ללא תמיכה ב-FreeSync, המסך יתאים בעיקר לבעלי כרטיס Nvidia
רזולוציית 1080p עתיקה
תוכנה ייעודית לא יציבה
בשורה התחתונה
כמו לראות ילד גדל, מסכי הגיימינג של AOC עברו כברת דרך מרשימה ואם לסמוך על המקרה שלפנינו, מצליחים להציע היום מוצרי גיימינג מוצלחים. הסנונית הבולטת ביותר היא ה-AG254FG, מסך בגודל 24.5 אינץ' עם תכונות תחרותיות כמו קצב רענון 360Hz, תצוגה איכותיות שמתאימה למגוון סיטואציות, תמיכה בתכונות מבוקשות ובהירות מסנוורת שגרמה לנו להסתפק רק בחצי מעוצמתה המלאה. עדיין קיימים חבלי לידה שאי אפשר להתעלם מהם ואת חגיגת הגיימינג המפוארת מקלקלת רזולוציה של 1080p בלבד, כמו גם תוכנה ייעודית מגמגמת שאמנם מוגדרת כבטא, אלא שבלעדיה אין שום פתרון אחר במעמד התוכנה – וחבל.
הקדמה
מסך הגיימינג AG254FG מבית AOC בגודל 24.5 אינץ' מציע פאנל IPS, קצב ריענון 360Hz, זמן תגובה 1ms ב-GTG ורזולוציה מקסימלית של 1080p. עוד במארז: תמיכה בטכנולוגיית NVIDIA Reflex Analyzer ו-G-SYNC, תמיכה בטווח דינמי DisplayHDR 400, רמקולים מובנים, בקר שליטה שמאפשר לעבור בין תצוגות, תאורת RGB ולוחיות להתקנה על המסך שאמורות למנוע השתקפות הנגרמת מתאורה חיצונית.
רזולוציה
הרזולוציה קובעת את מידת חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה, והיא נמדדת במספר הפיקסלים שמרכיבים את התמונה השלמה. הפיקסלים הם נקודות זעירות המסודרות לאורך ולרוחב התמונה או מסך התצוגה. ניתן אמנם לשנות את הרזולוציה דרך מערכת ההפעלה, אך לכל מסך ישנה הרזולוציה הטבעית שלו בה הוא נראה במיטבו ורצוי לבחור בה. כדאי לזכור עם זאת שרזולוציה גבוהה במסך גדול פרושה גודל טקסט קטן, לכן מי שמעוניין בתצוגה גדולה מאוד יבחר ברזולוציה יחסית נמוכה, או במסך פחות גדול שמסתפק ברזולוציה נמוכה.גיימרים שמעוניינים לשחק במשחקים כבדים עם רזולוציות גבוהות יזדקקו גם לכרטיס גרפי חזק שיוכל לתמוך ברזולוציות אלו.
איכות התמונה (70%)
9.5
נתחיל בכמה עניינים טכניים: פאנל IPS עם תאורת WLED אחורית, קצב ריענון 360Hz, זמן תגובה 1ms תחת GTG, יחס ניגודיות 1000:1. באשר לכיסוי תחום הצבעים, זמינים 110%sRGB , 110%Adobe RGB ,DCI-P3 86%, ו-NTSC 94%. בצפייה שוטפת ושגרתית, כמו סדרות, מדריכים וקריאת מסמכים, אין שום בעיות עם ה-AG254FG והתאמת התצוגה המתאימה לכם דורשת תפעול מינימלי. יש גם אופציה להחלשת התאורה כחולה והורדת טמפ' הצבעים, לקריאת שעדיפה בשעות הערב. את החגיגה מקלקלת רזולוציה מקסימלית של 1080p בלבד ועל פני 24.5 אינץ' ציפינו לקבל רזולוציה יותר נדיבה מזו.
החלק שהכי הרשים אותנו במבחן הצפייה הבסיסי הוא בהירות המסך שהיא מעבר לפנומנלית. על הנייר המסך מסוגל להציג מקסימלית 400nits אלא שבממשק ה-OSD מגיעים גם ל-450nits ובמשימות משרדיות לא הזדקנו אפילו חצי מזה כדי לעבוד בנוחות. כשעברנו לגיימינג שיפרנו ל-300-320nits כדי לשפוך אור על חלקים חשוכים בכמה משחקי התגנבות וכאן בערך הסתיימו הדרישות שלנו מהבהירות– הישג מצוין שיספק גם משתמשים תובעניים במיוחד. ציפוי מט תומך במערך ומניעת ההשתקפות עובדת כאן בגאון, גם כשהשמש הייתה ממש בגבנו במשרד ונראה שה-AG254FG לא מתאמץ מדי כדי למנוע התנגשות של קרני שמש מעצבנות שגורמות להסיט את המסך.
