סקירת wisebuy - מצלמה Fuji FinePix F500EXR
- איכות תמונה גבוהה
- מייצב תמונה טוב מאוד
- צילום וידיאו ב-1080p
- חיבור HDMI
- כפתור הדלקה וכיבוי לא נוח
- מיקום המבזק בעייתי
- אין דחיסת תמונות ב-Raw
- צילום רציף דל אפשרויות
Fuji F500EXR מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, והיא גם כמעט מצליחה. מצד אחד היא קטנה וקומפקטית, מצד שני יש לה חיישן גדול מהנהוג כיום וטכנולוגיה חדשנית שמביאים לאיכות צילום גבוהה. חסרים פה דחיסת RAW וצילום רציף טוב יותר כדי לקבל את מה שפוג'י מתיימרת לתת: מצלמה שתחליף את ה-DSLR כשזו גדולה מדי לאירוע, מבלי להתפשר יותר מדי על האיכות.
מי שרוצה מצלמה קומפקטית בעלת יכולות טובות יותר מהממוצע – זוהי בחירה מצוינת, שרק גודל המצלמה ומשקלה מהווים חסרונות מסוימים. אגב, כדאי לשקול גם את אחותה הגדולה, ה- F550EXR, שפשוט משלימה את כל מה שחסר במצלמה הזו, כמו דחיסת RAW וצילום רציף טוב יותר.
F500EXR של Fuji נמנית על סדרת F של פוג'י, הכוללת מצלמות פוקט שאמורות לתת מענה איכותי ככל האפשר באריזה קטנה. למצלמות בסדרה זו יש חיישן מעט גדול מהסטנדרט הנהוג היום, כולל מנגנון EXR, ושליטה ידנית מלאה. F500EXR מצוידת בחיישן CMOS בגודל 1/2 אינטש וברזולוציה של 16 מגה פיקסלים, עדשת זום x15 רחבה בטווח של 24-360 מ"מ ומסך בגודל 3 אינטש, כל אלו בצירוף צילום וידיאו באיכות Full HD ועוד שלל תכונות.
המצלמה פועלת באמצעות סוללה ייעודית. יש לה זיכרון פנימי קטן בנפח 20MB, והיא מאחסנת את התמונות והסרטונים על כרטיסיSD/SDHC/SDXC.
פוג'י מציגה בדגם הזה חיישן חדיש וגדול ומעבד בטכנולוגיית EXR. עיקר החידוש בטכנולוגיה זו הוא שהפיקסלים שעל החיישן מסובבים ב-45 מעלות, וכל צמד פיקסלים רגיש לאותו צבע. שינוי זה מאפשר למעבד התמונה שליטה טובה יותר בשלושה פרמטרים מרכזיים – טווח דינמי, רזולוציה ורגישות לאור, במגמה לשפר את איכות התמונות והורסטיליות של המצלמה בתנאי צילום שונים.
החידושים שמנינו מאפשרים ל-F500 צילום ברמה גבוהה מאוד שמתבטא בתמונות מצוינת. החיישן הגדול מתמודד היטב עם ריבוי הפיקסלים, הרעש הדיגיטלי שואף לאפס והתמונות חדות, צבעוניות ומרשימות למדי. ההתמודדות של המצלמה עם טווחים דינמיים גדולים ועם ניגודיות בתמונות היא פשוט יוצאת מהכלל. גם במבט מקרוב על התמונות הותיר אותנו פעורי פה מול האיכות שהופקה ממצלמה קטנת מידות שכזו. יחד עם זאת, ישנם מספר סייגים: ראשית, בצילום במצב הרחב של העדשה ישנו עיוות נראה לעין בעיקר בפינות התמונה. לא מדובר בעיוות בולט במיוחד שפוגם באיכות התמונה, אך הוא בהחלט מורגש. שנית, בצילום טווחים דינמיים רחבים, בעיקר בצילום בין צללים, ניתן לזהות סימני מריחה קלים בחלקים הכהים של התמונה. תופעה זו מתרחשת לעיתים רחוקות ובצורה לא אחידה בעצמתה.
