- WiseBuy - Far Cry 5 Xbox One

שתף באמצעות:

סקירת wisebuy - משחק ל X-Box Xbox One Far Cry 5

הטוב
  • גרפיקה מצוינת
  • מפה עצומה, חיה ועשירה בתוכן
  • האויבים הראשיים מלאי אופי
  • מצב רשת מצוין עם קצב מהיר
  • חיי משחק ארוכים מאוד
הרע
  • משחקיות מוכרת שחוזרת על עצמה ועלולה לשעמם
  • עולם פתוח-מדי קוטע המון רגעי מפתח
  • מיקרו-רכישות המעניקות יתרון לא הוגן
בשורה התחתונה
Far Cry 5 הוא למעשה גלגול של שני הכותרים הקודמים בסדרה שהיו מצוינים בשעתם, אך במקביל בורך בכמה אלמנטים ייחודיים שהופכים אותו לחוויית גיימינג חד-פעמית. לטעמנו לא מדובר כאן במקרה של "עוד מאותו דבר", למרות הבלחות רגעיות שכמעט ודרדרו אותו לנוסחה הלעוסה. כשלעצמו, Far Cry 5 עדיין ניחן בקצב משחק מעולה, בורך בעלילה מהנה ומשחקיות מגוונת שמספקת שעות רבות של הנאה.
הקדמה
כשמו, Far Cry 5 הוא הכותר החמישי בסדרת משחקי הפעולה-הרפתקאות מגוף ראשון. המשחק פותח על ידי Ubisoft Montreal והופץ על ידה ב-27 במרץ לפלטפורמות Xbox One, PlayStation 4 ולמחשב האישי, שגרסתו נבדקה בסקירה זו. בדומה למשחקים הקודמים, גם כאן ניכנס לנעלי גיבור המתנגד לאויבים התורנים ונצטרף במסעו לערער את ההנהגה המאיימת ולשים קץ לשלטון הדמים.

גרפיקה וסאונד (25%)

8.5

את המשחק הפעלנו תחת הגדרות הגרפיקה הגבוהות ביותר (Ultra), במחשב שהצליח להתמודד במשימה המאתגרת. נפתח בחדשות הטובות - הגרפיקה מצוינת. תבניות הדמויות לא חוזרות על עצמן יותר מדי, אין מריחות צבעים או השלמות גסות של קטעים עליהן מובחן כי מעצבי המשחק התעצלו לעבור. הקעקועים הטבועים בעור המאמינים, החריטות המצמררות בגופו של סיד - הכל עבר עיבוד לפרטי פרטים ומאוד מהנה להעריך עבודה כל כך מסורה ומדוקדקת.



באותה נשימה, מרגיש שבעיקר קטעי המעבר מספקים את הטון העוצמתי שמצליח להעביר אווירה של ממש. כך למשל סצנת הפתיחה של המשחק היא תצוגת תכלית של גרפיקה יוצאת דופן, שנראה יותר כמו מפגן ראווה של יכולות השיא של המשחק, מיד בהתחלה. הטקסטורות חדות, תווי הפנים אנושיות להפליא והמדובבים עושים עבודה פנטסטית בלהעביר את החוויה האמריקאית בשיאה, בשימוש ניבים מדויקים וביטויים שגורים למדי באזורי הקאנטרי של ארה"ב.

בכל הנוגע לסביבה ולאווירה האופפת את המשחק, הקהילה במונטנה עשויה מהקלישאות הכי שחוקות: רובם בורים חמומי מוח, מכורי נשק כבדים ודוגלים בערכי השוויון והחירות. את דגלי ארה"ב וסמל העיט לסוגיו תמצאו בכל חדר ממוצע והמוזיקה היחידה שלא הפסקנו לשמוע היא וריאציות שונות של קאנטרי מסורתי, משולבת בבלוז ופולק של פעם עם אזכורים תכופים לכוכבי רוק מקומיים. כלי המיתר והמפוחית הקלאסית תורמים את חלקם לאווירה ולרגע לא גורמים לנו לשכוח שאנו נוסעים במרחבי מונטנה הירוקה והפסטורלית, גם אם אנחנו במרחק קצר מעוד אירוע דמים שעלול להתלקח.

