סקירת wisebuy - מצלמה Panasonic Lumix DMC-FX77 / FX78 פנסוניק
- ייצוב תמונה מרשים
- אתחול מהיר
- איכות תמונה טובה עם תוצאות צפויות ואמינות ברוב תנאי הצילום
- צילום וידיאו Full HD
- מסך מגע מלא
- אפשרות שינוי גוון עור והוספת איפור
- אפשרות שמירת אנשים ספציפיים אליהם התמונה 'תתכוונן'
- רגישות ה-ISO אינה מרשימה ברמות הגבוהות
- אי נוחות קביעת פרמטרים ידנית
- חיי סוללה קצרים
- אחיזה לא נוחה שמחייבת שימוש בשתי הידיים
Panasonic FX77 כוללת שפע של גימיקים טכנולוגיים, חלקם שימושיים יותר מאחרים. אין שום צורך בידע בצילום ולו הבסיסי ביותר על מנת להשיג תוצאות טובות איתה, שכן מגוון מצבי הצילום האוטומטיים מאפשרים להשיג חשיפות מוצלחות במרבית התנאים הסטנדרטיים. המצלמה מספקת שלל פילטרים אמנותיים, כולל הוספת איפור לפני המצולמים והחלת פילטרים על הסרטת הוידיאו דבר המספק תוצאות מיוחדות גם למי שאין גישה לתוכנות עריכה.
המצלמה מיועדת לאנשים אוהבי טכנולוגיה שייהנו ממשק המגע, כמו גם לאנשים ללא שום גישה לצילום שייהנו מהאוטומציה הגבוהה שהמצלמה מספקת ומאיכות התמונות והסרטונים.
Panasonic Lumix FX77 היא מצלמת ‘כוון-צלם' קומפקטית שהשליטה בה מתבצעת ברובה המוחלט באמצעות מסך מגע. מעבר למסך המגע וממשק המשתמש, המצלמה היא די סטנדרטית לסוגה, עם רזולוציית 12.1 מגה-פיקסל, הסרטת וידאו ב-HD מלא (19201080X), מצב צילום אוטומטי נוח לשימוש ושפע של הגדרות ואפקטים לשיפור תוצאות הצילום.
בכל זאת יש כמה הפתעות טכנולוגיות מאחורי החזית הסטנדרטית של המצלמה, מה שהופך אותה לגאדג'ט נחשק. בין היתר כוללת המצלמה את האפשרות להגדיר את העצם או האנשים החשובים ביותר בצילום ולכוון את החשיפה לפיהם, עדשת Leica בעלת צמצם 2.5 בטווח של 24-120 מ"מ, אפשרות לצלם תמונות 3D ובעיקר אפשרות לשחק עם גוון העור של המצולמים ולהוסיף להם איפור לאחר הצילום.
רוב התמונות שצילמנו ב- Lumix FX77 היו באיכות מצוינת. המצלמה עובדת היטב במצב האוטומטי, ועם מבחר מרשים של מצבים אוטומטיים שונים אין כמעט סיבה לגשת לשינוי מרכיבי הצילום באופן ידני. מאחר ועל מנת לשנות את הצמצם, המהירות, הרגישות או אף את הגדרות המבזק יש לצלול עמוק לתוך התפריטים, זה הרבה יותר מעשי ונוח פשוט להסתמך על מצבי הצילום האוטומטיים.
הצבעים היו חיים ובולטים ולרוב מאוזנים היטב, תוך מתן אפשרות לשנות את הרוויה והבהירות של תמונות לאחר שצולמו במה שקרוי פילטר 'אמנותי'. הייצוב האוטומטי מרשים מאוד ביכולות שלו לנטרל רעשים – צילום של מכונית נעה מתוך רכב נוסע הביא תוצאה חדה לחלוטין וכך גם צילום של נוף תוך כדי הליכה או ריצה כל עוד נקודת הפוקוס היתה רחוקה מספיק.
למצלמה טווח ISO מעט נמוך יחסית למתחרות, עד 1600, עם אפשרות להגביר רגישות עד 6400 אך מאחר ומתחילים לראות גרעיניות כבר ב-800 ISO ההמלצה היא להישאר מתחת ל-1600 ISO. בהתחשב ברגישות הנמוכה יחסית, צילום בלילה נתן תוצאות לא רעות בכלל, כנראה בגלל איכות העדשה ותכונות ייצוב התמונה.
