סקירה - מסך מחשב AOC Q27G2U ‏- WiseBuy

שתף באמצעות:

מסך מחשב AOC Q27G2U

סקירת wisebuy - מסך מחשב AOC Q27G2U

הטוב
  • פאנל VA ששומר על עמק השווה שבין צבעים לביצועים
  • תמיכה ב-Freesync Premium ו-G-SYNC
  • תצוגת 2K עם קצב ריענון 144Hz
  • תוכנת G-Menu שימושית
  • יכולות כיוונון רחבות
  • סט חיבורים נדיב
הרע
  • תופעת Overshoot בלתי נמנעת
  • תפריט OSD מסורבל ומיושן
  • מגושם על שולחן העבודה
בשורה התחתונה
בדקנו כמה וכמה מסכי AOC ולטעמנו ה-Q27G2U הוא בין המרשימים שבהם. גודל מסך של 27 אינץ' התגלה כאידיאלי גם בעבודות משרד וגם בגיימינג, זמני התגובה הנמוכים וקצב הריענון הגבוה מציעים חווית גיימינג חלקה – אבל תצטרכו לשחק מעט עם הגדרות התצוגה כדי להימנע מתופעת Overshoot מורגשת. עוד עניין שחשוב לשים עליו דגש היא חובת ההצטיידות בכרטיס מסך חזק: קחו בחשבון שרוב המשחקים העדכניים ידרשו חומרה יקרה כדי להציג תוכן עשיר פריימים וברזולוציה QHD - כך שהמסך לבדו לא בהכרח יספיק לכם.
הקדמה

מסך הגיימינג AOC Q27G2U מציע תצוגת QHD על פני מסך בגודל 27 אינץ' המאובזר בפאנל VA, קצב ריענון של 144Hz, זמן תגובה 1ms ב-MPRT , ניגודיות 3000:1 ותמיכה ב-Freesync Premium. עוד המסך מציע יכולות כיוונון מגוונות, סט חיבורים רחב תוכנה ייעודית ומצבי משחק ייעודיים ומוכנים להפעלה מהירה.

זמן תגובה
הזמן שלוקח לפיקסל במסך LCD לשנות את הצבע משחור מלא ללבן מלא ובחזרה לשחור, והוא נמדד באלפיות שנייה (ms). לעתים רבות נמדד זמן התגובה מאפור לאפור, מה שמשקף זמן תגובה מהיר יתר אך פחות מדויק. זמן תגובה אטי גורם לצבעים להימרח וליצור מעין שובל בתמונה בסצנות מהירות.   ככל שזמן התגובה קצר יותר כך התמונה תראה חלקה יותר. זמני תגובה במסך LCD נעים בטווחים עיקריים של 8-2ms. מסכים עם זמן תגובה קצר במיוחד של 2ms מתאימים בעיקר לגיימרים.

איכות התמונה (70%)

8.5

על הנייר ב-AOC מבטיחים נתונים תחרותיים שירגשו את הגיימר הממוצע: קצב ריענון 144Hz, תצוגת QHD (1440X2560 פיקסלים), זמן תגובה 1 ms ב-MPRT, זמן תגובה 4 ms ב-GTG ובהירות בעוצמת 250nits. פאנל VA ששולב במארז אמור להציע את העמק השווה בין שני פאנלים לא-פחות מפורסמים, ה-IPS וה-TN. המשמעות: עושר צבעים גבוה משל TN אך לא כזה שמצליח להגיע לדיוק המרבי של IPS. במקביל, בדומה ל-TN, פאנל ה-VA מציע זמן תגובה נמוך (1ms ב-MPRT) שמעטים ממסכי ה-IPS יודעים להציע. על טווח הצבעים המוגבל קשה לנו להתלונן: השתמשנו במסך בכמה עריכות גרפיות ובאופן די מפתיע, למדנו להסתדר איתו ולפצות על הסטייה של גוונים חצי-דומים באמצעות תוכנות חיצוניות. כמובן שלא לכך מיועד המסך, לכן הערכנו את העניין פי כמה. בגיימינג כמובן אין לכך חשיבות רבה מדי, בוודאי כשמוסיפים פילטרים ושאר מאיצים שמנפחים את הרוויה, החדות והניגודיות בתצוגה. במילים אחרות, כשמגיעים למסכי גיימינג לטעמנו עדיף ביצועים גבוהים על פני דיוק צבע עילאי, לפחות אם אתם תחרותיים ולא מחפשים את החוויה הסינמטית.