עלילה (40%)

9

אם יש משהו שאי אפשר לקחת למפתחי חברת המשחקים מצרפת הוא המקוריות. אחרי שבכותרים הקודמים נזרקנו אל אי טורפי שכוח אל באוקיינוס השקט ( (Far Cry ונלחמנו בעל כורחנו במדינה הבדיונית "קיראט" ((Far Cry 4, הפעם אנו מבקרים במערב ארה"ב, בלב מונטנה השוממת. ג'וזף סיד, המכונה "The Father", הוא הפעם האנטגוניסט התורן, חמוש במשפחתו המטורללת השולטת בשנים האחרונות במחוז הדמיוני Hope, אשר עומדת בראשות כת מסוכנת המכונה Project at Eden's Gate המונה אלפי מאמינים ולוחמים שיענו לכל בקשה של סיד ואחיו.



החלק המאכזב בעלילה מגיע דווקא מכיוון הדמות הנשלטת: הגיבור אותו אנו מגלמים די חלול – מדובר באיש חוק שבתחילת המשחק רק תומך בתפיסת סיד אבל בין רגע הופך להיות ממובילי ההתנגדות. הוא לא פוצה את פיו במהלך הקמפיין, לא במהלך רגעים מקפיאי דם ולא במהלך שיחות שגרתיות, מה שהופך את החוויה להרבה פחות אישית וההרגשה שנותרת היא עוד חייל שנשלט על ידינו, מעין בורג קטן במערכה הכוללת, והדבר היחיד שמשנה את אופיו הוא סדר הפעולות שלנו, כלומר לאיזו משימה ניגש קודם ואיזה אויב מסקרן ומלא באופי נבחר לחסל הפעם.

כאמור, מהצד השני והמעניין הרבה יותר, הכת הקיצונית שמנהיג ג'וזף סיד שטופת השנאה לא מנסה להתרחק מדי מהמציאות האמריקאית יותר ורואים בבירור את התחזית הקודרת שמנבאים מפתחי המשחק. הכל מרגיש אותנטי למדי, עם קורטוב של הקצנה כמובן, כנבואה שחורה שעלולה להגשים עצמה אם הציבור לא יתעורר בזמן. עם או בלי ביקורת בכוונה תחילה, כל העניין עובד מצוין ובפקטור העלילה כל השבחים מגיעים ל- Ubisoftעל סיפור נהדר שבקלות יכולה להפוך לסרט באורך מלא עם התסריט הנכון.

משחק ברשת (מולטיפלייר) (15%)

9

ב- Far Cry 5קיימת אופציית משחק ברשת, המעניקה לו חיי משחק ארוכים אף יותר. מצב המשחק Co-Op הפך במהרה לאחד האהובים עלינו וכפי המרומז בשמו, מאפשר לשחקן נוסף להצטרף אלינו לקמפיין ולהשלים יחד משימות. החיסרון: השחקן המצטרף ייהנה רק מהכסף וה-Perks שהרוויח במהלך הזמן המשותף אך לא יהיה שום תיעוד באשר לקמפיין האישי שלו. חיסרון נוסף מתבטא בקושי לצרף שחקן למשחק - פעולה המתבצעת מתוך מעגל החברים שלך, כך שהתקשינו בשלבים הראשונים למצוא את הפרטנר המושלם לסבב יריות אקראי.



מצב משחק אחר הוא ה-Multiplayer המוכר, המבוסס ברובו על Deathmatch, כלומר משחקוני קבוצה-נגד-קבוצה טיפוסיים, בהם הקצב מהיר בהרבה וקשה לנו לתאר במילים כמה פעם הספקנו להיהרג לפני שהצלחנו להיכנס למשחקיות המסחררת שנדרשה מאתנו מול שחקנים בשר ודם.


