סקירת wisebuy - מצלמה Fuji FinePix XP200
- איכות צילום טובה יחסית לקטגוריה
- עמידות מרשימה בתנאי קיצון
- חיי סוללה די טובים
- עיצוב נאה
- סרטי וידיאו לא מוצלחים
- קצת מגושמת
- חלק מהלחצנים לא נוחים
- מנגנון נעילה טורדני
Fuji XP200 מסתמנת כאחת מהמצלמות המוקשחות הטובות ביותר שיש כרגע. איכות התמונה שלא נופלת מאיכות של מצלמות פוקט רגילות (גם אם בטווח זום קטן יותר) והוורסטיליות הרבה שהמצלמה הזו מעניקה הופכות אותה לשימושית שבעתיים. היא תתאים לכל חובב טיול, החל מהליכות קלות בפארק ועד ספורט מים וסקי; כל אלו לצד ארועים שגרתיים יותר בחיי היום יום. עמידה במים עד עומק של 15 מטר הופך אותה לרלוונטית גם לצלילה במקומות מסוימים. יכולת העברת התמונות האלחוטית שלה וחיי סוללה מוצלחים יחסית לקטגוריה הופכים אותה לאטרקטיבית גם לטיולים ארוכים יותר.
לחברת פוג'י יש 6 דגמים של מצלמות מוקשחות, כאשר לאחרונה השיקה החברה שני דגמים חדשים. עיקר ההבדלים בין הדגמים החדשים לישנים מתמקדים בעיצוב ובמספר תכונות נוספות, כאשר הדגמים החדשים בעלי רזולוציית 16 מגה פיקסל לעומת 14 מגה פיקסל של הסדרה הישנה.
XP200, הדגם שבדקנו בהזדמנות זו, הוא החדיש והחזק ביותר מבית Fuji. הוא מציע עמידות מנפילות בגובה של עד 2 מטרים, ועמידות למים עד עומק של 15 מטרים.
המפרט הטכני כולל חיישן CMOS בגודל 1/2.3 אינטש וברזולוציית 16 מגה פיקסל, עדשת זום אופטי x5 בעלת מפתח צמצם של 3.9-4.9, צילום וידיאו ברזולוציית 1080p ומסך בגודל 3 אינטש בעל רזולוציה של 920 אלף פיקסלים וציפוי נוגד החזרי אור. למצלמה מקלט GPS וכן קישורית Wi-Fi מובנית.
Fuji XP200 שותפה לקפיצת המדרגה שנעשתה בגזרת המצלמות הקשיחות מבית פוג'י. איכות התמונה השתפרה מאוד יחסית לסדרת המצלמות הקודמת, והדבר בא לידי ביטוי במספר פרמטרים.
ראשית, הטווח הדינמי גדל משמעותית. המצלמה יודעת להתמודד עם תאורה חזקה מאוד (יום שמשי במדינת ישראל) בלי לאבד פרטים בחלקים מוארים מדי ומבלי לאבד מהצבעוניות הכללית בתמונה. נוסף על כך, גילינו צבעים חיים ונאים, משולבים ברמת רעש השואפת לאפס ובפירוט טוב מאוד. לצערנו עיוותי העדשה לא נעלמו מכאן, והתמונה עדיין מעט קעורה בפינות.
כצפוי, איכות התמונה יורדת עם איכות התאורה. באזורים שאינם מוארים ישירות אך הסביבה מוארת, התמונות עדיין טובות. אמנם יש ירידה בפירוט ועלייה קלה ברעש מחוץ לאזורי המיקוד, אך האיכות הכללית נשמרת. בתאורה ביתית יש ירידה גדולה יותר באיכות, אך יחסית לקטגוריה עדיין מדובר בתמונות מוצלחות. כאן הרעש זולג גם לחלקים הממוקדים, אך בכמויות די קטנות.
