Dji Phantom 3 Professional

שתף באמצעות:

רחפן Dji Phantom 3 Professional

סקירת wisebuy - רחפן Dji Phantom 3 Professional

הטוב
  • קל לשליטה
  • צילום וידאו מוצלח
  • אין צורך ברכישות נוספות כדי להטיס
הרע
  • הרע
  • סוללה יקרה
בשורה התחתונה

הפאנטום 3 PRO הוא רחפן מצוין וקל לשימוש, שבאמת כל אחד יכול להטיס אותו. עם זאת, לא כל אחד יכול להיות צלם אווירי, שכן מדובר פה ביותר מלשחק עם צעצוע, ודרושה ראייה קולנועית במידה מסוימת. אם מטרתכם היא שיהיה לכם צעצוע שמצלם תמונות, יש הרבה דגמים סיניים זולים בשבילכם. הפאנטום 3 פרו מיועד לאלו המבקשים להרחיב את מגוון כלי הצילום העומדים ברשותם, ומבינים כי מדובר בכלי עבודה לכל דבר ולא בצעצוע יקר.

הקדמה

שיגעון הרחפנים תופס תאוצה והחברה שהתחילה את הכל - DJI מציעה מגוון דגמים, לצד הפאנטום 4 החדש יש עדיין את ה-3 PRO שמציע צילום ב-4K ואת רוב התכונות המתקדמות בחצי מהמחיר, כשכל מה שדרוש כדי להטיס כבר כלול באריזה. אז מה זה רחפן ומה עושים איתו?




נוחות השימוש (40%)

9

רחפן הוא קוואדקופטר - הליקופטר עם ארבעה רוטורים ג'יירוסקופ ו-GPS, שביחד עם תוכנה מתוחכמת, מאפשרים לו לרחף במקום. אבל הקטע כאן הוא לאו דווקא להטיס איזה צעצוע אלא יותר לעשות צילומי אוויר. בדגם הפרו, ישנה מצלמת 4K מובנית על גימבל. הגימבל הזה מאפשר תנועה יציבה לחלוטין של המצלמה, כשהוא מבטל את הרעד מהמנועים ואת התנועה של הרחפן עצמו. בכך גם אם אתם משתוללים עם גוף הרחפן, המצלמה נשארת יציבה לחלוטין וזה מדהים.

השליטה ברחפן נעשית דרך שלט רחוק ייעודי שעליו שני ג'ויסטיקים, המתפקד גם כמקלט לשידורי המצלמה המובנית. הג'ויסטיק השמאלי מסובב את הרחפן על צירו, ומאפשר לנסוק ולרדת גובה. הימני מניע את הרחפן קדימה ואחורה, ימינה ושמאלה. בהפעלה הראשונה המכשיר מוגדר למצב מתחילים שבו הגובה והמהירות מוגבלים, בכך טווח התנועה של הג'ויסטיקים מאפשר תנועה עדינה ומחושבת – נושא קריטי לחסרי ניסיון. נציין שמצב זה מצוין גם לצילומים כי טווח התנועה של הבקר משמעותית יותר עדין, מה שמאפשר דיוק גבוה בתנועות הרחפן והמצלמה.


השלט הפיזי, לעומת רחפני הצעצוע שנשלטים דרך כפתורים על המסך, הוא קריטי לחוויית השימוש. שליטה דרך כפתורי מגע המוצגים על המסך אינה נוחה ולטעמנו וגם דיי מסוכנת. כאן השליטה היא דרך ג'ויסטיקים אנלוגיים שאפשר לתכנת, וזה מה שהופך את השליטה למדויקת מאוד.

השליטה במצלמה היא למעשה פועל יוצא של תנועות הרחפן, כשהגימבל משכך את התנועות. השליטה הידנית היחידה על המצלמה עצמה היא סביב הציר האנכי, כך שניתן להרים ולהוריד את זווית הצילום דרך גלגלת ייעודית על השלט.

הגלגלת הקפיצית מאפשרת לשלוט לא רק במיקום אלא גם במהירות התנועה האנכית של המצלמה, בכך אם תמשכו אותה במהירות המצלמה תגיב במהירות, ואם תניעו אותה בעדינות כך גם המצלמה תנוע בעדינות.