הפלאש מתפקד לא רע ולרוב מאיר אנשים וחללים בצורה טובה. לא רק שהפלאש כמעט ולא שרף תמונות (אלא אם היינו ממש קרובים לאובייקט או מול מראה) אלה שהיו מקרים בהם התוצאה עם פלאש הייתה מעט כהה כך שניתן היה לשחק עם הבהירות של התמונות באמצעות הפילטר האמנותי לאחר הצילום.
למצלמה שישה מצבי צילום ברמות אוטומציה שונות. המצב הראשון נקרא 'צילום חכם אוטומטי' ובו המצלמה בוחרת בעצמה מבין שש הגדרות שונות למצבי צילום אפשריים ומשנה את הגדרות הצילום בהתאם. מצב זה יבחר עבורכם בין כמה הגדרות מובנות כמו מאקרו אם תבחרו בעצם קרוב מאוד למצלמה כנושא העיקרי (בטפיחת אצבע על המסך) או פורטרט אם תבחרו בפנים של מישהו באופן דומה. בנוסף לכך, מצב חכם אוטומטי מפעיל זיהוי פנים (אגב, ניתן להגדיר מראש מספר פרצופים כמו גם להכניס את הגיל שלהם) הכולל גם זיהוי פנים בפרופיל, ייצוב תמונה ופוקוס אוטומטי. המצב הזה גם כולל חשיפה חכמה המגבירה בהירות באזורים כהים בתמונה, טיפול בעיניים אדומות באופן דיגיטלי ומעקב פוקוס המאפשר מעקב של המצלמה אחר נושא הצילום שבחרנו והשארתו בפוקוס כל עוד הוא נמצא בפריים.
מעבר למצב הצילום הסופר אוטומטי הזה ישנם גם מספר מצבי צילום נוספים. יש מצב צילום רגיל בו יש לצלם אפשרות להחליט מראש על פרמטרים כמו ISO, מהירות צמצם וכדומה, אך מאחר ולוקח זמן להגיע ולשנות את החלטות הצלם לא סביר שתשתמשו בו יותר מידי, אם בכלל.
אופציה נוספת היא צילום תוך בחירה באחת מעשרים וחמש סצנות צילום שנקבעו מראש כמו פורטרט, מקרו, ספורט, נוף, נוף לילה, שקיעה, נוף פנורמי, אוכל, אור נרות ועוד. בהנחה ואתם יודעים מראש מהם תנאי התאורה בהם אתם עומדים לצלם ניתן להשתמש באופציה זו שכן היא מסוגלת לדיוק רב יותר בתוצאה בהשוואה לצילום חכם אוטומטי. לדוגמה, צילום חכם אוטומטי בחוץ בלילה תמיד ישתמש בפלאש, בעוד צילום נוף לילה לא ישתמש בפלאש ובמקום זה יגדיל את ה-ISO והחשיפה על מנת לנצל את האור הקיים, מה שנותן תוצאה טבעית יותר.
האפשרות הבאה היא צילום תלת מימד – על הצלם לאחוז את המצלמה במאוזן (הצילום לא עובד עם מחזיקים במאונך) ולהניע אותה באטיות מימין לשמאל. המצלמה תצלם כעשרים תמונות ותבחר שתיים מתוכן להרכיב תמונת תלת מימד בפורמט MPO. על מנת לצפות בתמונות תלת מימד יש צורך בטלוויזיה או מסך המסוגלים להציג תמונות כאלה כך שאם אין לכם מסך כזה אין טעם להשתמש במצב הזה. שני מצבים נוספים הם המצבים האמנותיים יותר – מצב קוסמטי ומצב 'הצבע שלי'. המצב הקוסמטי מאפשר שינוי גווני העור של המצולם, מעור רך לשזוף בדרגות השפעה שונות. מצב 'הצבע שלי' כולל מגוון פילטרים אמנותיים המוכרים היטב לחובבי ז'אנר הצילום הזה כמו צילום ספיה, צילום מונוכרומטי (שחור לבן), צילום מגורען או צילום דרך מצלמת נקב (מוסיף הילה כהה מסביב לפריים). ישנם שמונה פילטרים כאלו ואחד היתרונות שלהם הוא שניתן להפעיל אותם גם בזמן הסרטת וידיאו.
