוא רזולוציה המקובלת ביחס גובה רוחב 16:9, האידיאלי לצפייה בסרטים ולהצגת תוכני HD:  WXGA: 1280x800 WXGA+: 1440x900 WSXGA+: 1680x1050 WUXGA: 1920x1200  

איכות התצוגה (15%)

8.5

על פני מסך ה-14 אינץ' הצליחו לדחוס רזולוציית 2560x1440 פיקסלים ופאנל ה-IPS-level ראוי לשבחים, בזכות צבעים מדויקים וקטבי שחור שלא מתבלבלים עם גווני אפור כהה. קצב הריענון עומד על 60HZ בלבד וגם על זמן תגובה בולט אין מה לדבר – כך שקשה לסמוך על התצוגה בפן התחרותי, כשמתמודדים כנראה יתחרו מולכם עם מסכי 120HZ וזמני תגובה קצרים להפליא. בנוגע לבהירות המסך לא חווינו בעיות יותר מדי ורק מול קרני השמש ההשתקפות נוכחת וכמעט בלתי אפשרי להימנע מהתאורה הטבעית של אוגוסט הישראלי. בהיעדר נתון מדויק מצד החברה, היינו מעריכים שמדובר בבהירות מקסימלית של 250-300cd/m2, כשהשווינו אותו למחשב נייד דומה לו ביכולות הבהירות.



הטענה היחידה שלנו כלפי מסך הוא גודלו: נכון שעל קומפקטיות צריך לשלם אבל מסך 14 אינץ', נקי ומדויק ככל שיהיה, מטבע הדברים עדיין מספק שטח תצוגה קטן ממסכי 15.6 אינץ', שלא לדבר על הפאר של ה-17.3 אינץ'. ברור שמי שירכוש את ה-G14 מראש יודע לאן הוא נכנס – אבל אנחנו התקשינו להעריך עולמות משחק עתירי גרפיקה במסך כה קטן ובטח כזה שמיועד לגיימרים, שירצו מן הסתם לחוות את תפאורת הכותר במלוא עוצמתו. במילים אחרות, לא מדובר בחיסרון אמיתי, אם כי מסך כה קטן שמיועד לגיימרים הוא משהו שצריך לקחת בחשבון.

פיקסל
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המדידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

ניידות ונוחות השימוש (25%)

9

מידות המחשב: רוחב 32 ס"מ, אורך 22 ס"מ וגובה של 1.8 ס"מ הופכים את ה-G14 לאחד הצנועים שפגשנו, בטח כשמתחשבים בייעודו של המחשב ויכולותיו על הנייר. גם משקלו, 1.7 ק"ג, הופך אותו לגיימינג נייד באמת והרבה זמן לא פגשנו במחשב כ"כ קומפקטי שגם טמון בתוכו יכולת עיבוד כה גבוהה. החיבורים הזמינים, משמאל; כניסת חשמל, HDMI, USB-C בגרסת 3.2 (עם תמיכה ב-DP) וכניסת אוזניות/מיקרופון. בצד השני; שתי כניסות USB נוספות בגרסת 3.2 ו-USB-C נוסף.




עוברים למקלדת: מקשי מולטימדיה זמינים מאחורי מקשי ה-F וישנם בנוסף 4 מקשים ייעודיים, אחד מהם מפעיל את תוכנת הגיימינג ששולה במארז ותתואר בהמשך. מקש הרווח מקבל הרחבה קלה בחלקו השמאלי, לטובת הגיימרים. מרווח המקשים גדול ולטעמנו גדול מדי, בעיקר כי הדבר בא על חשבון מקשים קטנים מהרגיל שאמנם התרגלנו אליהם תוך כמה ימים, אבל אי אפשר שלא לתהות למה עדיף לזכות את המשתמש בריווח כה מורגש, בתמורה למקשים יותר גדולים, לפחות שיתקרבו במעט לסטנדרט המקובל. קיימת תאורה אחורית אבל חלשה מדי לטעמנו. גם תאורת RGB לא תמצאו כאן – אחת הפשרות שתצטרכו לספוג.


משטח העקיבה רחב ביחס לגוף המחשב ונעים למגע אבל החיווי המבוקש לא הגיב לנו יותר מדי פעמים כשניסינו ורק קליק פיזי מבצע את הפקודה בפועל, כלומר ההתנגדות המצופה מהמשתמש כה גבוהה שכבר עדיף ללחוץ עד הסוף ולקבל את המשוב ה"קליקי" המוכר. כמובן שבזמן גיימינג עברנו לעכבר חיצוני כך שהעניין ממילא לא כל כך מורגש.