מעבר לשליטה הידנית ברחפן ובמצלמה, ניתן לתכנת את הפאנטום 3 פרו כדי שיבצע פעולות אוטומטיות כמו טיסה בין נקודות ציון, כשהשליטה באותן פונקציות נעשית דרך סמארטפון או טאבלט המחוברים ישירות אל יציאת ה-USB המובנית בשלט.

זאת נקודה חשובה למחיר ולשימוש שכן, אין כאן מסך וידאו ייעודי שיכל לייקר את המכשיר, אלא אופציה לשימוש באיזה סמארטפון או טאבלט עד גודל של 7 אינץ' שבמקרה יש לכם. אפשר להשתמש גם בטאבלט גדול יותר, אך התושבת המובנית בשלט מגיעה עד לגודל של אייפד מיני.

האפליקציה הייעודית - DJI GO שאותה יש להתקין לפני שיוצאים לשטח, מאפשרת לצפות בשידור החי מהמצלמה המובנית ברזולוציה של ב-720P, כשישנו עיכוב של כחצי שנייה עד שנייה בין המציאות לתמונה.

האפליקציה מציגה במגביל גם את המכשיר על המפה, המסלול שלו ועוד נתונים מהטיסה עצמה כמו גובה, מהירות ואת מרחק הרחפן מהמפעיל.

מהאפליקציה אפשר לתכנת כל מיני פונקציות במכשיר כמו נקודת החזרה הביתה, שזו הנקודה שהוא חוזר אליה אם הקשר עם השלט אבד למשך יותר מ-3 שניות. אגב הנקודה הזו לא חייבת להיות על הקרקע, היא יכולה להיות גם באוויר, העיקר שהוא חוזר לטווח. עוד ניתן לתכנת שהרחפן יתקבע על נקודה מסוימת ויטוס סביבה אוטומטית, כשניתן גם לנעול אותו על ציר מסוים כדי לעשות צילום במקביל לרכב.

אבל אולי מה שהרוב ימצאו שימושי ביותר הוא יכולת העקוב אחריי. הרחפן מתקבע על אות ה-GPS של הסמארטפון של המפעיל, ופשוט עוקב אחריו. קחו בחשבון שהמהירות המקסימלית שלו היא 15 מטר לשנייה שזה 54 קמ"ש ככה שהוא לא יעקוב אחריכם בכביש המהיר. תכונה זו זכתה לשדרוג בדגם החדש, כשהפאנטום 4 מסוגל להתמודד עם מכשולים ולהימנע ממפגש אווירי עם מגוון חפצים, וכל זאת ללא התערבות ידנית.

ביצועים (30%)

9

הפאנטום 3 פרו הוא רחפן מהיר למדי, הוא מסוגל להגיע למהירות של עד 16 מטר לשנייה - כ-58 קמ"ש, כשמהירות הנסיקה עומדת על 18 קמ"ש ומהירות הנחיתה על 10 קמ"ש. בהשוואה לרחפני מרוץ זו הליכה בפארק אך בהקשר של רחפן צילום, מדובר במהירות מצוינת, שהיא מספיק מהירה כדי להיות פרקטית אך מספיק איטית כדי לאפשר למפעיל לשלוט ברחפן בקלות.

תקרת השירות בדגם זה היא 6 קילומטר מעל פני הים, כשהרחפן מוגבל דרך האפליקציה לא לעבור גובה של 120 מטר מעל נקודת ההמראה. את ההגבלה אפשר להסיר דרך האפליקציה, אך כדאי לדעת שהחוק בישראל מאפשר להטיס עד לגובה של 50 מטרים. מעבר לכך אתם צריכים להחזיק רישיון מפעיל כטב"מ.

מרחק השליטה המקסימלי הוא 5 קילומטרים באזור פתוח ללא הפרעות, אך הרחפן מגיע מוגדר לא להתרחק מכם יותר מחצי קילומטר קו אווירי, שזה פחות או יותר האזור שבו מאבדים קשר עין איתו.

הפאנטום 3 פרו מסוגל לקבע את מיקומו על פי אנטנת ה-GPS המובנית, וכשהיא אינה זמינה ניתן לעבוד על פי מצלמת העזר המובנית ברחפן, הממפה את השטח תחתיה, ולפי זה מקבעת את מיקום הרחפן. טכנולוגיה זו אגב, היא מה שמאפשר לרחפן לטוס בתוך מבנה.