העדשה במצלמה הזו זהה לדגמים אחרים בסדרה. זו עדשה פנימית (הזום אינו בולט החוצה) בעלת זום x5 ומייצב תמונה אופטי. המייצב עושה עבודה די טובה וקל לקבל תמונות נקיות ומוצלחות מהמצלמה הזו. איכות התמונה אינה משתנה גם עם שינוי אורכי המוקד, והיא שומרת על אחידות בהתאם לתאורה. סולם ה-ISO של המצלמה נע בין 100-6400, ולמרבה ההפתעה כולו שמיש. אמנם הצילומים ב-6400 קטנים יותר מהיתר, אך גם הם עדיין בגדר השמיש. התמונה רועשת ולוקה מעט בפירוט ובצבעוניות, אבל אפשר עדיין להבין את הפרטים בצילום, שזה יותר ממה שאפשר להגיד על מצלמות אחרות במצבים מקבילים.
ל- Fuji XP200 יש פלאש עוצמתי שמאיר היטב חללים בינוניים. הפלאש נעזר בנורת LED חזקה למדי שניצבת לצדו ויכולה לתפקד גם כפנס כשצריך. על אף עוצמתו הרבה, המבזק מסתדר היטב עם צילומי פורטרטים ונמנע מנזקים לעור הפנים. הצבעים נשמרים טבעיים ומוצלחים.
צילום התקריב כאן גבולי. המצלמה לא מסוגלת להתמקד על עצמים הקרובים אליה יותר מ-4 ס"מ, כך שמקרו של ממש אין כאן וניסיון להתמקד על עצמים קטנים מאוד (נמלה למשל) נכשל לחלוטין. למרות זאת, אוביקטים מעט גדולים יותר (פרחים, או דגים) יהיו בתוך קשת היכולות של המצלמה ואף יקבלו אפקט בוקה מצוין.
למצלמה מגוון מספק של מצבי צילום; 21 ליתר דיוק. הבולטים שבהם הם צמד מצבים לצילום תת ימי (רגיל ומקרו) וצילום HDR, שלא נכח בסדרה הקודמת של המצלמות המוקשחות וכאן עושה עבודה בינונית למדי. יש תמיכה בצילום פנורמה של 360 מעלות. התפירה מתבצעת במצלמה והיא סבירה, אך ההבנה של המצלמה של כמה מעלות היא התקדמה ביחס למציאות די גרועה, מה שיוצא תמונות בגדלים שונים במקצת ממה שעשויים להבין מהחיווי על המסך (העיקרון הוא שהיא עוצרת כשמפסיקים לסובב, או בזמן תנועה ששוברת את הרצף, אבל יש לה גם קצת רצונות משלה). התוצאות לא רעות, אך דורשות קצת מאמץ.
עוד מצאנו בתפריט אפשרות לבידוד צבעים. הכוונה היא לקבל תמונה שכולה מונוכרומטית, ורק צבע אחד נותר בה. זה פיצ'ר שקיים שנים במצלמות של קאנון ופוג'י הכניסה לאחרונה, וניכר שיש פה חבלי לידה. הביצוע כאן מבוסס על מספר צבעים מובנים (כחול, אדום, כתום, סגול, ירוק וצהוב) מהם בוחר אחד המשתמש, ואז המצלמה שומרת את הצבע הזה בלבד בתמונה. הביצוע כאן פושר למדי, לא כל צבע בחיים מתאים בדיוק לתבנית המוגדרת מראש של פוג'י ומתקבלות לא מעט תמונות שסתם נראות מוזר כי הגוונים האדומים בכל הפריים נשמרו.
לפניכם מספר תמונות הדגמה שצילמנו עם ה- XP200. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.
ISO 100, f/3.9, 1/900 sec
ISO 800, f/3.9,m 1/1200 sec
ISO 6400, f/3.9, 1/18 sec
נתוני הפתיחה של צילום הוידיאו פה מבטיחים: רזולוציית 1080p וקצב מפתיע של 60 פריימים בשנייה – נשמע מצוין. חבל שהנתונים לא מתורגמים לביצוע.
