סקירה - אופניים חשמליים Smart Bike Big Foot Hybrid ‏- WiseBuy

שתף באמצעות:

סקירת wisebuy - אופניים Smart Bike Big Foot Hybrid

הטוב
  • נוחות נסיעה גבוהה
  • כוח זמין בכל שיפוע
  • מסך גדול וברור
  • שלדה מסיבית
הרע
  • משקל גבוה ומימדים מנופחים
  • לא נכנסים בכל מעלית
  • זמן טעינה ארוך
בשורה התחתונה
הביג פוט של סמארט בייק הם אופניים מסיביים, כבדים ומגושמים, אך מאותן סיבות בדיוק, חווית הרכיבה טובה בהרבה בהשוואה לאופניים חשמליים רגילים. צמיגי הענק שלהם משככים מהמורות, בורות קטנים, מכסי ביוב ופסי האטה בנוחות, ומקנים בטיחות גבוהה בזמן הרכיבה. על אף העובדה שהם מתקפלים, הם עצומים בגודלם (כמעט כמו קטנוע) ותופסים חלל ענק בין אם זה במשרד, בבית או בקרון הרכבת. עבורנו הם היו כלי מושלם להתניידות מהירה ובטוחה בתוך העיר, וגם בעליות הם סיפקו משיכה מפתיעה.

הקדמה

האופניים החשמליים ביג פוט מבית סמארט בייק הם הדגם הגדול בסדרת הכלים של החברה, וכוללים צמיגי ענק בקוטר 20 אינץ', סוללה מבית סמסונג בהספק 48V ו-14 אמפר, מערכת בלימה מבוססת דיסק קדמי ואחורי ומערכת החלפת הילוכים מבית Shimano. על הנייר הם מוגבלים למהירות של עד 25 קמ"ש כחוק וטווח הנסיעה עומד על עד 45 ק"מ המושפעים ממשקל הרוכב ומתנאי הסביבה והרכיבה. 

תודה לרשת עולם הקולנוע על השאלת האופניים לסקירה

נוחות השימוש (45%)

7

עוד לפני הוצאת הביג פוט מהקרטון בפעם הראשונה, אפשר היה להבין שמדובר בכלי כבד וענק, כי הם פשוט לא נכנסו למעלית בבניין (מעלית של 8 נוסעים, אורכית). גם הוצאתם מהקרטון הצריך הפעלת כוח פיזי חזק ועזרה של עוד בן אדם בוגר, אך לאחר הסרת המדבקות, הניילונים והאיזקונים השונים, נגלו בפנינו אופניים גדולים, מעוצבים ונאים, עם צמיגי ענק בסגנון אבוב. לפני הרכיבה הראשונה יש להדק את כל הברגים הרופפים, הנעילות השונות, למקם את הכסא ולמלא אוויר לפי ההוראות שבחוברת (בעברית). בנוסף, יש להטעין את הסוללה בפעם הראשונה במלואה.


גודלם העצום של הביג פוט הצריכו הנדסה קטנה עם הכניסה למעלית, כאשר את הכידון יש לסובב ב-180 מעלות כדי שכל הגוף יכנס למעלית והדלת תיסגר. בבניינים מעט יותר ישנים או כאשר מדובר במעלית קטנה, האופניים כלל לא יכנסו. הכנסת הסוללה למקום הייעודי באופניים לא תמיד עברה בצורה חלקה, ולפעמים היינו צריכים להוציא ולהחליק מחדש את הסוללה למקומה כדי לנעול את הפין לתוך האופניים. לעיתים רחוקות זה ממש לא עבד והיינו צריכים לשחק עם המפתח ועם הנעילה. בכל מקרה ולפי המלצת החוברת, יש לבדוק את כל הנעילות, הברגים והתופסנים לפני כל רכיבה, כי לעיתים משהו עלול להשתחרר.


