סקירה - Hogwarts Legacy ‏- WiseBuy

שתף באמצעות:

סקירת wisebuy - פלייסטיישן - משחקים PS5 Hogwarts Legacy

הטוב
  • המון חידות מעולות ואינספור פרטי איסוף
  • סוף סוף ייצוג עצום והולם להוגוורטס
  • מערכת קרב מצוינת
הרע
  • גרפיקה סבירה וכשלים טכניים מעת לעת
  • סיפור משמים ומלא בחורים עלילתיים
  • נטול משחק ברשת, כרגע
בשורה התחתונה
הוא לא הדוק ברמה הטכנית ואין לו מולטיפלייר (לפחות כרגע), אבל עדיין מדובר במשחק חובה עבור מעריצי "הארי פוטר". רציתם להיות תלמיד מן המניין בבית הספר לכישוף ולקוסמות? המשחק Hogwarts Legacy הוא כרגע הדבר הכי קרוב לזה. מערכת קרב פנטנסטית עם כל הכישופים המחייבים, אינספור משימות צד מעניינות וחידות יצירתיות, מלא פרטי איסוף - אבל גם קמפיין ליחיד שגרם לנו לגלגל עיניים יותר מפעם אחת. סוף סוף יש ייצוג הולם וקסום להוגוורטס - ואסור לפספס את זה.
הקדמה

הכותר Hogwarts Legacy הוא משחק RPG בסגנון עולם פתוח המתיימר להכניס את השחקן אל לב הוגוורטס, בית הספר לכישוף ולקוסמות, מקום ההתרחשות של רבים מאירועי סדרת ספרי הארי פוטר המצליחה. המשחק פותח על ידי Avalanche Software והופץ על ידי Warner Bros. Games ב-10.2 לפלטפורמות PS5, box X/S ולמחשב האישי, שגרסתו נבדקה בסקירה זו.

עלילה (40%)

8

לפני שנתייחס למשחק ולסיפור המופרך שהוא מגולל, חשוב להכיר מעט את הרקע שקדם למותג הארי פוטר ונוכחות המשחקים שלו בעבר. רובם המוחץ לא היו מוצלחים מדי בלשון המטעה, ולאורך השנים כל מה שהמעריצים ייחלו לו, ביניהם כותב שורות אלה, הוא משחק עולם פתוח אמיתי, כזה שיאפשר להיכנס לנעלי מכשף או קוסם ולהרשות לנו לחקור את עולם הקסם המופלא שבראה ג'יי קיי רולינג – בלי שלל מגבלות כמו התקדמות לינארית משעממת, קירות בלתי נראים וגרפיקה מזוויעה. כאן בדיוק Hogwarts Legacy נכנס לתמונה והחשש הראשון שלנו נגע להבטחת המפתחת ליצור עולם קוסמים חי ונושם - שעלולה להישמע יומרנית מדי, שלא לדבר על הניסיון האמיץ לגבור על ההייפ המוגזם שהתרחב לממדיים בלתי אפשריים בקרב מעריצי המותג המושבעים.




העלילה המרכזית ב-Hogwarts Legacy, בניגוד לספרי "הארי פוטר", הרגישה לנו הרבה יותר מנותקת מעצמה, זורקת את השחקן לכיוונים שונים, מצפה שנחבר את הנקודות בכוח ומלאה בחורים עלילתיים – וזה הישג רציני כשמתחשבים בכמויות ה"נו, מילא" שתהינו לעצמנו כשקראנו את הספרים המפורסמים לפני למעלה מעשור. במשחק שלפנינו נכנסנו לנעלי תלמיד שנה חמישית בבית הספר, שלא ברור מאיפה הוא הגיע ולמה דווקא הוא נבחר להיצמד לפרופסור פיג, מורה בבית הספר שגם משמש אותנו כמנטור ומלווה אותנו ברוב הקמפיין ליחיד. כמו כל סיפור טוב, הרשע הפעם הוא ראנרוק, גובלין המנהיג מרד, שמשתף פעולה עם וויקטור רוקווד, מנהיג קבוצת קוסמים אפלים.



משימת סיפור מובילה למשימה אחרת, המון מידע מהעבר של דמויות בית הספר, עלילות שלא נגמרות מהיסטוריית עולם הקוסמים המשמימה וההרגשה היא כאוס עלילתי - ובהצלחה לנסות לעקוב אחריו. זה לא מנע מאיתנו כמובן לדלג ממשימה למשימה בניסיון להבין מה זה "הקסם העתיק" הזה, למה בכלל הותקפנו על ידי דרקון מקודם ועוד כל מיני רגעים שגרמו לנו לחשוב שהמשחק מחפש לנפח את העלילה ברגעים דרמטיים, גם כשאין קשר ברור בין המקרים. החדשות הטובות-יותר הן שפגשנו המון דמויות זכורות מסדרת הספרים, כמו ניק כמעט-בלי-ראש, הגברת השמנה ופיבס – אבל בעיקר נכיר המון פרצופים חדשים שיצטרפו למותג "הארי פוטר". חדשות טובות לכל מי לא הספיקו לו אוסף הדמויות הענק שהכיר בספרים ומחפש להרחיב את יריעת הידע שלו עם המותג.