איכות הוידיאו במבחן המציאות בינונית במקרה הטוב. הסרטים רועשים יחסית וחסרי פירוט בצורה משמעותית. הפוקוס אטי ולא תמיד מבין איפה בדיוק הוא אמור להיות, אז מתקבל משחק משעשע בו רואים את המצלמה סורקת את הפריים בניסיון לעצור בנקודה הנכונה. בניגוד לדגמים אחרים, פוג'י הצליחה לשמור פה על שקט ממנועי העדשות כך שלא יפריעו לסרטים. צמד מיקרופונים סטריאופוניים בחזית עושים עבודה טובה גם כן ומצליחים לקלוט גם צלילים שקטים יחסית.
Fuji XP200 היא מצלמה בעלת נוכחות בולטת. היא לא גדולה במיוחד אבל גם בטח לא קטנה, ומשקלה 232 גרם עם כרטיס זיכרון וסוללה. זו אחת המצלמות המוקשחות המסיביות שראינו – אך לפי הצהרות היצרן יש לכך סיבה טובה; היא אמורה לעמוד בשלל מצבים קשים: נפילות מגובה של 2 מטר, צלילה בעומק של 15 מטר, עד מינוס 10 מעלות וגם עמידות לאבק. אלו לא תכונות שכל מצלמה מוקשחת מציעה, וכנראה מכאן נגזרים ממדיה.
למרות היכולות המרשימות, היא לא נראית קרבית במיוחד (בניגוד לסדרה הקודמת). העיצוב א-סימטרי באופן כללי, והמראה מזכיר צעצוע פלסטיק יותר מכל דבר אחר. המבנה דווקא מרגיש טוב מאוד. איכות החומרים וההרכבה טובה והמצלמה מרגישה איתנה מאוד. המצלמה זמינה בצבעים שחור, אדום, צהוב וכחול.
בראש המצלמה יש שני כפתורים – מתג הפעלה והדק צילום. הראשון מתכתי ונעים למגע; הוא לא שטוח מדי ונוח מאוד לאתר אותו וללחוץ עליו. הדק הצילום גדול ובעל מרקם מחוספס ונעים, אך הלחיצה עליו רכה מאוד וקשה להבדיל בין לחיצה מלאה למחציתה. העניין הזה מקשה על השליטה בצילומים גם כי חלק מהצילומים לא מתמקדים כראוי לפני הלחיצה, וגם כי נדרשת לחיצה חזקה יחסית כדי להפיק צילום, מה שלעתים מזיז את המצלמה כולה.
בגב המצלמה יש מספר כפתורים נוספים, כולם פלסטיים ושטוחים ולא נוחים מאוד לשימוש, אך בצורה פחות משמעותית מהדק הצילום. לצד לחצנים אלו נמצא מסך בגודל 3 אינטש בעל 920 אלף פיקסלים וציפוי מונע החזרים. המסך נהדר, הצבעים בו מוצלחים והרזולוציה הגבוהה בהחלט תורמת. הציפוי לא מונע את כל ההחזרים כמובן, אך הוא עושה עבודה טובה למדי והופך את המסך למאוד נוח לעבודה גם בימים שטופי שמש.
תכונה חשובה נוספת שה- XP200 מציעה היא קישורית Wi-Fi פנימית. יש לה יכולת לתקשר עם הסמארטפון או המחשב באמצעות אפליקציות או תוכנות יעודיות. בזכות תכונה זו, אפשר להעביר קבצים מהמצלמה ישירות לטלפון באמצעות יצירת רשת פנימית בין המכשירים. העברת הקבצים יכולה להתבצע ביחיד או רבים. אפשר גם לעשות שימוש ב-GPS של הטלפון ולתייג גיאוגרפית תמונות באמצעותו. החיבור למחשב יכול להפוך לאוטומטי – בנקודות זמן קבועות המצלמה תסנכרן את המידע שיש עליה עם המחשב, גם כן באמצעות הרשת האלחוטית. העברת הקבצים האלחוטית עוברת די מהר, אך עדיין לאט יותר מחיבור פיזי של המצלמה או כרטיס הזיכרון, מה שהופך את יעילות הסנכרון האוטומטי לפחותה במקצת. אין ספק שלהעביר תמונות לסמארטפון היא תכונה שיכולה לחסוך משקל רב למטיילים, אך ההעברה האוטומטית למחשב נראתה לנו קצת מיותרת.
