- WiseBuy - Shadow of the Tomb Raider משחק מחשב

שתף באמצעות:

משחק מחשב משחק מחשב Shadow of the Tomb Raider

סקירת wisebuy - משחק מחשב משחק מחשב Shadow of the Tomb Raider

הטוב
  • גרפיקה מדהימה – מסואמריקה מפורטת ומהפנטת
  • חידות מגוונות ומהנות
  • עלילה מצוינת, קרופט נחשפת יותר ויותר
  • משחקיות נהדרת – קרופט דינמית מתמיד
הרע
  • אינטליגנציה מלאכותית חלשה
  • רמת קושי קלה יחסית
  • אין משחק ברשת
בשורה התחתונה
אחרי שני משחקים מצוינים בסדרה, לארה קרופט עושה זאת שוב: Rise of the Tomb Raider, הכותר החותם את העידן השלישי של סדרת המשחקים המוערכת מציע הרפתקה מפוארת על פני אמריקה הלטינית המתוארת נפלא, הרוויה בחידות יצירתיות ומגוונות, עטוף בעלילה פתלתלה ומורכבת. על המשחקיות בעולם חצי-פתוח אפשר רק לחלק מחמאות ושדידת קברים מעולם לא הייתה מהנה יותר. המשחק הזה כמעט נטול פגמים, מה שהופך אותו לאחד המשחקים המושקעים והמהנים שיצא לנו להכיר השנה.
הקדמה
משחק הפעולה והרפתקאות Shadow of the Tomb Raider הוא השלישי בסדרת משחקי "טומב ריידר" בעידן השלישי של הכותר המפורסם, העוקב אחר לארה קרופט, שודדת הקברים ההרפתקנית. הפעם קרופט, בדיבוב השחקנית קאמילה לודינגטון חוקרת את אזור דרום אמריקה תוך עימות עם ארגון "טריניטי". המשחק פותח על ידי Eidos Montreal והופץ על ידי Square Enix, ל-PlayStation 4, Xbox One ולמחשב האישי שגרסתו נבדקה בסקירה זו.

עלילה (30%)

9.5

הארכיאולוגית הבריטית המוכרת חוזרת לסיבוב נוסף, הפעם בחיפוש אחר העיר האגדית פייטיטי, במרכזה של באזור מסואמריקה האקזוטית והירוקה. עלילת המשחק ממשיכה חודשיים לאחר אירועי המשחק הקודם בסדרה, Rise of the Tomb Raider, כאשר אנו מגלים שקרופט ועמיתה Jonah הקדישו מאמצים בלעצור את הפעילות הצבאית של ארגון Trinity באזור. הסיפור נפתח באי הטרופי היפיפה קוזומל (מקסיקו), שתוך זמן קצר הופך לעי חורבות, לאחר שמכה בגן העדן צונאמי הרסני המרמז על האפוקליפסה הצפויה.




קאמילה לודינגטון מצוינת וממשיכה להעשיר באופי את קרופט, שכעת לא חוששת לחשוף רגשות מתמיד, מגלה המון אירועים מהעבר שהביאו אותנו לנקודות מסוימות בחייה, שגם גורמות לנו להבין את משימות המחקר שלה. יהיו שחקנים שיראו בכך רק גשר לקטעי האקשן שיבואו לאחר מכן אבל לטעמנו האנושיות הנחשפת מסבירה בפירוט את סיבותיה למשימות הארכיאולוגיות, מופרכות ככל שיהיו. לפעמים זה קלישאתי, לעיתים זה נשמע הגיוני אבל לכאן או לכאן – התכונות המנופחות של קרופט מבורכות ומאפשרות לשחקן יותר להזדהות עם הדמות הראשית. 



גרפיקה וסאונד (30%)

9.5

באופן לא מפתיע מדי, מפתחי המשחק כבר מנוסים במסעי קרופט בערים אגדיות, במערות קסומות ובקברים מסוכנים. ההרגשה לפעמים מצמררת ומלחיצה, ולעיתים גורמת לשחקן לשפשף את העיניים בתדהמה מול נופי מקסיקו המרהיבים. גם בהגדרות הגרפיקה הגבוהות ביותר המשחק עובד ללא רבב – אין קריעות טקסטורה או שיהוקי מערכת: Shadow of the Tomb Raider חף משגיאות ולמרות האזורים הענקיים והמפורטים בחיים נושמים, לא נתקלנו בבעיות באגף הגרפי.