כשזה מגיע לגיימינג, רק שבחים מגיעים למסך שלפנינו. קצב הריענון הגבוה 360Hz לצד זמן תגובה נמוך במיוחד מספקים את הנתונים התחרותיים שתזדקקו להם בגיימינג מתקדם. כמובן שתצטרכו חומרה חזקה בהתאם שתצליח להריץ משחקים בקצב פריימים גבוה – לא פעולה פשוטה בקרב כמה כותרים פופולריים, אבל נצא מנקודת הנחה שגיימרים תחרותיים ממילא מחזיקים ברכיבים מהשורה הראשונה. כך למשל במשחקי CS:GO ו-Destiny 2 קל להגיע לקצב פריימים גבוה ולקבל את חוויית המשחק החלקה ביותר שתצליחו לקבל, בזמן שב-Warzone או ב-Red Dead Redemption 2 תאלצו להנמיך את הגדרות הגרפיקה כדי לזכות להגיע ל-200-250fps במקרה הטוב, גם עם חומרה יוקרתית במיוחד.
המסך תומך בתכונות המבוקשות G-SYNC וכן Reflex Analyzer, שתיהן מבית חברת כרטיסי המסך Nvidia ואם אינכם מחזיקים בכרטיס מסך מבית היצרנית, חלק מכריע מתכונות הגיימינג המתקדמות שבמסך לא יועילו לכם. למרות שממש קיווינו, מהצד השני אין תמיכה ב-FreeSync מבית AMD, כך שהמסך די מכוון לבעלי כרטיס מסך של המתחרה שלה בלבד. היו כמה רגעים מאכזבים קטנים שלא הצלחנו להימנע מהם, בראשם תופעת ה-Ghosting שאי אפשר לפספס ותחת עוצמת Strong ב-Overdrive תקבלו את סימני המריחה הסגולים-שחורים שמורידים מחוויית המשחק וגורמים לבלבולי גרפיקה קטנים ומעצבנים. החלק המשמח הוא שלא חייב לסמוך עליו ובדר"כ בהורדה בודדת של עוצמת ה-Overdrive ל-Medium למשל, מקבלים תוצאות הרבה יותר מסונכרנות ונקיות לעין.
זמן תגובה
הזמן שלוקח לפיקסל במסך LCD לשנות את הצבע משחור מלא ללבן מלא ובחזרה לשחור, והוא נמדד באלפיות שנייה (ms). לעתים רבות נמדד זמן התגובה מאפור לאפור, מה שמשקף זמן תגובה מהיר יתר אך פחות מדויק. זמן תגובה אטי גורם לצבעים להימרח וליצור מעין שובל בתמונה בסצנות מהירות.
ככל שזמן התגובה קצר יותר כך התמונה תראה חלקה יותר. זמני תגובה במסך LCD נעים בטווחים עיקריים של 8-2ms. מסכים עם זמן תגובה קצר במיוחד של 2ms מתאימים בעיקר לגיימרים.
נוחות השימוש (30%)
8.5
מסך ה-24.5 יתבע את מקומו המכובד על גבי שולחן העבודה, כשחלק לא מבוטל ממנו נלקח על ידי הסטנד השתלטן. מידותיו: גובה שבין 39-53 ס"מ, רוחב 56 ס"מ, עומק 30 ס"מ ומשקל של 6.36 ס"מ. אסתטית, ה-AG254FG צועק גיימינג מכל כיוון. מעמד ה- V עשוי מתכת ופלסטיק קשיח מעטר את שלד התצוגה. לוגו AGON ניצב באדום מקדימה ובגב המסך כל הקשקושים המחייבים, מפסי RGB בשלושה גדלים בכל צד, בנייה אדומה מתכתית ופסי גריל ספורטיביים. קרס קטן נשלף מצדו השמאל של המסך, כאחסון קטן ולא מזיק לאוזניות הקשת שלכם. השוליים בצדדים דקים למדי, בערך 6.5-7 מ"מ והחלק התחתון נדיב יותר, סביבות 25 מ"מ. במארז קיבלנו כבלים DP ו-HDMI, כל אחד באורך 1.8 מטר.
