Canon PowerShot SX50 HS

שתף באמצעות:

מצלמה Canon PowerShot SX50 HS קנון

סקירת wisebuy - מצלמה Canon PowerShot SX50 HS קנון

הטוב
  • איכות תמונות טובה
  • זום ענקי X50
  • צילום וידיאו מצוין
  • תמיכה ב-Raw
הרע
  • עינית מזערית
  • טלה-מקרו בעייתי
  • כפתורים טעונים שיפור
בשורה התחתונה

Canon עושה מהלך מנצח עם הדגם הזה, ודומה שאנשי החברה קשובים לרחשי הצרכנים שלהם. המצלמה הזו מרגישה כמו טיפול נקודתי בנקודות הכואבות של ה-SX40, בצירוף עדשת ענק. הוספת דחיסת ה-Raw מעלה את קרנה של המצלמה הזו פלאים, וגם המסך אכן היה טעון שיפור. אבל העדשה היא הסיפור האמיתי פה: להסתובב עם עדשת 24-1200 בתיק קטן היא פריווילגיה ענקית שכמעט ואף חברה אחרת לא מציעה היום.

המצלמה תתאים לחובבי צילום שמחפשים דגם המציע שליטה ידנית מלאה בצירוף עדשה מרשימה. גם צלמים מנוסים שלא יכנסו לצילומי טלה אמתיים מפאת ממדי הציוד ימצאו כאן תחליף סביר בהחלט.

הקדמה

Canon ממשיכה את סדרת מצלמות הסופר-זום הותיקה שלה, והפעם עושה צעד עצום קדימה. SX50 חולקת את האלקטרוניקה שלה עם קודמתה בסדרה, וכוללת חיישן CMOS בגודל 1/2.3 אינטש, מעבד DIGIC V ואפילו את אותה סוללה. הבדל גדול אחד – עדשת זום ענקית שמאפשרת הגדלה של עד פי 50 (24-1200 מ"מ). הבדל נוסף ומשמעותי הוא התמיכה בצילום בפורמט RAW.

עוד במפרט מצלמה: מסך מפרקי בגודל 2.8 אינטש בעל 461 אלף פיקסלים, צילום וידאו Full HD ושליטה ידנית מלאה לצד שלל סצנות מובנות מראש. המצלמה פועלת באמצעות סוללת ליתיום, אינה כוללת זיכרון פנימי והיא מאחסנת את התמונות על כרטיסי SDHC/SDXC/MMC.

סצנות
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.

איכות צילום (45%)

9

כפי שציינו, מלבד העדשה לא חל שינוי משמעותי ברכיבים הפנימיים של ה- SX50 ביחס לדגם הקודם. החיישן נותר במימדיו הצנועים (1/2.3 אינטש) והמעבד נותר DIGIC 5. העדשה שונתה, כמובן, וכעת ניתן להגיע להגדלה אופטית של פי 50. נכון לכתיבת שורות אלו, מדובר בהגדלה המקסימלית בקטגוריה. השינוי בעדשה גרר שינוי במפתחי הצמצם – וכעת הם קטנים מעט יותר – בין  f3.4-f6.5. הקטנת מפתח הצמצם אינה פוגעת באיכות התמונה, והמצלמה לא נופלת מקודמתה בסדרה.

הצבעים בתמונות טובים, אם כי מרגישים מעט דהויים בהיעדר שמש ישירה. זו כנראה תוצאה של טווח דינמי מעט מוגבל. צילומים בעלי ניגודיות גבוהה לא עוברים בצורה אידיאלית ולרוב החלקים הבהירים בתמונה יספגו את הנזק, וחלקם ישרפו.

חדות התמונה טובה יחסית, אם כי משתנה לאורך מוקד העדשה. התמונות החדות ביותר מתקבלות באזור הביניים של העדשה. בזום מקסימלי האיכות יורדת והתמונות רועשות יחסית. כשהעדשה פתוחה לגמרי, שוב מופיע מעט רעש – לא נורא, וכמעט שאינו מורגש במבט כללי. מבט בוחן יותר של התמונה מגלה את החסרונות של המצלמה הזו. פרט לרעשי רקע נחשפו גם הילות סגולות קטנטנות סביב שוליים בעלי ניגודיות גבוהה, אך מדובר בתופעה מצומצמת מאוד. רמת הפירוט בתמונות טובה למדי ברוב המקרים, ורק כאשר הפריים נוטה לצבע אחד, והתאורה בינונית מופיעים מעט סימני מריחה.

מייצב התמונה ב- Canon SX50 HS טוב, אך לא מצוין. למרבה ההפתעה גם תמונות שצולמו בצד הרחב של העדשה לא תמיד יוצבו ויצאו מעט מטושטשות. המייצב נעזר בכפתור חיצוני שאמור להפוך את הצילום ליותר יציב בזמן הצילום. בפועל, תרומתו הייתה זניחה.