הרזולוציה המקסימלית עומדת על QHD, כלומר 1440X2560 פיקסלים ביחס של 16:9, מידות די אידיאליות לגיימינג. לא לשכוח שאם את רוצים להריץ כותרים זוללי כוח עיבוד גרפי כמו Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077, Far Cry 6 ודומיהם, עדיין תצטרכו להתחמש בכרטיס מסך מקצועי שיצליח גם להריץ אותם בקצב פריימים מספק כדי שלא תסבלו מחוויית גיימינג מקרטעת. בעניין הטכני הכל עובד כשורה: המשחקים מזהים את הרזולוציה הגבוהה ומציגים תוכן גבוה שכיף לצפות בו בזמן גיימינג, חוויתי או תחרותי. כאמור, עליכם לוודא שכרטיס המסך שברשותכם יוכל לתפקד ביעילות מול תצוגת 2K, מבלי להתפשר על הגדרות גרפיקות נמוכות שיוציאו את העוקץ מרכישת מסך עם רזולוציה כה גבוהה ותובענית. 
עוברים לזמן התגובה ו-4 ms ב-GTG הוא משהו שתרגישו ביכולותיו הנמוכות, בעיקר ברגעים חשוכים או במקומות בהן נוכחים גווני שחור רבים. במשחק Battlefield V למשל חווינו את האפקט הבעייתי: במשימת התגנבות עם הרבה רגעים כהים, כזו שמערבת הסתתרות מאחורי מחסות לרקע שמש בזריחה, הניגודיות בין האורות הבוהקים הנפלטים מהשמש לבין אזורי המחסה יצרו הפרדה עצלה-משהו. בתנועות מהירות אי אפשר שלא להבחין במריחות השחורות שמכונות גם Overshoot, האפקט ההפוך ל-Ghosting, עניין בלתי נמנע כשמסיטים את העכבר בזריזות וגווני השחור לא חוזרים במהירות לצבע הטבעי שלהם. את תופעת ה-Ghosting הכמעט-בלתי-נמנעת הצלחנו לרכך באמצעות ה-Overdrive, בשינוי הערך ל-Strong וההבדל גם בלט לטובה בבדיקת ה-UFO Test שערכנו לטובת העניין.



את קצב הריענון בתדר 144Hz תרגישו מיד, ממש מרגע הסטת העכבר והעבודה החלקה שבאה לאחר מכן הוא משהו שאפשר להתרגל אליו מיד ולהתקשות לחזור לאחור, למסך משרדי פשוט. זה כמובן מורגש פי כמה בגיימינג ולטעמנו מדובר באחד הפערים הגדולים ביותר במעבר ממסך משרדי למסך מקצועי שמיועד לגיימינג: יש במסך שמציע קצב ריענון גבוה מ-60Hz חוויה כל כך אלגנטית לעיניים, שכאשר חוזרים למסך סטנדרטי, התנועה מרגישה "מקרטעת" וטכנית יותר. כשעוברים לגיימינג העניין מתבטא בעיקר ברגעים מהירים, החל מקפיצת דמות מעל קופסה שנראית כמו החלקה של הדמות מעליה – ועד לפנייה חדה במשחקי מרוצים. האפקט כה חלק ורך לעיניים שקשה שלא להתמכר למסכים עם קצב ריענון גבוה.


ועוד מילה על תמיכה בתכונות מתקדמות: ה-Q27G2U תומך בטכנולוגיית Freesync Premium מבית AMD ולמרות שאין הצהרה רשמית על כך מצד יצרנית המסך, ישנה תמיכה גם ב-G-SYNC מבית Nvidia המתחרה. המשמעות משמחת בשני המקרים: לא משנה איזה כרטיס מסך יש לכם, המסך מסוגל ליצור חפיפה עם קצב הריענון של המעבד הגרפי ולמנוע קריעות מסך, תופעה שמציגה לרגעים קטנים-אך-מורגשים כאילו המסך נחתך ומחולק לשניים, כתוצאה מאי-התאמת קצב הפריימים בין קצב ריענון המסך לבין זה של כרטיס המסך.

רזולוציה
הרזולוציה קובעת את מידת חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה, והיא נמדדת במספר הפיקסלים שמרכיבים את התמונה השלמה. הפיקסלים הם נקודות זעירות המסודרות לאורך ולרוחב התמונה או מסך התצוגה. ניתן אמנם לשנות את הרזולוציה דרך מערכת ההפעלה, אך לכל מסך ישנה הרזולוציה הטבעית שלו בה הוא נראה במיטבו ורצוי לבחור בה. כדאי לזכור עם זאת שרזולוציה גבוהה במסך גדול פרושה גודל טקסט קטן, לכן מי שמעוניין בתצוגה גדולה מאוד יבחר ברזולוציה יחסית נמוכה, או במסך פחות גדול שמסתפק ברזולוציה נמוכה.גיימרים שמעוניינים לשחק במשחקים כבדים עם רזולוציות גבוהות יזדקקו גם לכרטיס גרפי חזק שיוכל לתמוך ברזולוציות אלו.