כמות החיבורים במסך מגוונת: בכניסות הוידאו תקבלו צמד HDMI בגרסה 2.0 ו-DP בגרסה 1.4. באגף האודיו יחכו לכם כניסת אוזניות, כניסת מיקרופון, יציאת (OUT) מיקרופון ומחבר Mini-USB לצירוף בקר השליטה שקיבלנו במארז, שמציע מעבר מהיר בין מצבי תמונה שימושיים. בכל הנוגע ל-DATA וחיבור אביזרים היקפיים, קחו אוויר: כניסת USB-B בגרסת 3.2 המשמשת כ- upstream מאפשרת להפוך את המסך ל-HUB וכפועל יוצא, לא פחות מ-4 כניסות USB-A עומדות לרשות המשתמש. כל מה שתרצו, תצליחו: להטעין את הסמארטפון, להטעין אביזרי גיימינג כמו אוזניות, עכבר אלחוטי או פשוט לחבר במהירות דיסק-און-קי להעברת נתונים. היינו רק שמחים לגישה יותר נוחה לאותן כניסות, למשל אם היו ממוקמים בצד ולא מתחת לפאנל.
עוברים לתפעול מסך ה-OSD והחדשות הטובות הן שאחרי יותר מדי מסכי AOC שעברו על ידינו עם ממשקי OSD מזעזעים ופרימיטיביים, ב- AG254FG זכינו סוף סוף לקבל תפריט נוח, מגיב במהירות, המתופעל על ידי ג'ויסטיק ולא על ידי מקשים בלתי נגישים שדורשים תפעול "עיוור". בתפריט תמצאו את ההגדרות הבסיסיות כמו שליטה על טמפ' צבע, בהירות, מעבר לתאורת LowBlue , ניגודיות, Gamma יחסית ועוד כמה פרמטרים משעממים שאחרי הגדרה חד פעמית שוכחים מהם. החגיגה מתחילה בגיימינג: הפעלת ה-NVIDIA Reflex Analyzer (בתמיכת עכבר ומשחק תומכים כמובן), הפעלת ULMB שמצמצם את אפקט ה-Motion Blur (שאינו פעיל ב-360Hz, שימו לב), מעבר לפרופילים מבוססי ז'אנרים או מותאמים אישית ופיצ'רים קטנים וטיפוסיים כמו הוספת כוונת וסופר פריימים שמופיע בצד המסך.
ב-AOC גם מציעים תוכנה למחשב בשם G-Menu והעובדה שהיא עדיין מוגדרת כ-beta היא הסיבה היחידה שהיא לא קיבלה ביקורת חמורה מדי - כי רצף הבעיות שחווינו היו מעבר לכל ביקורת. נתחיל מהסוף: ניסינו להסתדר עם כלי ה- i-Menu, עוד תוכנה למחשב שזמינה מצד AOC שאמורה לשקף את תפריט ה-OSD במחשב ושליטה ממנו דרך העכבר – אלא שרוב מוחץ של הפרמטרים במסך לא זמינים שם כך שדי מהר העדפנו לזנוח אותה. חוזרים לתוכנה המרכזית, הפוטנציאל ב-G-Menu קיים בעוצמה. הממשק גרפי ומזמין, החלוקה לקטגוריות יעילה והיא עברה הרבה שדרוגים מאז הפעם האחרונה שהתמודדנו איתה. אלא שבעיות אחרות הביאו אותנו להתייאש ממנה, ביניהן היעדרן של יותר מדי תכונות גיימינג משמעותית, תגובתיות איטית ופקודות שמסרבות להתקבל פעם אחר פעם.
בלית ברירה חזרנו מובסים לתפריט ה-OSD וכמה חבל שב-AOC טרם הצליחו להציע תוכנה ייעודית יעילה שתוכל להתמודד עם שרירי ה-AG254FG ובכלל, מסכים אחרים. חיסרון ענק שגורם לה להישאר הרחק מאחור אל מול המתחרות המוכרות. עוד עניין מעצבן שהתקשינו לסלוח עליו: המסך שקיבלנו לסקירה הקפיד לאפס את ההגדרות בכל פעם שנכנס למצב שינה או כשהתבצע אתחול למחשב. החלק התמוה הוא שאם מכבים את המסך ומדליקים שוב, הכל תקין. בבירור מול היצרנית נטען שמדובר כנראה בבעיה ספציפית במקרה שלנו - רק נקווה שאכן לא מדובר בבעיה מקיפה וחמורה יותר.