המנעול הירוק אינו כלול במחיר האופניים

המסך המונוכרומטי גדול מהרגיל וממוקמם במרכז הכידון. התאורה האחורית שלו חלשה יחסית אך יתרונו הוא הספרות הגדולות והאפשרות להצגת נתונים שונים כמו מד מרחק, משך זמן רכיבה, מהירות מקסימלית, מספר ההילוך ועוד. דרך כניסה למסך הגדרות מיוחד ניתן להגדיר את עוצמת הארת המסך, קיבולת הסוללה, סיסמת נעילה והגדרות פחות חשובות. הניווט נעשה דרך 4 כפתורי גומי עבים וקשיחים הממוקמים בצד שמאל של הכידון - הדלקה וכיבוי, מצב M ופלוס ומינוס. כפתור אדום שנמצא מתחת למצערת אחראי על ניתוק הזרם החשמלי והחזרתו ולא מצאנו לו תפקיד מכריע בכל זמן הבדיקה.

בצדו הימני של הכידון נמצא פעמון מכני ולא צפצפה חשמלית, שהגיע מהמפעל צמוד מדי למנוף ההילוכים שחסם אותו. עבורנו מיקום המצערת היה לא נוח בעליל, במקום מנוף דיגיטלי כמו בקורקינט חשמלי או ידית שלמה שאותה יש לסובב כמו באופנוע, השיטה כאן מזכירה ידית הילוכים מסוג Grip Shift שהייתה נפוצה באופניים זולים לפני 30 שנה. היות והחלק הנע הוא רק רבע מהידית, הוא דורש אחיזה מאומצת כדי לדייק במהירות ואחרי זמן מה האחיזה נהיית מעייפת ולא נוחה. בקרת שיוט למשל הייתה יכולה להקל על העניין מאוד.

עבורנו המושב הרגיש לא נוח במיוחד, הוא אומנם בעל שטח פנים גדול והריפוד עבה, אבל אחרי 10 דקות הוא הריפוד הרגיש דק והזעזועים הועברו היטב לגב שלנו. בעוד שכסא ניתן להחליף למשהו יותר נוח (ואולי עם משענת קטנה), את המצערת אי אפשר להחליף וחבל.



בשונה מדגמים אחרים של אופניים חשמליים, כאן לא מקבלים בערכה תיק קדמי לאחסון כבל הטעינה או סבל להנחת התיק על הגלגל האחורי. מה שכן, מקבלים חיבור USB לסוללה לטעינת הסמארטפון, אבל זו איטית וכמובן שלא תומכת בטעינה מהירה. מבחינת תאורה, המצב טוב אך לא מושלם - ישנו פנס LED בעוצמה סבירה בחזית הכלי, ופנס אדום המופעל בנגיעה משמאל לגלגל האחורי. אם השימוש יעשה בעיקר בשעות הערב והלילה, היינו מעבים את מערך התאורה הקדמי והאחורי לבולטות גדולה יותר.

ביצועים וקישוריות (30%)

9

מנוע הברשלס (ללא פחמים) של הביג פוט יחסית סטדנרטי לאופניים חשמליים חזקים (48V) בהספק של 250 וואט, כנהוג בחוק. לאורך כל הסקירה, לא נתקלנו במחסור בכוח, גם בזמן טיפוס עליות ארוכות, למשל בעלייה הצמודה לבקו"ם תל השומר או בדרך רבין בפתח תקווה. בנוסף, אין כאן הגבלה מהותית על מהירות הנסיעה של 25 קמ"ש, והמנוע מזניק את הכלי מהר מאוד אל עבר ה-28-29 קמ"ש. בירידות הגענו לשיא של 40 קמ"ש, והנתון נשמר גם במחשב הדרך.