גם במצלמה זו איכות התמונה יורדת כאשר התאורה נחלשת, למרות שהיא מצוידת במגוון פונקציות שאמורות לסייע למצבים שכאלה. כצפוי בתאורה בעייתית, הגרעיניות עולה מעט ולפעמים נתקלנו בסרבנות של המצלמה לעשות שימוש במבזק גם בחדר חשוך לחלוטין. ה-F500 מציגה טווח ISO מרשים: 100-12800. זהו טווח יומרני מאוד, והמצלמה לא עומדת ברף שהוצב בפניה. התמונות ברגישות המקסימלית מוקטנות אוטומטית ל-4 מגה פיקסל ועדיין יוצאות מגורענות, אמנם פחות מהצפוי, אך הן עדיין בלתי שמישות. ניתן לומר שעד רגישות של 3200 רוב התמונות יוצאות טוב למדי, וגם זה לא מובן מאליו.
המבזק המובנה טוב מאוד. הוא מאיר חללים בינוניים בצורה טובה ובצילום פורטרטים אינו שורף את פני המצולם, ואינו גורם לאיבוד פרטים בתמונה.
למצלמה הקטנטנה הזו יש זום אופטי מרשים של X15 המקביל לצילום בטווח שבין 24-360 מ"מ. בליווי מייצב התמונה המצוין שראינו גם בסדרת הסופר-זום של פוג'י, F500EXR אפקטיבית לשלל סוגי צילום.
פוג'י ויתרו כאן על מצב הסופר-מקרו והשאירו מצב מקרו יחיד, אך מיוחד. צילומי מקרו מתאפשרים כאן החל מס"מ בודד, ומציגים איכות מצוינת במגוון עומקי שדה המאפשרים קבלת אפקט בוקה נהדר בצילומים אלו.
על אף היותה מצלמה קומפקטית, ניתנת המצלמה הזו בשליטה ידנית מלאה לצלם, אם כי היא מעט מוגבלת ומאפשרת 3 מפתחי צמצם בלבד, וזמני חשיפה שנעים בין 1/2000 ל-8 שניות. הפריעו לנו מאוד היעדר דחיסת RAW והמגבלות על צילום הרצף, אותן נתאר בהמשך. בנוסף למצבים הידניים צורפו למצלמה מצבי צילום ייחודיים: פנורמה, פרו-פוקוס, תאורה חלשה.
הפנורמה מאפשרת צילום בין 120-360 מעלות בהן מופיע קו צהוב על המסך ולצידו סימן פלוס. על הצלם לסובב את המצלמה כשהצלב נמצא על הקו הצהוב; בזמן הזה המצלמה מצלמת מספר רב של תמונות ותופרת אותן מיידית לצילום פנורמי, פונקציה שעובדת טוב למדי. במצב פרו-פוקוס המצלמה מצלמת עד 3 תמונות, ותופרת מהן תמונה יחידה עם אפקט בוקה מודגש. לא הצלחנו למצוא הבדל משמעותי בין מצב זה למצב מקרו רגיל. מצב התאורה החלשה מסייע לצלם בתאורה בעייתית על ידי צילום מספר תמונות, ברגישויות שונות בכדי לסייע בהורדת הרעש הדיגיטלי בתאורה חלשה. התוצאות לא רעות ואכן יש שיפור מצילום יחיד, אך לא משמעותי במיוחד.
מצב הצילום EXR הוא מצב אוטומטי חכם שמזהה בעצמו את סצנות הצילום ולמעשה עושה שימוש מלא בטכנולוגיית המעבד החדישה. במצב זה המצלמה מזהה לא רק את הסצנה המצולמת (נוף, מקרו וכדומה) אלא גם את אופי התמונה והאם יש צורך להתאים את החיישן לאחת משלוש האפשרויות הייחודיות לו (טווח דינמי רחב, רזולוציה גבוהה או רגישות גבוהה). התוצאות במצב צילום זה היו טובות מצילום במצב האוטומטי הרגיל, וההבטחות שבאו עם החיישן החדש באות כאן לידי ביטוי בצורה מיטבית.