עיצוב השלבים פנטסטי: פירוט הערים והדמויות החיות בה מדהים ומדוקדק מאוד, ממש עד כדי כך שכיף להקשיב לאינספור הדמויות ולשמוע על אורח חייהן ב-The Hidden City, למשל. המפה המוצעת למשחק מאפשרת לשחקן לנווט במהירות לא הכי ידידותית למשתמש ולא תמיד מאפשרת להציב יעד מותאם אישית, כנראה בגלל באג שטרם תוקן, מה גם שהמקרא המפותח לא מספיק מזמין להשתמש בו בשוטף.



במהלך המשחק זכינו לא פעם ליהנות מקטעי מעבר אינטרקטיביים, שממש הופכים את חווית המשחק לסינמטית יותר, אשר מוסיפה רגעי מתח ואימה שלא האמנו שנוכל לחוות במשחק מחשב. המון רגעים קלסטרופוביים וחשש תמידי מטביעה או התחמקות ממלכודת כידונים הופכים כל קטע שכזה למסעיר ואולי מספק ואותנטי יותר מכל משחקיות אחרת מגוף שלישי שהתרגלנו להכיר. מדובר בהצלחה של כל המרכיבים: המצלמה הרועדת לפרקים ומתבייתת על הדמות, המוזיקה ההולכת וגוברת ככל שאנו מנסים להיחלץ משני סלעים שדחקו אותנו בלב סנוטה והבריחה מחיילים חמושים במקביל – כשהתזמורת הזו מנצחת במקביל, השחקן זוכה לרגעים הוליוודיים מנצחים.



משחקיות (20%)

10

דמותה של קרופט גמישה מתמיד ובכותר הנוכחי הצטרפו עוד כמה תנועות המאתגרות את דרכי ההתמודדות שלה להיחלץ ממצבים סבוכים. הסיטואציות המסוכנות באמת מגוונות ולא נוטות לחזור על עצמן: נתקענו על חבל בין שמיים לארץ, רצנו לרוחב קיר תוך תמיכה בגזע עבה וקפצנו בין צוקים בזכות גרזן ששימש כחבל דילוג. קשה להסביר עד כמה מהנה המתח בשיאו של רצף קפיצות נכון וצליחתו, עד להגעה לקרקע בטוחה, מה שהופך את המשחקיות למצוינת ולו בשל מגוון המכשולים שמאתגר את השחקן ולא מותיר לו נתיבים יבשים לניווט.


עולם חצי-פתוח אמנם מאפשר לשחקן לבחור משימות ודרכי משחק כאוות נפשו, אם כי עדיין יש עלילה מרכזית דרכה יש לעבור אם ברצוננו לפתוח עוד משימות משנה, שכן הן תלויות בקצב ההתקדמות ובסט הכלים שנרכוש תוך כדי המשחק. לטעמנו זה בעיקר יתרון – המשחק מחייב לצרוך גם את הקמפיין ליחיד, שלא רק מתקשר בצורה כזו או אחרת לעוד קבר שנרצה לבזוז, אלא שהוא גם מספק בזכות עצמו חווית אקשן מצוינת שחבל יהיה לפספס.



הפעם העולם שבו קרופט משוטטת גדול מתמיד ואיך לא, גם בכותר הנוכחי אספנו פריטים לשדרוג הכלים שברשותנו, פיצחנו מיני-חידות, צדנו חיות לאיסוף עורות ונוצות, איתרנו חפצים ארכאולוגיים וגילינו ערים נשכחות. במקומות המאוכלסים נוכל גם לשוחח עם המקומיים, לגלות על חייהם ולהיחשף למשימות משנה שכמובן יקנו לנו יכולות שונות ונקודות ניסיון, שבאמצעותם נרכוש עוד תכונות שיאפשרו לנו להתקדם במשחק ולפצח חידות נוספות, לשכלל את שיטות החיסול, להעצים את קשת היכולות ההישרדותיות ועוד. כמו בכותרים הקודמים, את רוב הנשקים וכלי השימוש הפופולריים של קרופט אפשר לשדרג, מהוספת כוונת לייזר לרובה הסער ועד לקיצור זמן מתיחה חץ מלאה בקשת. גם תלבושות לא חסר, המציעות בונוסים שונים לדמות, כמו איסוף רב יותר של עור חיות או צבירת נקודות ניסיון בונוס בשיסוף שקט.