למרות הייצוב המוגבל משהו, הצילום בזום המלא מפתיע לטובה. ללא חצובה לא קל לאתר ולשמור בתוך הפריים את מושא הצילום, אך מבחינת ייצוב המצלמה ברגע הלחיצה – המצב סביר בהחלט. לפעמים נדרשים שניים-שלושה צילומים עד שמתקבלת תמונה ממוקדת ללא מריחות, אך ברוב המקרים אפשר להגיע לתוצאות טובות בצילום יחיד. הופתענו לקבל תוצאות סבירות גם בזום מלא בשעות נטולות תאורה טבעית. המצלמה מצליחה להפיק צילומים סבירים לגמרי גם מתאורת רחוב מרוחקת.

יכולות המיקוד של המצלמה פחות מוצלחות מהמייצב, וגילינו שילוב משונה של תנאים שמקשה מאוד על יכולות המיקוד שלה. תאורה חלשה  מאוד, טווח שבין מטר ל-10 ס"מ ואובייקט קטן (חילזון למשל) הפכו את המיקוד למשימה כמעט בלתי אפשרית. התרחקות מהאובייקט ושימוש בזום, או התקרבות ממשית הפכו את הצילום לקל משמעותית. יתכן והסיבה נעוצה בתאורת העזר של המצלמה; הנורה חלשה ומאירה שטח קטן מאוד, וקשה להבין איך היא אפקטיבית בכלל.

מה שעוזר בהחלט לצילום בתנאים בעייתיים הוא טווח ה-ISO המוצלח. סולם הרגישויות במצלמה הזו הוא רב-שלבים, ובין 80-6400 יש 19 סטופים, כולם שמישים. אפילו ב-ISO 6400 התמונות יוצאות שמישות לשיתוף וחלקן אף יתאים לפיתוח בגודל קטן. כמובן שהתמונות לא חפות מרעשים, וגם מעט עיוותי צבע – אבל בסך הכל הופתענו לטובה. בטווח שבין 80-1600 התמונות יוצאות ממש טובות וקשה להרגיש בהבדלי רגישויות.

הצילום הביתי ב- SX50 HS מוצלח מאוד. מנגנון איזון הלובן מדויק מאוד ומתקן שלל סוגי תאורות לצבעים מדויקים למדי. תכונה זו, בצירוף טווח ISO טוב, הופכים את הצילום הביתי לקל ואיכותי. לצמד הזה מצטרף פלאש די מוצלח. הוא חזק מאוד ומתוזמן היטב, ויכול להאיר בקלות חללים בינוניים ואף מעט יותר מכך. ניתן לשלוט בעוצמתו ותזמונו של הפלאש ידנית – אך ברוב המקרים המצלמה עושה בו שימוש טוב בעצמה. לפורטרטים הפלאש פחות מתאים; בתאורה ביתית עם פלאש, צבעי העור מתעוותים ומצהיבים יתר על המידה. גם צילום בסצנה הייעודית לפורטרטים לא עוזר לעניין.

אחד מנקודות החוזק של המצלמה הזו הוא צילום המקרו. אפשר לצלם ממרחק קטן מסנטימטר בודד, ולמעשה כל עוד כמה קרני אור מצליחות לפגוע באובייקט, המצלמה תצליח להתמקד בו כראוי. דוגמה טובה לכך היא הצמדת המצלמה למסך מחשב (שמואר מאחורה) ופשוט לצלם את הפיקסלים.

צילום טלה-מקרו לעומת זאת קצת יותר קשה לביצוע. ברוב המקרים לא מתאפשר מיקוד מוצלח כשהאובייקט מוגדל מאוד, וצריך לאזן בין המרחק מהאובייקט להגדלה הרצויה, כך שמתקבלת תמונה מוגדלת, אך לא צילום מקרו של ממש.

מצבי הצילום הקיימים בדגם הזה רבים ומגוונים, ורובם ככולם שימושיים. ישנו מצב אוטומטי יחיד, ולצידו ארבעת המצבים הקלאסיים (M,A, T, P). פרט למצבים אלו  ישנם שני מצבי Custom, לשמירת הגדרות צילום מותאמות אישית. ישנו מצב ששומר מספר שניות של וידיאו לפני ואחרי כל צילום, מצב ספורט (המאפשר צילום תמונה אחת, או רצף עם פוקוס נעול), וכן מצב סצנות הכולל לילה, שלג, זיקוקין, פורטרט, זיהוי חיוך ופנורמה. הפנורמה כאן מוגבלת יחסית למצלמות אחרות. המצלמה מקפיאה את הסוף של התמונה על המסך, אליה צריך להצמיד את ההמשך המבוקש. התפירה לא נעשית במצלמה, ובאופן כללי צילום פנורמי פה הוא טרחה של ממש בזמן שכל מצלמה של סמארטפון עושה זאת לבד, ובצורה משכנעת.