לפניכם מספר תמונות הדגמה שצולמו עם ה- F500EXR. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.
ISO 100, f/3.5, 1/680 sec
ISO 400, f/3.5, 1/120 sec
ISO 1600, f/3.5, 1/8 sec
ISO 3200, f/3.5, 1/200 sec
פוג'י F500 היא בעלת יכולות צילום וידיאו ברזולוציית Full HD (1080p ובקצב של 30 פריימים בשנייה).
כמו כן היא כוללת צמד מיקרופונים להקלטה בסטריאו.
איכות הצילום טובה מאוד, הסרטים נעימים לצפייה, חלקים בתנועתם ואף די חדים, אם כי ברזולוציה כזו קיווינו לעוד קצת חדות ופירוט. תנועתם חלקה למדי. ניתן לעשות שימוש בזום האופטי בזמן צילום וידיאו, אם כי באופן שונה מצילום הסטילס, פה תנועת העדשות איטית מאוד. ייתכן שהמטרה היא למנוע מהסרט להיות קופצני אך לנו זה הרגיש מעט איטי מדי. בסך הכל מופקים סרטים טובים למדי, וגם בתחום זה המצלמה עושה עבודה טובה מאוד ביחס לגודל שלה. הקבצים נדחסים ב-H.264 ונשמרים בתצורת MOV.
Fuji F500EXR מצלמה נאה למדי. יחסית למצלמות בעלות יכולות שכאלה היא קטנה וקומפקטית (103.5x 59.2 x 32.6), אם כי מעט כבדה ומשקלה 215 גרם. המצלמה עשויה גוף פלסטיק שבחזיתו בולטת מעט העדשה ולצידה גריפ גומי קטן שמיועד למנוע מגוף המצלמה להחליק ביד.
בראש המצלמה נמצא כפתור ההפעלה וכיבוי, לצידו הדק הצילום המוקף בטבעת הזום. כפתור ההפעלה שקוע מדי ולא מגיב לכל לחיצה. עוד בראש המצלמה בקצה השמאלי, מבזק הנשלף בעת הדלקת המצלמה. מצד אחד מדובר במצלמה קומפקטית וברורה השאיפה לצמצם את מידותיה, מצד שני המיקום הזה רע למבזק כי הוא מפריע לאחיזה. את המבזק עצמו ניתן לסגור ולפתוח ידנית, אך לא ברור אם זו הייתה כוונת היצרן וכיצד זה משפיע על המצלמה, לכן העדפנו להימנע מהתעסקות כזו.
בגב המצלמה ישנה חוגת מצבי הצילום שמוטה באלכסון בין ראש המצלמה לגבה. שינוי הזוית הזה לא משנה יותר מדי, אך החוגה עצמה שקועה מעט ולא הכי נוחה לשימוש. החוגה מאפשרת בחירה בין ארבעת המצבים הידניים (M,A,S,P), מצב אוטומטי רגיל, מצב Adv. (כפי שפורט), מצב EXR, ומצב בחירה ידנית בין הסצנות. עוד על גב המצלמה: גריפ קטן, כפתור לצילום וידיאו, כפתור לצפייה בתמונות ו-5 מקשי ניווט שמהווים גם קיצורי דרך לשליטה בפלאש, בצילום מקרו, בצילום עצמי ובפיצוי חשיפה.
סביב מקשי הניווט ישנה גלגלת דקה ואלגנטית לגלילה מהירה ושינויים מהירים בעת שליטה ידנית במצבי הצילום. הגלגלת התגלתה כתענוג אמיתי בעת צילום במצב ידני, היא מאפשרת שליטה טובה ומהירה בזמני החשיפה ומפתח הצמצם, כאשר לחיצה על מקש הניווט העליון מעבירה בין המצבים. בנוסף ישנו לחצן השולט בתצוגה על גבי המסך, וכפתור נוסף המסומן באות F ומציג תפריט קטן בעל 4 אפשרויות: ISO, גודל ויחס התמונה, צילום רציף ומצב הצבעים במצלמה (רגיל,רווי, מרוכך, שחור לבן או ספיה). זהו כפתור נוח מאוד המקצר את הדרך לאפשרויות נפוצות אלו.