בנוסף, לשחקנים מתאפשר ליצור מפות בעצמם ולשתף אותם עם שאר השחקנים וכן להתחרות בהן כמובן. עורך המפות עצמו עשה הכל כדי להנגיש עצמו למשתמשים ובניית המפה פשוטה יחסית. ניתן לקבוע בערך כל ערך אפשרי, מרמת הערפל, דרך עוצמת הרוח וכמות העננים וכמובן, עד למיקום בפועל של כל אלמנט – דמויות, בעלי חיים, בניינים ולמרבה ההפתעה, אפילו כמה אביזרים ממשחקים מפורסמים אחרים הצליחו להשתחל לעורך המפות המוצלח של Far Cry 5, כמו Watch Dogs ו- Assassin's Creed.

באשר לעניינים הטכניים – הכל עובד חלק כנדרש: אין לאגים, קטיעות משחק או קשיים בהתחברות למשחקים. כל משחק שביקשנו להצטרף אליו עלה ברגע, עם זמני המתנה מינימליים שהוסיפו המון לאווירת הקצב האוטוסטרדי שמבקש מצב הרשת להעביר.

משחקיות (20%)

9

לא פחות מ-14 שנים עברו מאז הכותר הראשון שיצא ב-2004. נתחיל מהסוף: כמשחק יריות שהפך לאחד החלוצים בתחום הסביבה החיה, גם הכותר האחרון ממשיך להציע מפה עצומה בגודלה השופעת בחיים, מצמחייה עשירה, דרך אינספור דמויות ממוחשבות הנעות ברחבי העולם, נעטפות במשחקי תאורה מתוחכמים ומנוע פיזיקלי שהופך את הכל להצגת גיימינג לתפארת אשר חיה ונושמת בכל רגע.



מי שכבר מכיר את שיטת שליטת השטחים של Ubisoft, יתאקלם במהרה: כל אזור נשלט על ידי "בוס", במקרה הנוכחי – משפחתו של סיד, ובכדי להוציא אותם מהמחבוא שלהם, אנו נדרשים לערער את השליטה שלהם באמצעות השלמת מגוון משימות: לצבור חיילי התנגדות על ידי חילוץ חטופים, השמדת נכסי הארגון, השלמת משימות משנה וכמובן, שחרור מחנות הנשלטות על ידי חיילי הכת. אבל אלו רק משימות הסיפור הראשי ותמצאו בערך הכל בעולם הפתוח והרבגוני שמציע Far Cry 5: תוכלו להתחרות במרוץ בתוך מכונית בוערת לעבר השגת תהילה מגוחכת, לברוח מבונקר ניסויים תוך הזיות, לצוד דובי גריזלי עם משגר טילים ולהשיג נשק חייזרים שהודף אנשים למרחק.

תפעול הנשקים, כלי הרכב וביצוע שאר ההתנקשויות המוכרות שומרים על הנוסחה המנצחת שהוכיחה עצמה עד כה בכותרים האחרונים והיא ממשיכה לעבוד נפלא גם כאן. מנגנון ההתגנבות לא מתיימר להיות מתוחכם במיוחד וברוב המקרים מספיקה כריעה והסתתרות מאחורי מחסות סמוכים כדי ליהנות מיתרון טקטי. בדומה לקודמיו, את הדמות ניתן לשפר באמצעות נקודות ניסיון המכונות כאן Perks – מעין שיפורים בגין השלמת הישגים ומשימות מיוחדות. כמו שכבר ניתן לנחש, ה- Perksמיועדת לשדרוג מהלכי הדמות – בין אם זה אפשרות לפתיחת מצנח בנפילה מגובה רב וטעינה מהירה יותר של נשקים כבדים, ובין אם זה יכולת לסחוב יותר תחמושת, אחיזה של 4 נשקים במקביל וכדומה.


לשמחתנו, אחד מהאלמנטים שהוסרו מכותרים קודמים הוא הרדיפה האינסופית אחר בעלי חיים ופשיטת עורן כדי לשפר את ביצועי הדמות. ההרכבה היחידה שנותרה במשחק נעשית לטובת בניית תחמושת כמו מקל דינמיט, בקבוק תבערה וכו'. עוד שיפור מתבטא בכמות כלי הרכב, הנשקים ושאר האביזרים שמציע המשחק, שהתנפחה משמעותית – סירות מנוע, מסוקים, משאיות ענק, מבערים, משגרי טילים ושאר פרטי לבוש אינסופיים אפשר למצוא כאן, וכמעט את כולם ניתן להתאים בצורה אישית להעדפת השחקן – עוד תכונה שהתווספה לפי דרישת הקהל.

