Novogo Z905 iGO Primo

שתף באמצעות:

מערכת ניווט GPS Novogo Z905 iGO Primo

סקירת wisebuy - מערכת ניווט GPS Novogo Z905 iGO Primo

הטוב
  • תוכנת ניווט נוחה ויעילה
  • קל משקל
  • איכות בנייה גבוהה
  • זמן סוללה מצוין
הרע
  • בהירות מסך בינונית
  • רמקול חלש מעט
  • העריסה רועדת בטלטולי הרכב
  • לא כולל מקלט TMC
בשורה התחתונה

שוק מכשירי ה- GPS חווה בשנתיים האחרונות ירידה בהיקפי הרכישה והשימוש בו; כניסתם של הסמארטפונים לכל בית ובית ותוכנות ניווט חינמיות שמופצות ברשת האינטרנט, גרמו לצרכן הישראלי לוותר במקרים רבים על רכישת מכשיר ניווט ייעודי.

Novogo Z905 הוא לא בדיוק המכשיר שישיב תהילת עבר ליושנה; המסך הבינוני כמו גם הרמקול המאכזב והמחסור באנטנת TMC לא מאפשרים לו להשיב מלחמה לסמארטפונים המנווטים, אבל אם אתם נמנים על האוכלוסייה שמבלה את מרבית יומה על הכבישים, וזקוקים למכשיר בעל מסך גדול יחסית שינווט את דרככם בבטחה ללא הפסקה ובמחיר מתקבל על הדעת, Novogo Z905 יכול להוות אלטרנטיבה לא רעה עבורכם.

הקדמה

Novogo, מותג ניווט וותיק למדי מבית "בנדא מגנטיק" שהתחרה בעיקר מול Mio ששלטה עד לא מכבר בשוק מכשירי הניווט ביד רמה, הביא בזמנו את שוק מכשירי הניווט בארץ לנחלת ההמון באמצעות מחירים אטרקטיביים ותוכנת הניווט הפופולארית iGo. מיו כבר איבדה את הבכורה בשוק, וכעת מנסה Novogo להיאבק פעם נוספת, הפעם על פלח השוק המצטמק של מכשירי הניווט האישיים, שוק שננגס על ידי עולם הסמארטפונים המתרחב.

הדגם Z905 החדש של החברה מציג את הגרסה העדכנית והחדשה של תוכנת הניווט iGo Primo. מפרט המכשיר כולל מסך בגודל 5 אינטש, מקלט לוויינים SiRF IV התומך ב-64 ערוצים, מעבד במהירות שעון של 500MHz, זיכרון RAM בנפח 64MB ומערכת ההפעלה Windows CE .NET 6.0.

זיכרון
הזיכרון הפנימי במכשיר הניווט מתחלק לשני סוגים: זיכרון SDRAM, על פי רוב בנפח קבוע של 64 מגה – עליו מותקנת מערכת ההפעלה ואין למשתמש גישה אליו; וזיכרון ROM בנפחים משתנים (החל ב-64MB מגה ועד 2GB), ובו ניתן לאחסן מפות, מוזיקה, תמונות וסרטוני וידיאו. אם אתם מתכוונים להתקין תוכנות שונות או מפות נוספות על המכשיר, כדאי לרכוש מכשיר עם כמות זיכרון ROM גדולה.   בנוסף, רוב מכשירי הניווט כוללים חריץ הרחבה לזיכרון, לרוב לכרטיסי SD ו-MMC, ועליהם ניתן לאחסן מידע נוסף – מוזיקה, וידיאו ותמונות, וכן מפות לארצות נוספות.

ביצועים (35%)

8.5

לאחר שהוצאנו את המכשיר מקופסתו, מיהרנו להדליקו ולהתחיל בשיטוט ברחבי הארץ עמו. משך הדלקתו וטעינת תוכנת הניווט ארך כחצי דקה, שבסיומה נפרש בפנינו תפריטה הראשי של התוכנה שבנוי מאייקונים גדולים וברורים, כך שניתן להשתמש במכשיר גם ללא שימוש בעט הסטיילוס המצורף למכשיר.