פילטר האיפור (המכונה (Beauty Retouch מאפשר, במידה ויש פנים בתמונה המצולמת, לשחק עם גוון העור, הלבנת שיניים, הוספת שכבת איפור בסיס בצבע שנבחר, שפתון, צללית וסומק בגוון שנבחר. המצלמה לא מאפשרת לשחק עם הפילטר הזה במידה והיא לא מזהה פנים בתמונה והיא מתוחכמת מספיק כדי לקלוט שצילום של צילום (כמו ממגזין) או ממסך אינם פנים 'אמיתיים' ולכן לא קבילים לקבלת 'טיפול היופי' שהמצלמה מציעה. התוצאות לא עקביות ותלויות יותר בחוש האמנותי שלכם מאשר ביכולות התוכנה. במידה ויצא לכם לראות פעם אחת ממכונות התאמת האיפור בסופר פארם, התוצאה דומה מאוד.
לפניכם מספר תמונות המחשה שצולמו עם ה- FX77. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.
ISO 100, f/2.5, 1/500 sec
ISO 400, f/2.8, 1/60 sec
ISO 500, f/5, 1/60 sec
ISO 800, f/2.6, 1/4 sec
ISO 800, f/2.5, 1/8 sec
Panasonic FX77 מסוגלת להסריט וידיאו באיכות 1080p HD ובקצב של 30 פריימים לשנייה בפורמט MPEG. המצלמה מסוגלת להסריט גם Motion JPEG בגדלים שונים בפורמט MOV. מעבר להבדל באיכות ההבדל העיקרי הוא בשימוש – פורמט MPEG נועד לצפייה על מסך גדול ופורמט MOV קל משקל בהשוואה אליו ולכן עובר טוב יותר במייל או בצורות אחרות של שיתוף קבצים. זמן ההסרטה המקסימלי בפורמט MPEG הוא כ-30 דקות וזמן ההסרטה המקסימלי בפורמט MOV הוא כמחצית מזה.
הוידיאו שהמצלמה מפיקה הוא באיכות טובה: הצבעים היו חיים, מעבר התמונה חלק יחסית והתמונה חדה ללא רעשי לוואי בתנאי תאורה נוחים. המסך לא הגיב היטב לתאורה חזקה – מול שמש בצהריים ומול פנסים חזקים בלילה נתקלנו בפסים על המסך. הקלטת הקול נעשית דרך המיקרופון הממוקם בפאנל העליון של המצלמה, ולמרות שהתוכנה אמורה לנטרל רעשי רוח עדיין הבחנו ברעשי לוואי בוידיאו. למרות שייצוב התמונה פועל להפליא בצילום סטילס, נדמה שעדיין יש מה לשפר בצילום וידיאו – הסרטה תוך כדי הליכה נתנה תוצאה מקפצת עד כדי הסחת דעת. הזום והמיקוד עובדים היטב בהסרטת וידיאו אם כי לאט יותר מאשר בצילום סטילס. בצילום וידיאו בלילה שמנו לב לגרעון ולמריחה מסוימת בתנועה.
המצלמה כוללת כפתור ייעודי לצילום וידיאו – לחיצה אחת כדי להתחיל ולחיצה נוספת כדי להפסיק. בונוס נחמד ב-FX77 הוא האפשרות להשתמש במצבי 'הצבע שלי' בצילום וידיאו כך שאפשר להפיק סרטונים בשחור לבן, מגורען, ספיה וכדומה. הדבר מספק נופך אמנותי גם ליצירות הוידיאו הסטנדרטיות ביותר. קופסת המצלמה כוללת כבל HDMI לחיבור המצלמה לטלוויזיה על מנת לצפות ביצירות המופת שלנו ישירות על מסך גדול.
פנסוניק Lumix FX77 היא מצלמת 'כוון וצלם' קומפקטית והשליטה בה, למרות ממשק מסך המגע (ולא בזכותו), לרוב נוחה ואינטואיטיבית. גודל המצלמה הוא קצת יותר גדול מכרטיס ביקור ועובייה כ-2 סנטימטר. משקלה ללא הסוללה הוא 126 גרם כך שהיא בהחלט בגודל ובמשקל שלא יכביד בכיס. גוף המצלמה עשוי פלסטיק קשיח ללא שום אזור המוגדר לצורך אחיזה. גילינו שלא ממש נוח לאחוז את המצלמה או לתפעל אותה ביד אחת.