במהלך הקמפיין ליחיד, נחשפת בפנינו הדמות לצרף פרטנר למשימות השוטפות; עוד פיצ'ר חדש בסדרה המוערכת. לצדנו עמדו כלב, נמר או דוב שתפקדו כחיילים לכל דבר, כאשר לכל חיה סגנון ולחימה ויכולות ייחודיים משלה. גם בני האדם נלחמו לצדנו בשדה הקרב וגם כאן, היכולות מתחלקות בין הצלפית, המומחה לנשקים קלים, אשף הפצצות שיכול לחלץ אותנו מכל סיטואציה באמצעות זריקות רימונים נטולת רסן ועוד. העובדה שניתן לצוות אליך עד שני בעלי תפקידים מאוד תורמת בפן הטקטי לפתרון בעיות ולא פעם אפשרנו לאינטליגנציה המלאכותית לפעול לבדה ובעזרתה כבשנו עוד יעד, רק בחלוקת משימות מהצד – הישג מאוד מתגמל שגם מוכיח את יעילות הדמויות הממוחשבות שלצדך.

חשוב להוסיף כי ברוב המקרים האינטליגנציה המלאכותית משתפת פעולה; יודעת להסתתר כשצריך, לחסל בחשאי ולקבל פקודות תנועה בקלות. הבעיה שבפן הטכני לא תמיד הכל עובד חלק: פקודות לא תמיד מובנות כהלכה, שבויים שחילצנו פשוט עוזבים את החדר באמצע שיחה והייתה פעם או פעמיים שנאלצנו לאפס משימה כדי שדמות מפתח תוביל אותנו לנקודה הבאה.

בעיה נוספת קשורה לאופי המשחק: מטבעו, Far Cry 5 מאוד מנסה לא לעצור את הקצב ורוב קטעי המעבר וחלוקת המשימות הם חלק בלתי נפרד מהמשחק השוטף. הבעיה שלא הכל עובד כמו שהמפתחים קיוו: שיחות הקשורות למשימה נקטעות בגלל שמכונית אויב נסעה בסמוך אלינו או עוד קרב יריות שפלש למתחם גורם לנו לעזוב את משימת המשנה ולטפל בבעיה התורנית.

לפחות באגף הטכני, המשחק עשוי ללא רבב: זמני הטעינה מצוינים ומעבר בית תחנות Fast Travel מתבצע תוך שניות בודדות, כמובן תלוי בעוצמת המעבד וכרטיס המסך שברשותכם. באשר לרמת הקושי, קיימות במשחק שלוש רמות: קל, בינוני וקשה ולא יהיה הוגן לומר שהמשחק עושה חיים קלים לשחקן, אפילו ברמה הנמוכה ביותר. מול אויב או שניים המלאכה פשוטה אבל כשמחלקת חיילים מסתערת עליך, תוך איגוף חכם וירי מאחורי מחסות, המשימה הופכת למאתגרת ואם לא תנוצל כל הסביבה לצדנו, מאוד מהר נחזור לנקודת ההתחלה. אולי לא צריך להזכיר, אבל במשחק יש המון גסויות, הוצאות להורג ברוטליות ודריסת אויבים למכביר, כך שאם ניחנתם בקיבה חלשה, Far Cry 5 אינו המשחק עבורכם.

איך לא, תופעת המיקרו-טרנזקציות המושמצת לא פוסחת על Far Cry 5. ניתן לרכוש באמצעות כסף אמיתי מטילי כסף המסוגלים לשדרג את הדמות, כאשר החבילה ה"משתלמת" ביותר תעלה לכם לא פחות מ-50 יורו (!). בפועל ניתן לרכוש את כל האביזרים מבלי להוסיף שקל נוסף, אך כשמכונית יוקרתית מוצעת לנו ב-7,200 דולר משחק או ב-200 מטילי כסף, מאוד קל להתפתות לחיים הקלים והיקרים שמסדרת לנו Ubisoft.