בניגוד לדגם הקודם, Canon הוסיפה כאן תמיכה ב- RAW. זוהי תכונה חשובה ומתבקשת במצלמות כאלה, ומאפשרת להגיע לתוצאות טובות יותר מאשר לסמוך על מנגנון הדחיסה האוטומטי של המצלמה.

לפניכם מספר תמונות הדגמה שצילמנו עם ה- SX50 HS. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.


ISO 100, f/6.5, 1/160 sec

ISO 320, f/4, 1/640 sec

ISO 800, f/6.3, 1/1000 sec

ISO 1000, f/5.6, 1/800 sec

פיקסל
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

וידיאו וקול (15%)

9

איכות צילום הוידיאו של ה- Canon SX50 HS מצוינת. הצילום מתבצע ברזולוציית 1080p, אמנם רק ב-24 פריימים לשנייה, אבל התמונה מפורטת לעילא, הצבעים מצוינים והאיכות נשמרת בכל אורכי המוקד של העדשה – תענוג. אפשר להסתפק בצילום של 720p ובקצב של 30 פריימים בשנייה, שגם הוא מוצלח בהחלט. בשני המקרים ניתן לעשות שימוש מלא בזום האופטי. העדשה נעה לאט ומשתדלת לשמור על שקט, וכל עוד לא מצלמים בסביבה שקטה לגמרי, כמעט ולא שומעים את תנועתה בסרט. הצלילים הקרובים למצלמה (כמו הצלם) נקלטים היטב, אך מה שנמצא במרחק של כ-2 מטרים נקלט פחות טוב משמעותית, זאת למרות צמד המיקרופונים שבראש המצלמה. הסרטונים נשמרים בפורמט MPEG-4 עם קידוד AVC האיכותי ובסיומת MOV.

בנוסף לצילום הוידיאו הרגיל, נשמרה האפשרות לצילום בהילוך סופר-איטי בקצב של 120/240 פריימים לשנייה. איכות התמונה אמנם נמוכה משמעותית (רזולוציות של 640x480/320x240 בהתאמה) אך מדובר בפונקציה חביבה שיכולה להתאים לאירועים ספציפיים.

קרופ
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.

נוחות שימוש (20%)

9

ההבדלים בין ה- SX50 לקודמתה בסדרה גדולים מאוד, ולא רק בגזרת העדשה. הגוף של הדגם הזה קטן יותר (122.5x 87.3 x 105.5 מ"מ) ולעומת זאת המסך גדל, והמצלמה קלה ב-5 גרם מקודמתה ומשקלה עומד כעת על 595 גרם, עם הסוללה. גוף המצלמה עשוי כולו פלסטיק חלק, פרט לנקודת האחיזה של האגודל, שם המשטח מחוספס מעט. הגריפ הקדמי חלק גם הוא, אך כיוון שיש מעין כתף בתוכו, המצלמה נשענת על האצבע ולא מחליקה. איכות החומרים וההרכבה טובים.

גוף המצלמה עשוי כולו פלסטיק חלק, פרט לנקודת האחיזה של האגודל, שם המשטח מחוספס מעט. הגריפ הקדמי חלק גם הוא, אך כיוון שיש מעין כתף בתוכו, המצלמה נשענת על האצבע ולא מחליקה

בראש המצלמה נמצאים כפתור ההפעלה, גלגלת המצבים והדק הצילום המוקף בטבעת הזום. כפתור ההפעלה שקוע בגוף ולא נוח במיוחד ללחיצה. הגלגלת הוקטנה מעט, אך היא נוחה מאוד לסיבוב. הדק הצילום מצוין ומגיב היטב ללחיצה. גם טבעת הזום מוצלחת והעדשה נענית לה בזריזות ואינטואיטיביות.

לצד הכפתורים נמצא הפלאש, ומאחוריו חיבורHot Shoe  לפלאש חיצוני. הוא אינו קופץ לבד וצריך להרים אותו ידנית. משמאלו נמצא כפתור השולט בפונקציות הפלאש. גם כפתור זה שקוע ולא מאוד נוח ללחיצה.

בראש המצלמה נמצאים כפתור ההפעלה, גלגלת המצבים והדק הצילום המוקף בטבעת הזום. כפתור ההפעלה שקוע בגוף ולא נוח במיוחד ללחיצה. הגלגלת הוקטנה מעט, אך היא נוחה מאוד לסיבוב

לצד העדשה נמצאים שני כפתורים לסיוע בזמן הצילום. התחתון מביניהם מכניס לפעולה את המייצב (כפי שתואר) והעליון מסייע לאיתור האובייקט בזמן צילום. תפקידו הוא לסגור את העדשה קצת כדי לראות פריים רחב יותר. בזמן הלחיצה הוא סוגר את העדשה, ושחרורו פותח אותה חזרה. כך שאם האובייקט נעלם, אפשר ללחוץ על הכפתור, למרכז את האובייקט מחדש, ולשחרר. כפתורים אלו נוחים מאוד ללחיצה.