נוסף על העמידות של המצלמה בנפילות ובמים, היא מיועדת גם לעבוד בטמפרטורות נמוכות (-10 מעלות) ובסביבה מאובקת במיוחד (מדבר, למשל). לא מצאנו שלג בסביבה, ולא בטוח שיש לנו מספיק אבק בשביל לבחון את התכונות האלה, אבל את התכונות הראשיות השתדלנו לבדוק. המצלמה שרדה ללא סימנים שהות במקפיא, כחצי מטר של מים ונפילה מגובה החזה. היא טיפה קופצנית, אבל שום רושם אחר לא קיבלנו מלהפיל אותה על הרצפה.
דלת הנעילה של המצלמה ממוקמת מימין ומכסה את כרטיס הזיכרון, הסוללה וצמד חיבורים:Micro HDMI ו- Micro USB. מנגנון הנעילה מבוסס על חוגה וכפתור באמצע שלה, שבלי ללחוץ עליו לא ניתן לפתוח את הדלת. אהבנו יותר את מנגנון הבריחים הכפול מהסדרה הקודמת, אך כנראה שהיו איתו בעיות שגרמו להחלפתו המהירה.
בערכה מגיעים פרט למצלמה, סוללה, מטען חיצוני, ספרות וכבל USB.
Fuji XP200 נדלקת תוך 1.8 שניות ומוכנה לצילום. היא נכבית תוך פחות משנייה. את החלק הזה היא עושה לא רע, אם כי יש כמה זריזות ממנה.
דווקא ניסיון לצלם כמה שיותר ברצף גילה שבעצם היא די זריזה. הצלחנו לצלם בערך כל שנייה וחצי בלי פלאש במצב אוטומטי, שזה קצב די מרשים. עם שימוש בפלאש הגענו לתמונה כל 2.5 שניות, שגם זה קצב טוב בהחלט.
למצלמה יש גם אפשרויות צילום רציף בקצבים מסחררים של עד 60 פריימים בשנייה. היא אמנם מסוגלת לשמור על הקצב רק לקצת יותר משנייה, אך הדבר בהחלט מוסיף ורסטיליות לא רעה בכלל. ישנן גם אפשרויות צילום רציף שגרתיות יותר, אך כאן פוג'י חוטאת למציאות. הבטחות לקצבים של 10 פריימים בשנייה התבדו כשהקצב המהיר ביותר שהצלחנו לקבל הוא 3-4 פריימים בשנייה. יתכן והיינו צריכים לשנות רזולוציות או הגדרות נוספות כדי לקבל את הקצב המובטח, אך לטעמנו אם המצלמה לא יודעת לבצע זאת לבד – יש כאן בעיה קלה.
באופן מאוד מפתיע, קיבלנו כ-900 תמונות מהמצלמה הזו. אמנם כ-250 מהן היו כאלה שצולמו בצילום רציף, אך עדיין מדובר במספר שגדול פי 2 בערך מהצהרת היצרן (300 תמונות לטעינה, לפי פוג'י). כבר נתקלנו בעבר בסוללות שהתנהגו מוזר וטענו שהן ריקות גם כשהן לא, אבל כאן ההתנהלות היתה שגרתית ממש. הירידה באחוזי הסוללה היתה רציפה ונראה שפוג'י פשוט מאוד זהירים בהערכות שלהם. אנחנו מרוצים ממה שקיבלנו.