המצלמה נוחה לשימוש והגענו כמעט לכל הפונקציות באופן אינטואיטיבי, אם כי נדרש זמן להתרגל לממשק המגע ולשפת הצלמיות (אייקונים) המוצגת. אחת הבעיות באיקונים המוצגים היא שהם לא כוללים הסבר מילולי על תפקודם אלא אם כבר לחצת על האיקון, שאז ההסבר מופיע על המסך. הנקודה היא שבמקרה כזה כבר בחרת באופציה שהוצגה ועל מנת לשנות אותה חזרה יש לחזור שוב לתפריט בו היינו (שכן המצלמה לא זוכרת תפריט אחרון) נוהל שעד שמתרגלים אליו, ולפעמים גם אחר כך, הוא מעט מסורבל.
בפאנל העליון ישנם 4 כפתורים פיזיים: מתג ההפעלה, לחצן צילום וידיאו, כפתור צילום ומתג זום. כל הכפתורים הללו נוחים לשימוש אם כי כפתור הוידיאו מעט קטן ועלולים לפספס אותו אם לא מכוונים היטב. המסך גדול מאוד, בגודל 3.5 אינטש וברזולוציה של 230 אלף פיקסלים. הוא חד ומציג הבדלי צבעים באופן טוב מאוד, אך באור שמש מלא הוא מציג פסים כאשר הוא מכוון אל מול תאורה חזקה.
מאחר והגישה לתפריטים יכולה להיות מעט מסורבלת, שינוי הגדרות הצילום אינו מהיר דיו כדי לאפשר צילום נוח בתנאים משתנים, אלא אם נבחר באחת מאפשרויות הצילום האוטומטיות. על מנת לשנות ISO לדוגמה, יש צורך בכ-5 לחיצות שונות. יתרונות של מסך המגע כוללים הגדרת אובייקט הפוקוס באמצעות לחיצה על המסך, אפשרות לעקוב אחר אובייקט זה ולהשאירו בפוקוס כל עוד הוא בפריים והאפשרות להגדיל או להקטין את התצוגה על המסך, שוב, באמצעות לחיצה.
הצגת התמונות מתבצעת בדומה לטלפונים חכמים באמצעות גרירת אצבע והממשק כל כך דומה שמצאנו עצמנו מנסים לשנות זום בעזרת תנועת שתי אצבעות כפי שנהוג בממשק טלפון חכם (אם כי אפשר לשנות זום בעזרת מסך המגע בממשק ייעודי). בנוסף לאלה ניתן גם להגדיר את כפתור הצילום על המסך כך שלחיצה עליו ולא רק על הכפתור הפיזי תצלם תמונה. נוחות פונקציה זו תלויה לחלוטין בצלם, שכן בעלי ידיים גדולות עלולים בטעות להקיש על איקון הצילום עם האגודל ללא כוונה. ככלל השימוש במסך המגע הוא גימיק נחמד אבל לא בהכרח נוח לכולם ומומלץ להתנסות במצלמה בחנות לפני שתחליטו על רכישה.
כרטיס הזיכרון והסוללה ממוקמים בתחתית המצלמה. נקודת החיבור לחצובה נמצאת לצידם, כך שאין בעיה להחליף סוללה או כרטיס זיכרון גם כאשר המצלמה נמצאת על חצובה.
אתחול המצלמה מהיר יחסית, כ-2 שניות מרגע שלחצנו על המתג ועד שניתן להתחיל לצלם. לוקח למצלמה כ-2 שניות לשמור תמונה באיכות מקסימלית לזיכרון – המסך מחשיך לרגע, מציג בקצרה את התוצאה וחוזר לתצוגה חיה. בצילום רציף ניתן להגיע ל- 3.7 תמונות בשנייה ברזולוציה מלאה או כ-10 תמונות בשיניה ברזולוציה של 3 מגה פיקסל.
בצילום ווידאו זמן השמירה היה מהיר יחסית גם כאשר הוידיאו היה ארוך ולכן כבד יותר.
המצלמה מגיעה עם סוללת ליתיום-יון מסוג LP-E10 המספקת 3.6 וולט וקיבולת של 680mAh. מאחר והמצלמה מתפקדת רק עם מסך מגע היא כמובן צורכת הרבה חשמל, כך שהיצרן מתחייב ללא יותר מאשר 200 תמונות בטעינה מלאה – וזו בערך הכמות שהצלחנו להוציא ממנה, חלק גדול מהתמונות עם פלאש. זה אמנם מעט ביחס למצלמות אחרות בשוק, אך בהתחשב בצרכי הכוח של מסך המגע אפשר להבין. דבר נוסף ששמנו לב אליו הוא שבצילום מתמשך המצלמה נוטה להתחמם מעט, בדומה לטלפון בשימוש ממושך, למרות שהדבר לא הפריע בשום צורה לצילום.