המצלמה המובנית תצלם תמונות בגודל של 4000x3000 פיקסלים בפורמט RAW ו-Jpeg ביחד, כשהווידאו מגיע לרזולוציה של DCI 4K – שזה קצת יותר מ-Ultra HD, והוא למעשה התקן הקולנועי לרזולוציה הזו – 4096x2160 ב-24 או 25 פריים לשנייה. אם תרצו וידאו סופר חלק, תוכלו לצלם ב-Full HD ב-60 פריים לשנייה.

איכות הווידאו המתקבלת טובה מאוד אך לא מדהימה במיוחד. זה נכון שהרזולוציה גבוהה והפירוט טוב, אך המצלמה נכשלה שוב ושוב בטווח הדינמי, כשסביבה מסוימת שבה היינו שכללה אבקה חולית בהירה וצל של עצים, גרמה לכך שאחד מהם היה חשוף לא נכון. כמו כן, המעבר בין רמות חשיפה כמו שקורה בין מבט לכיוון השמש ואז הפניית המצלמה הרחק ממנה, אינו חלק ולעיתים מופיע מדורג ואף איטי.

המצלמה מסוגלת לספק תוצאות טובות, אך עליכם להכיר היטב את הסצנה ולמפות את אזורי האור והצל ולצלם בהתאם להם, אחרת תתקלו בבעיות בפוסט פרודקשן.

ניתן לשלוט ברמת החשיפה דרך גלגלת ייעודית הנמצאת על השלט, אך היא פועלת באופן הפוך למקובל בעולם הצילום, כשסיבוב לימין מאט את מהירות התריס במקום להאיץ, בכך מכניס יותר אור. עניין זה מבלבל למדי בגלל העיכוב בקבלת השידור מהמצלמה. וכשאתה באמצע השוט מנסים להטיס רחפן, לסובב את המצלמה ולחשוף את השוט כראוי, כנראה שהוא הולך להיכשל.

לשם כך ניתן לחבר מפעיל נוסף אל הרחפן, כשהוא רואה שולט במצלמה בנפרד, ואתם ברחפן עצמו. כל הדרוש כאן הוא שלט נוסף.

סוללה (10%)

10

זמן הטיסה עומד על אזור ה-20 דקות, תלוי בסגנון הטיסה שלכם, כשניתן להגדיר באיזה אחוז סוללה תופעל ההתראה, וכשהסוללה עומדת על 15% הרחפן נוחת אוטומטית במקום ממנו המריא.

הפאנטום 3 פרו משתמש בסוללות ליתיום פולימר – LiPo המקובלת בענף התעופה בשלט רחוק, בקיבולת של 4460 מיליאמפר.


הטעינה מתבצעת דרך מטען ייעודי המתחבר אל הסוללה והשלט במקביל, כשהיא אורכת כשעתיים וניתן לטעון את שניהם יחד, אך החברה מציינת שזה לא מומלץ ולא ממש מסבירה מדוע.

מחירה של סוללה הוא כ-900 שקלים, לא מעט בשביל עוד 20 דקות טיסה אך שמנו לב שמהר מאוד מגיעים למצב שבו ממצים את הלוקיישן הספציפי כך שניתן לכסות לא מעט אזורי צילום עם סוללה אחת.


 

עמידות (20%)

8.5

אחת הבעיות הקבועות בכלי טיס מהסוג הזה, היא הנטייה שלו להישבר במגע עם חפצים. בכך למשל כשהיינו בין עצים ואנטנת ה-GPS לא יכלה להתקבע על מיקום הרחפן, הוא החל להיסחף ברוח והתנגש בעץ. ההתנגשות יצרה סדקים בתושבות המנוע, חלק שהוא בלתי נפרד משאר גוף הרחפן כך שיש להחליף חלק נרחב מאוד כדי להחזיר אותו למצב חדש.

ההתרסקות הזו ועוד אחת שבאה לפניה, אמנם עשו נזק פיזי לרחפן וייתכן וגם קצת נזק למנוע, או שזה היה רק חול שנכנס פנימה שגרם לרעש מוזר, אך לאחר כיבוי והדלקה המשיך הרחפן לטוס כרגיל, בלי בעיות או תקלות.

במידה ועולה צורך להחליף, ניתן לקבל שירות בארץ כשיישנם חלפים שניתן להזמין בעצמכם מחו"ל כך שניתן להתמודד עם תקלות יחסית בקלות.