תפריט החיפוש בתוכנה עשיר מאוד וכיאה לגרסת הדגל של תוכנת iGo, הוא מאפשר חיפוש יעדים בדרכים רבות ומגוונות כגון על-פי כתובת, על-ידי סימון במפת המכשיר או חיפוש נקודות עניין )תחנות דלק, מסעדות, מקומות לינה ועוד(. כמו כן, ניתן למיין ולסנן את נקודות היעד על-פי המרחק שלהם מנקודת המוצא של המשתמש או לחלופין להציג את כל התוצאות על גבי המפה. חסרונו הגדול של החיפוש על-פי נקודות העניין, בעיקר בתחום המסעדות, הוא היעדר אינפורמציה עדכנית וכך קרה שלא אחת שלח אותנו המכשיר למסעדות שכבר סגרו את שעריהן.

iGo Primo מאפשרת חיפוש יעד לניווט על ידי חיפוש חופשי. בעת כניסה לפונקציה זו, נפתחת בפני המשתמש מקלדת QWERTY וירטואלית בעלת מקשים בגודל נאה שמאפשרים למשתמש גם פה לוותר על השימוש בעט סטיילוס. בעת הקלדת היעד לחיפוש, מסנן המכשיר אוטומטית את היעדים השונים ומציג את היעדים הרלוונטיים ומאפשר את בחירתם מתוך רשימה.

התוכנה מאפשרת גם בחירה בין מספר מסלולים; מהיר, קצר, קל או ירוק שהוא למעשה גם ברירת המחדל. כל המסלולים השונים נמצאו כיעילים והתוכנה לא בחרה מסלולים לא אפשריים.

לאחר בחירת היעד, יצאנו לדרכינו אבל ל- Novogo Z905 לקח זמן רב (ארבע וחצי דקות ליתר דיוק) עד אשר המקלט זיהה אות לוויין הדרוש לנעילה. חשוב לציין שבשאר הניווטים, קליטת הלוויינים ארכה כדקה אך מעת לעת היא ארכה יתר על המידה. לאורך כל הניווטים השונים המכשיר הגיב כהלכה ולא חשנו בשהיות או בתקיעות מיותרות. גם כאשר סטינו מהמסלול אותו ייעדה לנו תוכנת הניווט, לקח לה שניות בודדות בטרם מצאה מסלול חדש שיוביל אותנו ליעדינו.

תצוגת הניווט מתבצעת לרוב ממבט מעוף הציפור וככל מתקרבים לצמתים או לפניות מתבצע קירוב אוטומטי של תצוגת המפה. בעת הניווט, מוצג כל העת המרחק מן הפנייה הקרובה וסוג הפנייה שלאחריה. שיטוט מהיר בממשק ההגדרות של התוכנה העלה כי גם ניתן להציג את זמן ההגעה המשוערת ליעד. לצערנו, זמן ההגעה המשוערת סבל מאי דיוק רב וגרם לנו להילחץ פעמים רבות ולחשוב שאנו עומדים לאחר להגיע למחוז חפצנו. מסלול הנסיעה מואר כל העת בצבע מנוגד לשאר צבעי המפה ואפשר לנו התמצאות קלה. במהלך הניווט מוצגת למשתמש הדמיה כללית של מבנים ובחלק מהמקרים, כאשר נמצאים בקרבת מבנים מיוחדים, ניתן לראות הדמיה מפורטת יותר שלהם על גבי המסך. כמו כן, בעת שנהגנו במחלפים ראשיים, הוצגו על גבי המסך גם שלטי ההכוונה המצויים בכביש עצמו. שילוב של תכונות אלו עזר לנו להתמצא באזורים אותם לא הכרנו ואפשר לנו להגיע ללא טעויות ניווט מיותרות ליעדנו.