כנראה שמה שהציל את הסיפור הם לא רק הדמויות אלא המקומות בהם ביקרנו במהלך הקמפיין ליחיד. המון מהאתרים עליהם קראנו בשקיקה בתור ילדים, הפעם זכינו לבקר בהם בנעלי הגיבור. במסדרונות הוגוורטס הפתלתלים ועמוסי התמונות החיות, בכלא אזקבאן המצמרר, עיירת הוגסמיד הציורית שעברה המרה מוצלחת מאוד מהספרים לעולם הדיגיטלי, מגרש הקווידיץ' שמחוץ לבית הספר וכמובן היער האסור, שתוחם את גבולות הוגוורטס ולמרות שמו, אנחנו בטוחים שבילינו בו יותר זמן מאשר בבית הספר עצמו. הרגיש לנו שהמשחק נהנה מהעובדה שעצם היותו פונה לקהל המעריצים מן הסתם, זה שכנראה ייבלע כל סיפור שיביאו לו, כל עוד זה ייערך במסגרת תפאורה ראויה – נצליח לסלוח לעלילה בינונית מאוד.

גרפיקה וסאונד (25%)

8

על הנייר, הפוטנציאל הגרפי ב-Hogwarts Legacy עצום. ספרי "הארי פוטר" הציגו לנו יקום שלם של יצורים מיתיים, צמחי מרפא מכושפים, יערות אימים ולענייננו, טירת ענק רווית מסדרונות מפותלים, חדרים מסתוריים ודמויות משנה מלאות אופי. לצערנו, Hogwarts Legacy לא יזכה באף פרס באגף הגרפיקה. היא לא גרועה – אבל רחוקה מלהזכיר יכולות של כותר גיימינג שיצא ב-2023. שיחקנו על הגדרות גרפיקה Ultra ונתחיל מנקודות האור - יש כמה רגעי קסם במשחק; השקיעה שמאחורי הטירה בריחוף על מקל נתפסה מעולה, לחש "לומוס" במערה חושף משחקי תאורה מתוחכמים ו"חדר הנחיצות" שלנו עוצב בצורה מעוררת השראה. ללא ספק, רגעי השיא של הגרפיקה ב-Hogwarts Legacy הם בקרבות, במיוחד כשאוסף כשפים מצטבר כקומבו, חבית בערה מוטחת לעבר האויבים וברקע צומח טירוף מסב לאחרים נזק – כשהכל מתחבר, שדה הקרב המכושף הוא משהו שלא דומה לשום דבר אחר.




הבעיה ב-Hogwarts Legacy היא שהמשחק לא מלוטש ומושחז כפי שהיינו מצפים ממשחק שיצא עכשיו. נכון שהוא פותח מ-2018 וכביכול מגיעה לו "הנחה" בהתחשבות שלנו, אבל נורא התקשינו להתרגל לכשלים המוכרים של כותר חצי-אפוי ברמה הגרפית; פרצופי דמויות משנה שאנחנו בטוחים שכבר ראינו בעבר מוצגים שוב אצל אחרים עם שינויים מינוריים, דמויות "משתגרות" במפה כשחלפנו לידם עם ההיפוגריף שלנו והכי גרוע – נפילות פריימים דרמטיות ברגעי מפתח, במיוחד כשרצף אפקטים מבוססי תאורה מכביד על המשחק וגורמים לו לקרטע. בשורה התחתונה, הרגשנו שקיבלנו משחק לא מפותח דיו ברמה הטכנית ולמרות הפוטנציאל הגבוה, נותרנו עם גרפיקה סבירה בלבד שרצף כשלים קטנים-אך-מורגשים מעיבים על חווית משחק שהיתה יכולה להיות הרבה יותר איכותית.



ומה לגבי הסאונד? כאן Hogwarts Legacy שולף את העולם הסינמטי של סדרת סרטי "הארי פוטר" ולא שוכח להביא דיאלוגים שנונים אך גם לפעמים ילדותיים ברמת הטקסט, מלווים במבטא בריטי כהלכה ולמרות שלא הכל נשמע באותה רמת מקצועיות, שגובהה הוקפד בעיקר אצל הדמויות הראשיות, בסך הכל התרשמנו לטובה. עוד באגף הסאונד, תזכו לשמוע את כל מה הסתפקתם רק לקרוא עליהם בספרים; הכישופים המפורסמים נזעקים לאוויר, שיחות חולין שגרתיות עם מורי בית הספר, הצרחות הקטלניות של צמח הדודא, שיחות מאיימות בין גובלינים, גמדוני בית ששכחנו כמה חיבבנו אותם – וזה באמת קמצוץ מחוויית הסאונד שמציע המשחק, כאמור, גם אם היא לא מהודקת עד הסוף בכל אספקט. ראוי גם להוסיף שרבים מהדיאלוגים כוללים אופציית מענה "טוב" ו"רע" כשלפעמים אפשר אפילו להתחרט באמצע אם בחרתם ללכת בכיוון אפל למשל - אבל לא שמנו לב לשינויים מרחיקי לכת בהמשך העלילה.