גב המצלמה כולל 5 כפתורים וחמשת מקשי ניווט מוקפים גלגלת. ישנם כפתורי וידיאו ומעבר לצפייה בתמונות, שניהם שקועים כדי לא להילחץ בטעות. סביב מקשי הניווט נמצאים כפתור שנועד לסייע בפריים – הוא שימושי במצבים הידניים. במצב זה, ניתן לכוון את המצלמה לאובייקט מסוים וללחוץ על הכפתור. זה ינעל את המצלמה על האובייקט וידאג שהיא תתמקד בו גם אם היא תכוון מעט הצידה. שימושי למדי. כפתורים נוספים שתמצאו שם הם תפריט ראשי וכפתור המעביר את התצוגה בין העינית למסך. חמשת מקשי הניווט סטנדרטיים למדי, במרכזם כפתור תפריט וסביבם גלגלת המאפשרת ניווט מהיר בתוך התפריטים. הכפתורים נוחים ללחיצה, וגם הגלגלת מועילה בהחלט, אם כי הסיבוב שלה יכול היה להיות קל יותר.

גב המצלמה כולל 5 כפתורים וחמשת מקשי ניווט מוקפים גלגלת. הכפתורים נוחים ללחיצה, וגם הגלגלת מועילה בהחלט, אם כי הסיבוב שלה יכול היה להיות קל יותר.

לצד הכפתורים נמצא המסך. מדובר במסך מפרקי בגודל 2.8 אינטש בעל רזולוציה של 461 אלף פיקסלים. מצד אחד מדובר בשדרוג ביחס למסך הקודם. מצד שני הוא עדיין בסטנדרט נמוך ביחס למתחרות, בעיקר משום שהוא קטן יחסית למקובל כיום. למרות זאת הוא עושה עבודה סבירה ושמיש גם תחת תאורה ישירה.

מה שלא סביר היא העינית: היא קטנטנה ובעלת רזולוציה נמוכה של 200 אלף פיקסלים. גם חיישן קרבה אין פה, ובאופן כללי השימוש בה היה מאוד לא נוח.

מימין הגוף נמצאים כנהוג יציאות ה-HDMI  ו-AV  תחת כיסוי גומי קשיח, והפעם הצטרף אליהם שקע לחיבור שלט. בתחתית המצלמה יש פתח לסוללה וכרטיס הזיכרון. הפתיחה נוחה מאוד וגם שליפת הכרטיס והסוללה. לצידם נמצא תבריג חצובה מתכתי.

מדובר במסך מפרקי בגודל 2.8 אינטש בעל רזולוציה של 461 אלף פיקסלים. מדובר בשדרוג ביחס למסך הקודם, אך הוא עדיין בסטנדרט נמוך ביחס למתחרות

עינית
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.

זמן אתחול וזמן מחזור (10%)

8.5

Canon SX50 HS נדלקת ומוכנה לצילום ראשון תוך 2 שניות, ונכבית תוך 1.5 שניות. כאשר הזום פתוח במלואו לוקח לה 4.4 שניות לקפל אותו. זמנים לא רעים, אך גם לא מדובר בשיפור גדול מהדגם הקודם.

רציפות הצילום סבירה; אפשר לקבל תמונה כל קצת פחות משניה מבלי להתמקד מחדש בין הצילומים. עם פוקוס ביניים, הזמן מתארך ל-2.5 שניות בערך, גם בצילום RAW וגם בצילום רגיל. צילום רציף עם פלאש לוקח כ-4 שניות בין הלחיצות, כיוון שהמצלמה מבצעת מחדש את המיקוד באמצעות תאורת הצד שלה.

הצילום הרציף הייעודי הוא כבר סיפור אחר. ישנו רצף של 10 תמונות תוך 1.25 שניות, בלי מיקוד מחדש בין לבין. לעומת זאת מצב הספורט מאפשר צילום של 10 תמונות עם מיקוד קצר ביניהן בזמן של קצת פחות מ-5 שניות. זהו נתון טוב יחסית, אם כי מעט פחות מה- SX40.

סוללה (10%)

8.5

Canon SX50 מצוידת בסוללת ליתיום בדגם NB-10L, בעלת קיבולת של mAh 920. טעינה אחת של הסוללה הספיקה לנו לצילום של 1500 תמונות בערך, כשליש עם פלאש ועוד מספר דקות של וידיאו. מדובר במספר נאה של תמונות, אך מצלמות מתחרות מגיעות למספרים דומים ואף טובים יותר – ומבחינה זו ציפינו ליותר.