בעת שנהגנו במחלפים ראשיים, הוצגו על גבי המסך גם שלטי ההכוונה המצויים בכביש עצמו. תכונה זו ואחרות עזרו לנו להתמצא באזורים אותם לא הכרנו ואפשר לנו להגיע ללא טעויות ניווט מיותרות ליעדנו

בזמן הנסיעה מושמעים למשתמש הוראות הנחיה קוליות ובעת התקרבות לפנייה מושמעת ההערה כאשר נמצא במרחק של 800 מטר, 300 מטר ו- 100 מטר מן הפנייה. הרמקול הבודד של המכשיר איננו מצליח להתגבר לרוב על רעשי הסביבה ולכן בעת נסיעה בכביש מהיר או עם חלונות פתוחים מומלץ (במידת האפשר) לחבר את המכשיר לרדיו המצוי ברכב באמצעות כניסות AUX. אלו שאינם מעוניינים בהדרכה קולית ישמחו לדעת שניתן לנטרל אותה בממשק ההגדרות.

למרות שהמכשיר איננו מגיע עם מקלט TMC (אותו ניתן לרכוש בנפרד), הציגה תוכנת הניווט במהלך הנסיעה דיווחים שונים ומשונים כגון תאונות דרכים, מכמונות מהירות והימצאותם של ניידות משטרה. בפועל, הדיווחים התגלו כלא נכונים ואף מטעים במרבית המקרים וגרמו לנו להפחית מן מהירות הנסיעה על אף שהדרך הייתה פנויה לחלוטין. לאחר חיפוש קצר בתפריט ההגדרות  מצאנו את האפשרות לביטול אופציה זו וכך ביצענו.

כאשר הגענו לנקודת יעד הניווט שלנו. התאפשר לנו להציג מידע רלוונטי אודות הנסיעה כגון אורכה בק"מ ובדקות, משך זמן הנסיעה בפועל ואפילו השערה כמה דלק רכבנו צרך במהלך נסיעה זו. לאחר עיון בנתונים אלו ניתן לשמור אותם ולהסתכל עליהם בכל עת ובכך למנוע את הוויכוח המשפחתי הנפוץ איזה דרך הייתה מהירה יותר: בהלוך או בחזור.

תוכנת הניווט, iGo Primo מגיעה על גבי כרטיס זיכרון ואיננה צרובה למעשה על גבי המכשיר. בשל כך, אובדן כרטיס הזיכרון (למרות שעל פי רוב אמור להיות בתוך החריץ הייעודי) יאלצו אתכם לפנות לשירות הלקוחות של החברה בבקשת עזרה ולהשבתת המכשיר למספר ימים, לצד תשלום לבית התוכנה.

לשמחתנו, מצאנו באתר iGo Primo אפשרות להוריד קבצי עדכון מסוימים ללא תשלום כגון עדכון מכמונות מהירות בתוכנה ותיקוני באגים נפוצים.

זיכרון
הזיכרון הפנימי במכשיר הניווט מתחלק לשני סוגים: זיכרון SDRAM, על פי רוב בנפח קבוע של 64 מגה – עליו מותקנת מערכת ההפעלה ואין למשתמש גישה אליו; וזיכרון ROM בנפחים משתנים (החל ב-64MB מגה ועד 2GB), ובו ניתן לאחסן מפות, מוזיקה, תמונות וסרטוני וידיאו. אם אתם מתכוונים להתקין תוכנות שונות או מפות נוספות על המכשיר, כדאי לרכוש מכשיר עם כמות זיכרון ROM גדולה.   בנוסף, רוב מכשירי הניווט כוללים חריץ הרחבה לזיכרון, לרוב לכרטיסי SD ו-MMC, ועליהם ניתן לאחסן מידע נוסף – מוזיקה, וידיאו ותמונות, וכן מפות לארצות נוספות.