משחקיות (20%)

8.5

לפני הכל, ראוי לציין לשבח את ה-Hogwarts Legacy ברמת ה"נודניקיות" שלו אודות פרטים שאולי חלק ייראו כמינוריים. את הדמות הראשית בחרנו בצורה יסודית וממושכת עד לרמת סיתות האף ובחירת הצלקת שתעטר את המצח שלנו, את המעבדה בחדר הנחיצות שלנו צבענו בגווני חום ואת קצה השרביט שלנו העדפנו שיהיה עשוי מעץ לבן – שינוי קוסמטי בלבד וחסר חשיבות, אך מספיק כדי שהמשחק יספק עבור לשחקן חוויה אינדיווידואלית. כאמור, יהיו שחקנים שייראו בכך טרחה אבל נרצה להאמין שמעריצי המותג אליהם מן הסתם המשחק פונה, ייראו בעניין חגיגה של התאמה אישית.




מיד בתחילת המשחק מצנפת המיון הונחה על ראשנו ואחרי שענינו על סדרת שאלות מבוססות אופי, שויכנו לבית להפלפאף – החלטה שהשחקן מוזמן לערער עליה או במילים אחרות, פשוט לבחור כל בית אחר שתרצו. אנחנו סמכנו על המשחק שזיהה אותנו היטב ובחרנו להתקדם עם עלילה. כמשחק RPG, ב-Hogwarts Legacy לא חוששים להתקיל אותך באינספור משימות משנה בו-זמנית, כשלפעמים גם כמה משימות קמפיין יוצעו במקביל בפני השחקן. חלק מהשחקנים זה אולי יבלבל, האחרים יתיש – אבל אנחנו מאוד אהבנו להשלים את מטלות צד, עד שגילינו שצברנו המון XP ורמת הדמות שלנו הייתה גבוהה בהרבה מזו הנדרשת עבור משימות הקמפיין – והורדנו הילוך כדי שלא יהיה לנו קל מדי בהמשך.

כאן גם המקום לדבר על רמת הקושי במשחק. בחרנו ב-Normal אבל גילינו ש-Hogwarts Legacy מלכתחילה לא מתיימר לעשות חיים קשים מדי לשחקנים; המשחק מחלק המון טיפים אודות איך לשחק נכון, מנדב במדריכים מפורטים איך יעזור שדרוג הקרב שהרגע רכשתם ורומז הרבה על הצעד הבא במשימה, גם כשהוא די מובן מאליו. זה לא אומר כמובן שהמשחק מיועד לילדים, אבל עדיין תצפו להמון רגעים שהמשחק "מחזיק לכם את היד" ומראה בדיוק איפה ללחוץ ומתי.



ויש גם קרב מפותח במשחק כמובן, כיאה לעולם הכישופים והמקום בו הדמות שלנו לוקחת חלק. נתחיל מהאויבים; המגוון רחוק מלהיות עצום וממשחק RPG ציפינו לעומס אויבים מכל הסוגים והמינים. במבחן התוצאה פגשנו בעיקר זאבים, עכבישי ענק, טרולים, פסלי אבירים, מתים-מהלכים וקוסמים אפלים – וכולם מגיעים בווריאציות שונות, בין אם זה גודל שונה של האויב או שיטת קרב מעט אחרת אבל אם ראית אחד, ראית את כולם. את חלק מהאויבים ניתן להביס בהטלת כישוף בסיסי מהיר, האחרים דורשים מעט יותר תחכום, כך למשל המתים-המהלכים פגיעים רק בפני כישופים מבוססי אש וחלק מהקוסמים האפלים עטופים במגן שרק קללת נגד ספציפית תוכל לנתץ אותו - ורק אז הם יהיו חשופים לפגיעות בפני יתר הכישופים.