גולת הכותרת בגב המצלמה היא המסך. מדובר במסך בגודל 3 אינטש בעל רזולוציה של 460 אלף פיקסלים, שניתן לצפות בו מכל צד ובכל זווית, גם בשמש ישירה והתמונות שהוא מציג פשוט מרהיבות.
התפריטים במצלמה נגישים אם כי מעט טורדניים ופחות אינטואיטיביים מדגמים אחרים של פוג'י שראינו. ישנם שני תפריטים ראשיים, האחד רלוונטי למצב הצילום ומכיל בין היתר אפשרויות כמו איזון לובן, זיהוי פנים ואף תזמון המבזק וחדות התמונה, והשני מכיל הגדרות כלליות יותר של המצלמה (תאריך, צלילי המצלמה, מחיקת כרטיס הזיכרון וכדומה). התפריטים גדולים ותופסים את כל המסך, וריבוי המסכים בכל תפריט שכזה מעט מעיק על השימוש בהם. התפריטים זמינים גם בעברית, אם כי לא מושלמת. מדי פעם ניתן להיתקל בטקסט הפוך וחוסר אחידות בגופן.
מימין המצלמה נמצא מכסה פלסטיק תחתיו נמצאים חיבור Mini HDMIוחיבור כבל יעודי ל-USB או AV.
בתחתית המצלמה נמצא התא בו שוכנת הסוללה וכרטיס הזיכרון. המכסה של התא הזה רופף ומרגיש לא יציב, וכיוון שהוא נפתח במאונך לגוף המצלמה הוא גם מעט מפריע לשליפת כרטיס הזיכרון.
איכות הבנייה אינה מרשימה במיוחד וציפינו ליותר ממצלמה שמוגדרת בידי היצרן "קומפקטית-פרימיום". גוף הפלסטיק סביר יחסית, אך מיקום המבזק ומנגנון השליפה שלו, בצירוף המכסה התחתון הרופף במצלמה בהחלט סותרים את היוקרתיות שהפוג'י מתהדרת בה.
פוג'י F500EXR נדלקת ומוכנה לשימוש תוך 3 שניות, זמן מעט איטי יחסית לקטגוריה. זמן הכיבוי תלוי במצב בו מכבים אותה, כשהעדשה סגורה לוקח למצלמה כשנייה לכבות, ואם העדשה שלופה תחכו מעט יותר. בברירת המחדל שלה ניתן לצלם תמונה בכ-2 שניות. ביטול התצוגה המקדימה מאפשר קיזוז הזמן לכתמונה בשנייה. עם שימוש במבזק ניתן לצלם בערך כל שנייה וחצי. אלו זמנים לגמרי לא רעים. צילומי פנורמה או צילומים עם חשיפה ארוכה מאלצים את המצלמה לזמן עיבוד מעט ארוך יותר, ומאריכים את מחזור הצילום. לא חשנו ב-shutter lag מוגזם במצלמה זו, והמיקוד היה מהיר לאורך כל השימוש.
צילום הרצף בדגם הזה אינו מרשים במיוחד. תמונות ברזולוציה מלאה ניתן לצלם ברצף של 3 תמונות בשנייה, ואם תסכימו לרדת בגודל התמונה תוכלו לצלם ברצף עד לקצב של 12 בשנייה, שמהן ניתן לבחור את 3 הראשונות או האחרונות.
המצלמה פועלת באמצעות סוללה ייעודית בעלת קיבולת של 940maH הניתנת לטעינה בנפרד מהמצלמה. טעינה אחת של הסוללה הספיקה לכמות של כ-700 תמונות, כשליש מהן עם מבזק, ועוד מספר דקות של צילומי וידיאו. אלו נתונים יפים עבור מצלמת פוקט.