תצוגה ושמע (20%)

8

Novogo Z905 מצויד במסך בגודל LCD בגימור מט הפועל ברזולוציה של 640X480. איכות התצוגה נאה ביחס למכשירי ה- GPS הקיימים כיום בשוק, אך כצפוי היא עדיין נמוכה משמעותית מהסמארטפון הממוצע מאחר והתמונה סובלת מחוסר חדות וגרעיניות מסוימת. צבעי המסך מתקשים למלא את אשר מצופה מהם והם חסרי עומק גם ביחס למכשירים מקבילים. בהירות המסך בינונית ולעיתים קרובות, בעיקר בבקרים, התקשינו לראות את תצוגת המסך בעת נהיגה. בגב המכשיר שוכן חיישן תאורה שניתן להפעלה או ביטול באמצעות מערכת ההפעלה של המכשיר ומאפשר התאמה של בהירות המסך בהתאם לתנאי התאורה הסביבתיים.  

הרמקול הבודד ממוקם בצדו הימני העליון של גב המכשיר, וכמו המסך גם הוא מתקשה לספק את הסחורה. בעת בחירת עוצמת השמע המקסימאלית, הצלילים אותו מפיק המכשיר צורמים במקצת וגרוע מכך, עוצמתם בינונית ולעיתים קרובות בעת נסיעה בכביש מהיר או עם חלונות פתוחים נבלעים הוראות הניווט ברעשי הסביבה. המלצתנו לאלו שברכבם יש כניסת AUX היא לחבר את מכשיר הניווט למערכת הסטריאו באמצעות כבל ייעודי (שנמכר בנפרד) ובאמצעות הרמקולים ברכב לשמוע את הוראות הניווט.

רזולוציה
הרזולוציה קובעת את חדות התמונה המוצגת, ומשתנה ממסך למסך. לגודל של 3.5 אינטש, רזולוציה של 320x240 פיקסלים היא טובה ומספקת; במסכים גדולים יותר היא יכולה להגיע ל-480x640 ויותר. כדאי לדעת שמסך גדול צריך לבוא עם רזולוציה גבוהה יחסית, אחרת המידע על המסך עלול להראות מגורען ולא חד. לפני הקנייה, מומלץ לבקש להפעיל את המכשיר ולבדוק האם המסך נראה איכותי וחד.

נוחות השימוש (15%)

7.5

את Novogo Z905 תוכלו לרכוש בגימור שחור, כחול או לבן. לפחות בגרסתו הלבנה, המכשיר נראה מצועצע במקצת; צורתו מלבנית ופינותיו מעוגלות. סביב המסך ישנו פס כסוף שמוקף בצבע שחור מוברש ופס כסוף נוסף. גודלו של המכשיר, כמו גם פינותיו העגלגלות, מאפשרות אחיזה נוחה של כף היד בו ומשקלו, 196 גרם, מאפשרים את נשיאתו ללא מאמץ.

חיבורי המכשיר ונדמה שהם מוקמו לצורכי הנהג הבריטי, שנוהג בצידה הימני של המכונית. בצדו הימני של ראש המכשיר נמצא כפתור ההפעלה קטן ונוקשה ללחיצה. על גבי הצלע הימנית ממוקם חריץ לכרטיסי זיכרון מסוג Micro-SD, כניסת Mini-USB לטעינה ושקע לאוזנייה בקוטר 3.5 מ"מ. בצלע השמאלית של המכשיר נמצא עט הסטיילוס ששוכן בחריר ייעודי והוא נטמע בתוך המכשיר באופן שאינו מבליט אותו יתר על המידה.