ויש גם תאורת RGB , עוד תכונת גיימינג מבוקשת. שישה אזורי תאורה מציעים כמה אנימציות תנועה פופולריות כמו Rainbow, Wave ו-Breathing ויש גם בחירה אישית סמלית אבל ממשק לא נוח ותנועה שרחוקה מלהיראות חלקה מורידה את העוקץ מהתכונה שהייתה יכולה להחמיא לשולחן בשעות הערב. גם בקטגוריית ה-RGB בתוכנת המחשב תקבלו בעצלות ממשק מגמגם ויותר חמור, לא תמיד מבצע את הפקודה שהטלנו עליו. בטא, זוכרים? עוד פיצ'ר קטן ודי סתמי לטעמנו הוא המקרן הקטן ששולב במרכז מעמד ה-V ומשליך על שולחן העבודה תאורה בצורת לוגו AGON בשתי גרסאות לבחירה. את הלוגו אפשר לבחור לפי ערכי RGB, למיטבי לכת של חובבי הסט אפ הצבעוני.
עוברים לענייני גמישות המסך וה-AG254FG לא חוסך בתנועתיות: הטיה קדימה של 3 מעלות, אחורה כ-21 מעלות, 30 מעלות לכל צד, נטייה מלאה לצד (90 מעלות) ויש גם הגבהה של עד כ-13 ס"מ נוספים. יש גם כמובן תקן VESA 100x100 שיאפשר לכם לתלות את המסך על הקיר ולהתקין לשאר זרועות מתכווננות. נוחות גבוהה שתוכל לשרת אתכם בגמישות יתרה, לא משנה אם זה למסך מרכזי לגיימינג או כמסך סטרימינג ותגובתיות מול גולשים. הדבר היחיד שפחות אהבנו זה את ההרגשה הרופפת בשוטף: כאשר מטים את המסך לצדדים למשל מקבלים פידבק קל מהצד השני במקביל שגורמת לטלטול קלות בסוף ההטיה. גם בניסיונות עלרוד היינו מצפים לנוקשות פחות גסה. במארז צורפו לוחיות להתקנה על המסך שאוטמות כניסה תאורה שעלולה לגרום להשתקפות –התחשבות נאה במשתמש, גם אם במקרה שלנו הן היו פחות רלוונטיות.
במסך גם שולבו צמד רמקולים בהספק 5W כל אחד, מקודדים ב-DTS ומציעים סאונד סביר למדי ובטח לא באיכות שתגרום לכם להיפרד מהאוזניות שלכם כל כך מהר. חשוב להחמיא ל-AOC בהקשר זה: עד כה קיבלנו במסכי הגיימינג שלהם רמקולים חלשים בעוצמה ורדודים בפירוט הסאונד. איכות הצליל השתפרה דרמטית מהבדיקה האחרונה שלנו וכאן מצאנו את עצמנו מהר מאוד מסתפקים ברמקולים המובנים של ה-AG254FG על פני רמקולים חיצוניים למחשב שהיו ברשותנו ובכך מקום לא מבוטל התפנה בשולחן העבודה שלנו.
בהירות
עוצמת הבהירות שהמסך יכול להפיק. ככל שהבהירות גבוהה יותר התמונה תיראה צלולה וברורה יותר, וככל שהחדר מואר והמרחק מהמסך גדול יותר, דרושה בהירות גבוהה יותר כדי להציג תמונה איכותית. הבהירות נמדדת ביחידות Cd/m2 (מספר נרות פזורים למטר רבוע. נקרא גם Nits קנדלה). הטווחים הנפוצים נעים בין 200 ל-500 Cd/m2. לשימוש בסיסי כגון גלישה ברשת, עבודה עם יישומי אופיס וכדומה, תספיק בהירות של 250-200 Cd/m2. למשחקים ולצפייה בסרטים וכן בתאורה סביבתית גבוהה, תתאים בהירות של 500 Cd/m2 או יותר.