נוחות השימוש (30%)

9

ראית מסך של AOC, ראית את כולם – או לפחות את רובם המוחץ. העיצוב של מסך ה-Q27G2U לא שובר שגרה וממשיך את קווי הבורדו המטליים שכבר ראינו בכמה מסכי גיימינג קודמים מבית AOC. האלמנט הבולט מופיע בשול התחתון, בבסיס המעמד ומאחור, בעיטורים ארוכים וחדים. מידות המסך: 61 ס"מ רוחב, 53 ס"מ אורך, 23 ס"מ עומק ומשקל של כמעט 8 ק"ג הם בעלי נוכחות מורגשות על שולחן העבודה שלכם. במארז קיבלנו כבל HDMI וכבל DP. ל-Q27G2U סט חיבורים נדיב; צמד כניסות HDMI, כניסת DP, כניסת אוזניות, כניסת USB-B 3.0 ולא פחות מ-5 כניסות 3.0 USB-A, כשאחת מהן בתצורת Sleep-and-Charge, כלומר היא ממשיכה לספק חשמל ומסוגלת להטעין אביזרים גם כשהמסך כבוי. תכונה שימושית לגיימרים עם ציוד היקפי אלחוטי שצריך להטעין מעת לעת כמו אוזניות, עכבר, מקלדת וכו'.



השוליים בצדדים דקיקים (6 מ"מ) אבל פגשנו בצרים מאלו. החדשות הטובות שהצלחנו לצרף אליו מסך משרדי נוסף עם שוליים יותר צנועים והמעבר בין המסכים חלק למדי, כלומר השוליים העבים יותר מצד ה-Q27G2U לא הרגישו בוטים או גסים מדי בשימוש השוטף. רגלי ה-V הארוכות של מעמד המסך עלולות להוות בעיה לבעלי שולחן קטן, אם כי קרוב לוודאי שאלו מלכתחילה לא ייבחרו במסך בגודל 27 אינץ'. ישנה תמיכה ב-VESA 100 אם תבקשו לתלות את המסך על קיר. יחסית למסך הגיימינג, ה-Q27G2U התגלה כגמיש למדי: הטייה של 32°/32°-, סיבוב 23/5°-, הגבהה של עד כ-13 ס"מ ויש גם אופציה לסובב את המסך על צירו עד לכדי 90°, כלומר שימוש בתצוגה אנכית, שאולי פחות תתאים לגיימינג אבל מתכנתים וגרפיקאים למשל ישמחו לשמוע שיש למסך עוד שימוש.

בתפריט ה-OSD המובנה במסך תמצאו את הגדרות התמונות הברורות מאליהן; בהירות, ניגודיות, ערכי Gamma ו-Low Blue light, קביעת טמפ' הצבע ומיקום התצוגה על פני מסגרת המסך, למשל. באגף הגיימינג יש כמה פתרונות כמו שילוב כוונת על המסך, קביעת ערכי Overdrive, הפעלת Adaptive-Sync, הוספת סופר FPS בצד ויש כמה מצבי משחק ייעודיים (FPS, RTS וכו') להפעלה מהירה.



למי שמאס מהכפתורים המובנים במסך, ומאוד מהר נמאס מהם, ל-AOC יש גם תוכנה ייעודית בשם G-Menu דרכה אמנם לא כל הערכים שב-OSD ניתנים לשינוי, אבל לפחות רוב החשובים שבהם נוכחים: מעבר בין מצבי משחק, הגדרת ערכים מותאמים אישית ושמירה בשלושה פרופילים לרשות המשתמש, מעבר בין תצוגות LowBlue (לצפייה, קריאה או שיטוט באינטרנט) ולא פחות שימושי, צימוד הגדרות תצוגה לקובץ EXE. לדוגמה, כשיופעל הלאנצ'ר של Battle.net, יחולו הגדרות הגרפיקה שהוסמכו מראש לטובת משחקי FPS. שימושי מאוד.

בהירות
עוצמת הבהירות שהמסך יכול להפיק. ככל שהבהירות גבוהה יותר התמונה תיראה צלולה וברורה יותר, וככל שהחדר מואר והמרחק מהמסך גדול יותר, דרושה בהירות גבוהה יותר כדי להציג תמונה איכותית. הבהירות נמדדת ביחידות   Cd/m2 (מספר נרות פזורים למטר רבוע. נקרא גם Nits קנדלה). הטווחים הנפוצים נעים בין 200 ל-500 Cd/m2. לשימוש בסיסי כגון גלישה ברשת, עבודה עם יישומי אופיס וכדומה, תספיק בהירות של 250-200 Cd/m2. למשחקים ולצפייה בסרטים וכן בתאורה סביבתית גבוהה, תתאים בהירות של 500  Cd/m2 או יותר.