העריסה לרכב קטנת מידות, ולמרות שהיא בנויה כהלכה התעורר בנו חשש לגבי עמידותה לאורך זמן בעיקר בגלל הקליפסים המשמשים אותה לאחיזת המכשיר. הרכבת העריסה על גבי שמשת הרכב לא הייתה משימה פשוטה במיוחד ונאלצנו לבצע מספר ניסיונות עד שהצלחנו לייצר וואקום יעיל דיו לחיבור העריסה לשמשה. עריסת המכשיר מאפשרת מספר רב של זוויות בהם ניתן לכוון את המכשיר אל עבר הנהג ובאמצעות בורג ייעודי ניתן לקבע את העריסה בזווית הרצויה. נקודת הכשל העיקרית של העריסה היא הזרוע המחברת בין בסיס הוואקום לבין עריסת המכשיר עצמה; בשל חולשתו, כל זעזועי הדרך טלטלו את המכשיר ללא הרף.

פרט למכשיר ה- GPS מכילה הערכה מטען לרכב, כבל Mini-USB, עריסה לרכב וחוברת הוראות הפעלה.

מולטימדיה (15%)

7

נובוגו Z905 מציג יכולות מולטימדיה סטנדרטיות הכוללות צפייה בתמונות, סרטים, שמיעת מוזיקה וקריאת ספרים אלקטרוניים.

נגן התמונות איננו מצטיין בתחומו ואף לא קרוב לכך. רזולוציית המסך הנמוכה כמו גם הבהירות הבינונית לא הופכים את חוויית הצפייה לנוחה ומרשימה, אך לצפיות מזדמנות וקצרות המכשיר יוכל להעניק פתרון קצר טווח. גם הצפייה בסרטים איננה פעולה מרנינה; רזולוציית המסך גורמת לסרטים להראות רע מאוד ומפוקסלים יתר על המידה והמעבד החלש גורם לקרטועים בתמונה לעיתים קרובות, גם בסרטונים קצרצרים וקלים. הרמקול הבינוני איננו משפר את חוויית הצפייה או האזנה למוזיקה, אך חיבור של אוזניות חיצוניות משפרות את חוויית הצפייה במידת-מה.

מעבד
המעבד מבצע את פעולות איסוף הנתונים הנקלטים מהלוויינים וניתוחם. המעבד אחראי על חישוב המסלול מנקודת המוצא אל היעד. רוב המעבדים המוצעים כיום הם במהירות של 300 עד  400 מגה הרץ (MHz). מעבד בעל תדר עבודה גבוה יותר יוכל לבצע פעולות של ניתוח נתונים במהירות גבוהה יותר, לגרום למערכת ההפעלה לרוץ ולהגיב טוב יותר, ולחשב מסלול במהירות רבה יותר (וגם לחשב את המסלול מחדש במהירות, במקרה של סטייה מהדרך המתוכננת).

עמידות (10%)

8

אחד ממעלותיו של המכשיר היא איכות הבנייה הגבוהה בה הוא ניחן גם אם הוא איננו משדר זאת; על- אף שהפלסטיקה נראית למראית עין זולה, היא מתגלה כקשיחה לחלוטין וקיבלנו את הרושם שהיא לא תתקשה לשמור על רכיבי המכשיר גם בעת נפילות מסוימות. חיבורי המכשיר לעומת זאת רופפים במקצת ולמרות שהם לא התנתקו לנו במהלך הבדיקות איננו סבורים כי בנסיעת שטח הרפתקנית או בעת משיכה קלה מגורם זר הכבלים יישארו נטועים במקום.

סוללה (5%)

10

NoVoGo Z905 מגיע עם סוללת ליתיום-פולימר בקיבולת של 1450mAh. לאחר טעינה מלאה של הסוללה, יצאנו לניווט ארוך טווח ברחבי הארץ שארך כארבע שעות, כאשר רובו ככולו התבסס על סמך הסוללה בלבד. לאחר כארבע שעות ניווט הותשנו מאורך חייה הסוללה המצוין וחזרנו הביתה כאשר כ- 75% ממנה נוצלו. זהו זמן סוללה ארוך משמעותית לעומת מכשירים מקבילים.