הקרבות הם כנראה החלק החלש ביותר במשחק: הם קלים להחריד והודות לאינטליגנציה מלאכותית נדיבה-משהו, האויבים פשוט רצים לכדורים שלנו, לא ממהרים להסתתר מאחורי מחסות ונוטים להתפצל בנוחות, רק כדי לאפשר לנו לחסל אותם אחד אחרי השני בשקט מופתי וללא חשש שניתפס. אולי בשל כך המשחק מעודד בחום מלכתחילה לפעול בשיטת החיסול השקט: בידוד האויבים על ידי הסחת דעת וקצירתם בנפרד. הוא גם מתגמל כך יותר בנקודות ניסיון, מספק מגוון אזורי מסתור ושיטות חכמות יותר להסתוות בשטח. עוד עניין בעייתי הוא ההבדל המינורי בין כלי הנשק – לא שמנו לב לשינוי בין הנשקים החמים, כך שבין אם זה אקדח, רובה סער או רובה ציד, הרגיש לנו שכולם השפיעו באותה צורה על האויב והיחס המינימלי שהוענק להם במשחק הורגש מאוד.



אלא ששום שדרוג נשקים, החלפת ביגוד או משימות צד לא יסיטו את תשומת הלב מפנינת המשחק: החידות. המשחקים הקודמים ריחמו על השחקן ונידבו ברמזים עבים אך לשמחתנו – הפעם הם מאתגרים ומהנים מתמיד. נתחיל מהמגוון: התנועות החדשות של קרופט מאפשרות לחופש הפעולה של הדמות ולקושי החידות לעלות מדרגה. כעת על השחקן לצאת מהקופסה ולחשוב על דרכים לא קונבנציונליות לפתור עוד מכשול שנקלע לדרכו. הכל מצאנו כאן: חידות תנועה יצירתיות, היגיון, הרכבת סדר אירועים, בחינת זריזות מתסכלת וסתם משחקי זיכרון קלילים באמצעות חקירת חפץ ארכאולוגי שמצאנו. וזה כמובן הרבה יותר מהנה ממה שזה נשמע, במיוחד כשהכל עטוף בתפאורה מגוונת ומפורטת להפליא, מניווט בין צוקי ענק, דרך ניתוב לבה רותחת בין עמודי תווך בלוע מערה ועד להגבהת המים בקרקע בוצית. הקברים הסודיים, שכוללים בדרך כלל חידה מתקדמת יותר, הם ללא ספק החלק המרגש ביותר במשחק, מהסוג שגורם לך להעדיף אותם על פני המשימה הראשית.



משחק ברשת (20%)

8

המשחק נטול מולטיפלייר וחבל שכך. יכולנו לדמיין טורניר Deathmatch או Co-op כנגד אויב משותף אבל לצערנו כל שהמשחק יודע להציע הוא חווית יחיד מבוססת מערכת הישגי Steam (63 הישגים סך הכל) כפי שאפשר למצוא ברוב המשחקים הפופולריים כיום. לזכותו של המשחק ייאמר שהתוכן העצום בו אמור להכיל לפחות 20-30 שעות של משחק במסגרת העלילה הראשית ואולי כפול מזה כדי להשיג את כל פריטי האיסוף, להשלים את יתר משימות המשנה, חקירת קברים ועוד. קיימים גם הישגיים קהילתיים, כמו השלמת משימה בזמן נתון כשהתגמול הוא נשק מוזהב או תחרות "התמונה המושלמת" שנלקחה תחת "מצב מצלמה" – אך כאן בערך עניין השיתופיות של חוויות מהמשחק מסתיים.