לא מעט עזרי גיימינג עומדים לרשות המשתמש: אפליקציית GameFirst נוגעת בעיקר לעניינים הטכניים שמאחורי הקלעים: תיעדוף משימות והקצאת משאבים לתוכנות ספציפיות הפועלות ברקע, מעקב אחר תוכנות זוללות רוחב פס, ניתוח רשתות סמוכות ועוד כמה פיצ'רים נחמדים שמאפשרים לבצע היררכיית העדפה בין שימושים שונים (גלישה, סטרימינג, העברת קבצים וכו'), לפי העדפת המשתמש.


תוכנת Armoury Crate תתחבב על ידי הגיימרים ושם העניינים הופכים למקצועיים יותר. את התוכנה הכרנו כבר מכמה מפגשים קודמים עם ניידי הגיימינג של ASUS אבל הרגיש לנו שהיא השתפרה פלאים מאז. חמישה מצבי שימוש זמינים להפעלה (ביניהם Silent, המעניק ביצועים נמוכים בתמורה לעבודה שקטה ו-Turbo, לרגעי גיימינג תובעניים) ושימושיים בכל רגע נתון. עוד בתכונה; מעקב אחרי נתוני CPU כמו גובה טמפ' וגובה מתח, מצבי התמונה ב-GameVisual שהתחלפו לפי הצורך, בין אם זה ה-Eyecare שמפחית את האור הכחול והרוויה הכללית, מצב Cinema שאידיאלי לצפייה בסרטים או מצב FPS, שמשפר את התאורה בנקודות חשוכות והופעל בזמן ששיחקנו ב-Call of Duty. עוד שימושיים בולטים ופופולריים בעולם הגיימינג הוא ביטול מקש "חלונות", ביטול משטח העקיבה ומקש ה-ROG וכן שמירת פרופילים שונים, לפי סגנונות המשחק של המשתמש.

תוכנת Dolby Access מטפלת באגף הסאונד: יש בה אופציה להשבחת אוזניות חיצוניות, תיאום עם מערכת קולנוע ביתית תואמת Dolby Atmos וקביעת פרופילים, כמו סאונד דינמי המומלץ, מצב משחק, סרט, מוזיקה ועוד שלושה מצבים להתאמה אישית, הנקבעים בגובה דציבל מועדף לפי טווחי השמיעה. ההבדלים מורגשים, בטח ברביעיית הרמקולים המשובחת שתזכה לפירוט בהמשך ולזכות ה-G14 ייאמר שאנחנו באמת לא זוכרים כמה השפיעו לטובה השינויים הטכניים שביצענו בתוכנת סאונד ששולבה כברירת מחדל במארז.


תצוגת AniMe Matrix בגב המחשב היא בהחלט אחד החידושים המרעננים שיצא לנו להכיר בשוק הגיימינג. ב-G14 הוטמעו 1,215 מיני-נורות LED שמאפשרות התאמה אישית יוצאת מגדר הרגיל וכל מה שביקשנו שיופיע בגב המחשב פשוט קרה. מבקשים טקסט רץ בשתי שורות, בגדלים ובפונטים שונים ושיוצגו במהירות שונה? אפשרי לחלוטין. הטמעת תמונה, בחירת אנימציות, הגדרות לופים וסדר הצגה לפי פריימים – יש גם יש. האפשרויות המגוונת מציעות התאמה אישית אמיתית וגם אם מדובר בכמה נורות שנעות באנימציה די פשוטה, יש משהו מרגש בלהתבטא בצורה כה מקורית דרך מחשב, שלא לדבר על הפן האסתטי שמייחד את הנייד ומושך המון תשומת לב.

ומה לגבי רעשים בזמן עבודה? בזמן גיימינג המאווררים נשמעים היטב ולפעמים אפילו נתנו מאבק לרמקולים שהשמיעו את צלילי המשחק. כן ייאמר לזכותם שחזרה לשגרה מתבצעת במהירות והמאווררים יודעים להירגע כשהמטלות המאתגרות מפסיקות – אך הם עדיין נשמעים קלות ברקע. גם בכל הנוגע לחום הרגשנו כל טמפרטורה שעלתה ב-G14 ורוב האזורים הלוהטים מצטברים בתחתית המחשב עם חום לא מבוטל שנפלט באזור קצה המקלדת, זה שקרוב למסך. לא פחות בעייתי, הרבה מהחום הנפלט מגיע מצדי המקלדת וכמשתמשים ימיניים בעכבר חיצוני, כל האוויר החם עבר ישירות לכף ידינו והרגשנו ממש כל מעלה ומעלה, בטח אחרי שמשחקים תחת הגדרות גרפיקה גבוהות. המיקום הנוראי של פליטת החום פשוט גרם לנו להרחיק את העכבר מהמנח הטבעי שהתרגלנו אליו ופוגע משמעותית בחוויית המשתמש.