אין לביג פוט מצבי רכיבה מלבד מצב הליכה שבו הם מוגבלים ל-6 קמ"ש, ובכל יציאה מהמקום המהירות נצברת תוך שניות ספורות, גם כאשר נושאים משקלים, שקיות או תיק כבד. על אף משקלם הכבד של האופניים, ובתוספת משקל רוכב בוגר ותיק גב במשקל 5 ק"ג, האופניים המשיכו להאיץ גם בעליות ולא איבדו מומנט לרגע. מנגד, אספקת הזרם מהסוללה למנוע לא הייתה תמיד רציפה ויציבה, ולעיתים הזרם הופסק לכמה שניות וחזר - ייתכן שזה מנגנון השומר על המנוע מעומס יתר, ייתכן שזה בקר הפריקה של הסוללה, כך או כך אין חיווי לעניין הזה ספציפי למעט תצוגת המהירות על המסך.

הבלמים של הביג פוט טובים בהחלט, עם מעצורי דיסק קדמיים ואחוריים. לנו הם הרגישו חדים והצליחו לעצור אותנו מהר מאוד גם בבלימות חירום ועדיין נשארנו יציבים. הביג פוט מסוגלים לנסוע גם ללא אספקת חשמל תמידית, כוח ההתמדה והמשקל הכבד תורמים להם להמשיך לנוע גם ללא עזרה חשמלית או פדלים, זאת בשונה מכלים אחרים שבהם ישנה בלימה רגרנטיבית במידה מסוימת, או האטה חשמלית עם שחרור המצערת. צריך להתרגל לזה כי ברגע שעוזבים את המצערת האופניים ממשיכים לנסוע מהר ולא מתקבלת אף האטה בקצב.

לביג פוט מספר בולמי זעזועים, שהופכים את הנסיעה לרכה, נעימה ובטוחה. מעבר על מכסי ביוב, מהמורות, בורות קטנים, קפיצות ממדרכות ונסיעה על כביש משובש - כל אלה עוברים דיי חלק תחת הביג פוט, הודות לבולמי זעזועים רציניים וצמיגי אבוב עבים וגדולים. למי שמעוניין "לפדל" בכוחות עצמו, נאמר שעל אף שיש כאן מערכת הילוכים של Shimano הידועה עם 6 הילוכים, העבודה יחסית קשה בשל משקלם הכבד של האופניים. גם הורדה להילוכים נמוכים לא תרמה יותר מדי, וניכר שהמנוע החשמלי הכרחי במקרה הזה.

סוללה ואבטחה (25%)

8.5

עם סוללה בהספק של 48 וואט ו-10 אמפר, היצרנית מצהירה על עד 45 ק"מ רכיבה בהתאם לתנאי השטח ומשקל הרוכב. למרבה ההפתעה, הצלחנו להגיע בנסיעות שונות למרחק של 39.8 ק"מ ללא טעינה, עד ריקון מוחלט של הסוללה. שמחנו לראות שעל אף הכוח של המנוע, הוא לא חיסל את הסוללה בקצב מהיר, ואולי לא הגענו לתוצאה רשמית, אך כדאי לציין שנסענו מהר מהרגיל עם משקל נוסף ברוב הפעמים (תיק, קניות, שרשראות נעילה).




עקב אכילס של הסוללה הוא משך הטעינה - אנחנו מדדנו יותר מ-6 שעות טעינה עד להופעת אור ירוק בקופסת הטעינה של המטען. הסוללה עצמה מבית סמסונג (וזה בולט מאוד מהכיתוב על הסוללה), והיא מצוידת במגוון אמצעי בטיחות לטעינה אמינה, כמו למשל בקר BMS להגנה על חום הסוללה.


מבחינת אבטחה, הצמיגים העבים מחייבים להצטייד בשרשרת ארוכה יחסית כדי להקיף בצורה מיטבית את הכלי. כמו בכל דגמי האופניים החשמליים, גם כאן ישנו זוג מפתחות לסוללה שגם מקבעים אותה לשלדה, אך בהתחשב במחיר היקר של האופניים, היינו ממצליצים להצטייד בכמה מנעולים טובים ואיכותיים. אנחנו נעלנו וקשרנו את האופניים באופן הבא - שרשרת ארוכה שנועלת את הגלגלים, ועוד מנעול עם שרשרת שאותו מחברים או מקיפים סביב חניית האופניים.

תודה לרשת עולם הקולנוע על השאלת האופניים לסקירה