כמובן, מהצד שלנו לא נשארנו חייבים והמשחק מעניק לשחקן ארסנל כשפים לא רע – ויחסית רחב כבר בשלבים הראשונים במשחק, כשהרבה מהם תזכרו מסדרת הספרים. את "לומוס" שמאיר את הדרך וחושף רמזים אי-אפשר לשכוח, יש את "ריפרו" המשיב מצב לקדמותו ויש גם כשפים יותר אלימים כמו "אינסנדיו" המבעיר את האויב, "גלאקיוס" המקפיא או "קרושיו" המענה ו-"אבדה קדברה" הקטלני, מהקללות שאין עליהן מחילה. מכניקת הקרב מתפתחת כשהתחלנו לזרוק לקרב צמחים טורפים, לכשף אויב שיילחם לצדנו וראוי לשבח את Hogwarts Legacy בעניין זה; כיף להילחם במשחק והיצע הכישופים, מכות הנגד והקומבואים הצבעוניים גורמת לקרבות להיראות ולהרגיש נהדר.



כשסיימנו להילחם, אספנו המון אבל באמת המון פריטים, כיאה למשחק RPG ולאלו שאוהבים את המשחק שלהם מושלם ב-100% - מחכה לכם כאן הרבה עבודה והמון משימות צד: איתור צמחים מסתוריים וגולגולות עבור הכנת שיקויים, מציאה מצנפת בתיבת נסתרת שתקנה לנו עמידות בפני פגיעות אש, חיפוש אחר מגילות נסתרות שמספקות מידע על פריטים מכושפים, פתירת חידות מרלין יצירתיות, עיצוב חדר הנחיצות שלכם, שדרוג תכונות הדמות, השתתפות בקרבות מחתרתיים ומרוצים על מקל מכושף ברחבי העולם. כאמור, ההרגשה שיש כל כך הרבה מה לעשות בעולם הענק של Hogwarts Legacy עלולה להתיש ולגרום לחלק מהמשתמשים להעדיף רק את הקמפיין ואולי לטפל במשימה משנית מעת לעת – אבל אנחנו מאוד הערכנו את עושר התוכן שמציע המשחק.



חייבים גם לדבר על עניינים טכניים. הם התחילו בענייני גרפיקה ואליהם כבר התייחסנו אבל הפעם אנחנו מדברים על איך המשחק רץ בשוטף – ולצערנו הקצב לא סדיר. ברגע אחד נוכל לרוץ עם הדמות, לעלות מיד על מקל ולעוף לשמיים בשיא המהירות וברגע אחר נעבור באיטיות בין תפריטים עם קטעי אנימציה שלא נגמרים, דלתות בהוגוורטס שמעת לעת דורשות מהשחקן להמתין רגע קט כדי לטעון את המסך הבא ויותר מדי רגעי השחרת המסך וחזרה למשחק (Fade In/Fade Out) רק בשביל ללטף חתול או לגשת לחנות של סוחר מקומי. כנראה שהמשחק זקוק מעת לעת ל"נשימה מערכתית" הזו – אבל אותה קטיעה עוצרת הרבה מרצף המשחק הקולח.

משחק מרובה משתתפים (15%)

7

כרגע Hogwarts Legacy מוגדר כמשחק Single Plyer בלבד וזה אומר שמלבד הקמפיין הראשי ויתר משימות הצד, אין יותר מדי לעשות בבית הספר לקוסמים. תשכחו מ-Deathmatch, רגעי Co-Op מלהיבים או כל משחקונים שישלבו מכשפים וקוסמים אנושיים מרחבי העולם. אין לנו מספיק מילים לתאר כמה ההחלטה הזו שגויה מצד המפתחת, שבכך מקצצת דרמטית בחיי המשחק. יתרה מכך, אופי המשחק בבסיסו, בין אם זה קרבות אחד מול אחד או מול אויבים מלאכותיים, כ"כ מעודד לשלב את יכולות השחקן עם שחקנים נוספים, שלא ברור על מה חשבה המפתחת כשהחסירה סגנון משחק כה מהותי מהכותר.





לא הכל שלילי ויכול מאוד להיות שתכונות אונליין יגיעו בהמשך ויוצעו כעדכון עתידי, אולי אם וכשהמשחק יצבור קהל שחקנים ענק ובכך הפוטנציאל הנפיץ יגיע איתו. אבל עד אז נותרנו עם משחק שיש לו חיי מדף מוגבלים. החדשות המשמחות הוא שחוויית Hogwarts Legacy ליחיד רחוקה מלהיות קצרה. על אינסוף פרטי איסוף כבר דיברנו ואם אתם נמנים על השחקנים האובססיביים שמוכרחים לאסוף כל פרטי לבוש ומכתב סודי, בקלות תמצאו את עצמכם מבלים 60-80 שעות מול המשחק. במשחק האישי שלנו, בתום 8 שעות משחק, חשפנו רק כ-18% מעלילת המשחק – והרגיש לנו שבקושי פגשנו קמצוץ מהמשחק העצום הזה. גם מערכת הישגים מבוססת Steam בנמצא, אם תתעקשו להשלים כל רגע ולהשיג כל מדליה אפשרית בכותר הזה.