אחד הרגעים המפתיעים לטובה שחווינו עם ה-G14 היו הרמקולים, שהיו פשוט מצוינים והרבה זמן לא פגשנו באיכות סאונד כה מפורטת ועוצמת סאונד כ"כ גבוהה. על הנייר אפשר למצוא רביעיית רמקולים עם סראונד וירטואלי בתצורת 5.1.2 והבטחה לשיפורי סאונד מהדור הקודם אבל כל זה לא באמת מעניין – במבחן התוצאה הרמקולים הוכיחו את עצמם כיוצאים מן הכלל. הבאס הוא היחיד שהיה לנו כלפיו טענות אבל משחקי אקולייזר מצליחים לשפר אותו משמעותית.

באופן מפתיע ב-G14 לא שולבה מצלמת רשת אבל מניסיון שלנו מניידים אחרים, לא מדובר בהפסד גדול מדי. לרוב מצלמות הרשת שמשולבות במכשירים בסיסיות ביכולתן ולא מחליפות משהו שקרוב למצלמת רשת איכותית שגם אפשר להזרים איתה תוכן בזמן משחקים למשל.

מצלמת רשת
מצלמה זעירה ברזולוציה של 0.3 עד 2 מגה פיקסל, שנמצאת בחלק מהמחשבים הניידים מעל המסך. המצלמה מאפשרת ביצוע שיחות וידיאו באמצעות תוכנות שונות (כמו Skype). חלק ממצלמות הרשת המובנות מסתובבות על ציר של 180 מעלות, וחלקן מצוידות בתכונות נוספות כגון מעקב אחרי פני המצולם, אפשרות להוספת אפקטים ועוד.  

משך פעולת סוללה (15%)

7.5

במהלך כתיבת סקירה זו וביצוע עוד כמה מטלות משרדיות פשוטות כמו גלישה בפייסבוק וצפייה בכמה מדריכים ביוטיוב סיפקו לנו בערך 5-6 שעות פעילות. צפייה בסרטים הביאו כבר לזמני פעילות הרבה יותר אידיאליים, בסביבות 7-8 שעות. כשעוברים לגיימינג חיי הסוללה פשוט לא רלוונטיים והניסיון לשחק במחשב בלי חיבור לחשמל פשוט לא אפשרי – ביצועי המערכת מיד צונחים דרמטית ולא פחות חשוב, לא ניתן להשתמש בביצועי Turbo שמנצלת את מלוא כוחו של המחשב. העניין הוא שכבר פגשנו מחשבי גיימינג שיודעים להתמודד עם כותרים תובעניים גם כשאינם מחוברים לחשמל במשך כל הזמן ששיחקנו – אבל מצד שני גם הם לא החזיקו יותר משעת משחק אז החיסרון הקטן הזה די בטל בשישים.



עוברים למהירות הטעינה: העברנו את המחשב למצב Silent ובתוך חצי שעה צברנו 37%, חצי שעה נוספת הגענו ל-71%. טעינה מלאה אורכת קצת פחות משעתיים שבמהלכן לא התערבנו והרשינו למחשב אך ורק להטעין.

עמידות ואבטחה (10%)

7

חריץ Kensington מאפשר התקנת מנעול פיזי למניעת גניבה וברמת התוכנה, קיבלנו גרסת ניסיון בת חודש של תוכנת McAfee LiveSafe. בגזרת האבטחה הביומטרית אפשר למצוא רק סורק טביעת אצבע שממוקם במקש הפעלת המחשב. אין סורק פנים בנמצא, בהיעדר מצלמת IR. לאכזבתנו, סורק טביעת האצבע גרוע וברוב הזמן כושל בזיהוי. הזנת טביעת האצבע הראשונית הייתה די מהירה אבל כמות אי-הזיהויים של האצבע המורה שלנו הייתה פשוט מתסכלת ובחצי מהפעמים הופנינו להקשה ידנית של הקוד אחרי יותר מדי ניסיונות זיהוי שלא צלחו. מאכזב לגלות במארז מהודק שכזה חיישן טביעת אצבע כל כך בינוני ביכולותיו – אבל גם אחרי שהזנו עוד כמה אצבעות כדי לברר אולי הבעיה אצלנו, הבנו שהחיישן פשוט חלש ורחוק מאוד ביכולות הזיהוי שלו לעומת חיישנים אחרים שפגשנו.


בנושא העמידות, לטעמנו מדובר בנייד עמיד למדי. רוב חלקי המחשב עשויים שילובים של מגנזיום ואלומיניום ותחושת הפרימיום מורגשת בכל פינה, מקש ועיטור. מדרגות פלסטיק נוקשה מלמטה מונעות שחיקה של תחתית המחשב והפינות המעוקלות-אך-לא-מדי אמורות למנוע מהמחשב שפשופים מכוערים שנובעים ממכות פיזיות - כאלו ששכיח למצוא אותן אצל מחשבים עם פינות מחודדות יותר.


מארז
הקופסה שבתוכה נמצאים מרכיביו העיקריים של המחשב, לוח אם, מעבד, כרטיסים שונים וכן יציאות וחיבורים.